Annons

Hur skarpt är SKARPT (Nikkor 70-200 f2.8)?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu finns denna optik testad på photozone.de





Liten sammanfattning:

Optikens mekaniska kvalitet är imponerande.

Anmärkning för dålig kantskärpa vid 70 och 200mm på 2,8. (tre av fyra objektiv uppvisar detta)

Optiken är bra men inte överlägsen `gamla´ 80-200/2,8.

Många uttalar sig rent lyriskt om denna optik och jag förstår inte riktigt varför.

Kan det vara kvalitetskänslan??
 
jag blir lite fundersam ner jag ser den her troden.. jag tycker mig ha fott betydligt skarpare bilder med min 70-210 4 - 5,6 :-/

kanske bara er en inbillning
 
Jag åkte förbi Lasses Kameraservice igår med mina objektiv och kameror. Både D70'n och D200'n justerades, samt att 70-200'n hade en del bakfokus som även det rättades till. Efter detta är skärpan mycket bättre!

De sa även där att autofokusen i de nyare kamerorna är väldigt känslig och om man använder utrustningen mycket rekommenderade de att kalibrera ungefär en gång om året, eller vid tillfällen då objektiven eller kameran råkat ut för stötar (att man tappat dem etc.).

Jag kan förövrigt inte annat än att varmt rekommendera Lasses; oerhört bra service! Jag tog bilen dit från Karlstad och lämnade in kameraväskan. Satte mig sedan nere vid Skurusundet och läste en bok och efter lite mer än en timme ringde de och allting var klart! Kostade inte en krona då det gick på garantin.
 
pitchblack skrev:
Jag åkte förbi Lasses Kameraservice igår med mina objektiv och kameror. Både D70'n och D200'n justerades, samt att 70-200'n hade en del bakfokus som även det rättades till. Efter detta är skärpan mycket bättre!


Verkligen trevligt att höra!

Skall nog kolla mina grejor lite närmare då inte heller jag är riktigt nöjd med skärpan.
 
Kan du inte lagga upp lite nya bilder fran balkongen din? =) Sa vi kan se hur mycket battre det blev med kalibreringen.

*ar i usa. amerikanskt tangentbord*
 
I dag har även jag varit hos Lasses i Björknäs.

Åtgärdad felfokus på 18-70 och kontroll av 70-200VR.

Har inte gillat 70-200:ans ofta tvekande fokusering och fått rådet att använda AF-område specifikt i stället för dynamiskt/närmaste motiv.

Det skall ge en märkbart snabbare och mer distinkt AF funktion.

Nu gäller det bara att bli säker som en lerduveskytt med motivföljet.

Var och testade lite i Sumpan i kväll och känner mig lite nöjdare :)
 

Bilagor

  • dsc_0097.jpg.jpg
    dsc_0097.jpg.jpg
    91.4 KB · Visningar: 211
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.