Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur skickar ni iväg era bilder till köparna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Polacy

Medlem
Hejsan!

Är en nybörjare på fotografering men har hållt på flitigt med att fotografera nu i ett halvår.
En fråga är, i vilken storlek behandlar ni era bilder till publicering av t ex bröllop och sånt på t ex Facebook? Och hur skickar ni bilderna till köparna, för att bibehålla den maximala kvalitén?

Tack på förhand,
POL

Jag arbetar inte professionellt som fotograf, men har ändå gjort ett par uppdragsfotograferingar. Erbjuder inga utskrifter, men brukar rekommendera fotolabb som jag tycker är bra. Crimson i mitt fall.
Levererar bara färdigredigerade JPG-bilder i full upplösning och minsta komprimering. Inga RAW-filer, de behåller jag själv såklart.
För enkelhets skull brukar jag leverera med nedladdningslänk från tex ett Dropbox-galleri.

Min situation är liknande Jewsters ovan, och lösningen liknande. Kör också Dropbox.
Har dock levererat bilder i två storlekar, en anpassad för visning på skärm, tex 1920 pixlar bred. Och så en version som är antingen i full upplösning, eller nedskalad till något vettigt, kanske 12 megapixels. Beror lite på vad mottagaren ska ha bilderna till.

Jag arbetar inte professionellt som fotograf, men har ändå gjort ett par uppdragsfotograferingar. Erbjuder inga utskrifter, men brukar rekommendera fotolabb som jag tycker är bra. Crimson i mitt fall.
Levererar bara färdigredigerade JPG-bilder i full upplösning och minsta komprimering. Inga RAW-filer, de behåller jag själv såklart.
För enkelhets skull brukar jag leverera med nedladdningslänk från tex ett Dropbox-galleri.

Okej! Det gav mig en bra överblick på mina frågor!

Tack ni två!

ANNONS