Annons

Hur skeva utan perspektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag använder Elements 3. På den bifogade bilden har jag markerat nedre halvan och använt Bild > Omforma > Skeva och dragit ihop de två högra hörnen. Som ni ser får detta rutorna att bli bredare, som ett slags perspektivomformning.
Jag vill kunna knipa ihop en bild på det här sättet utan att bredden på rutmönstret ändras, bara höjden i enlighet med omformningen. Det borde gå, men jag har inte lyckats.

Jag får samma resultat oavsett om jag använder Bild > Omforma > Skeva, Bild > Omforma > Förvrängning eller Bild > Omforma > Perspektiv.
Att det blir så här om när jag väljer Bild > Omforma > Perspektiv kan jag förstå, men Skeva och Förvrängning borde inte få det här effekten på bilden, tycker jag.

Mvh.
Lasse C
 

Bilagor

  • skeva.jpg
    skeva.jpg
    49 KB · Visningar: 294
Nej, det blir inte fler rutor. Jag uttryckte mig lite oklart. Rutorna till vänster på bilden i mitt exempel blir bredare medan de till höger blir smalare. Det är ett likadant rutnät från början på både övre och undre delen av bilden. Någon form av perspektivomformning tycker jag att det ser ut som.
Vad jag skulle vilja är alltså att bilden smalnar av på höjden åt ena sidan, men att bredden på rutorna förblir densamma som på originalbilden. Jag tycker att det borde gå, men jag har inte fått det att fungera så med något av omformningsverktygen.

Mvh.
Lasse C
 
Men om perspektivet ändras på det sättet måste måste den ju även krympas på bredden och så att får du ett naturligare perspektiv.
 

Bilagor

  • skeva.jpg
    skeva.jpg
    44.6 KB · Visningar: 242
Vet inte om jag förstod dig rätt. Är du ute efter en automatisk funktion som gör rätt perspektiv?
 
Det kanske var det här du frågade efter? Använde Warp till detta.
 

Bilagor

  • rutor.jpg
    rutor.jpg
    34.3 KB · Visningar: 220
Jo, men det är inte en perspektivändring jag vill åt. Det var bara ett ord jag använde för att beskriva vilken effekt jag tycker att omformningsverktygen jag nämnde i mitt första inlägg har på en bild.

Jag ska passa på att förtydliga förresten att det här rutnätet är bara för att illustrera effekten tydligt. Egentligen är det vanliga bilder jag vill kunna omforma på det sätt jag vill.

Och för att ta mitt rutnät som exempel. Jag vill kunna krympa ihop rutnätet på höjden till höger i bild utan att det påverkar rutornas bredd. Det gör det ju tydligt i mitt exempel oavsett vilket omformningsverktyg jag provar. Hur gör man det?

Mvh.
Lasse C
 
Eeros skrev:
Det kanske var det här du frågade efter? Använde Warp till detta.
Hoppsan, här skrev vi visst förbi varandra. Ja, precis det du visar är det jag vill göra. Rutornas bredd har inte ändrats, bara deras höjd.
Är det Warp i Liquify du menar? Warp finns inte i Elements version av Liquify.

Mvh.
Lasse C
 
Lasse C skrev:
Warp finns inte i Elements version av Liquify.
Det kanske det gör. Jag har svenskspråkigt Elements. Jag är osäker på vilken av funktionerna i Gör flytande (Liquify) som heter Warp på engelska.

Jag har i alla fall ingen möjlighet att använda ett rutnät över bilden och töja och dra i bilden på det sättet. Var de så du gjorde, Eero? Det måste i så fall kunna fungera på ett "fast" sätt, om du förstår vad jag menar. Annars hade det varit ett fruktansvärt jobb att få linjerna raka.

Mvh.
Lasse C
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.