Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur skapas "sökarbilden" i spegellösa kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)
OK, då vet jag, men kompakter med utläsningsslutare måste då
tömma och läsa ut i samma hastighet.
Önskar att jag hade några objektiv med inbyggd slutare så
blixtsynken blev kortare...

När man sen ska "ta en bild" så borde både kompakt och spegellös ha samma behov av att "tömma" sensorn innan bilden kan tas? Och det borde behöva ske i mörker, d.v.s. med slutaren stängd, så att sensorn kan nollas. Men tydligen sker inte så om man ska tolka svaren här, eftersom slutaren hålls öppen.
Det tror jag inte. Det borde räcka med att ”stänga av utläsningen” till live view-funktionen. Då kommer ju sensorns pixlar att börja laddas istället för att kontinuerligt läsas ut. När sensor däremot är färdigexponerad så blir det antagligen för bökigt att hinna läsa ut den snabbare än den fylls på, så då behövs en slutare.

En kompakt har ju dessutom ingen slutare att stänga. Däremot har jag för mig att jag läst nånstans att man i kompakter använder bländaren som en slutare, d.v.s. stänger bländaren helt innan man nollar sensorn. Vet ej om det stämmer.
Jag tror att de har slutare, men att den sitter i objektivet och möjligen kan vara kombinerad med bländarfunktionen. Stänger man av ljudet på en kompaktkamera så kan oftast ändå höra ett mycket tyst knäpp, vilket torde vara just slutaren.

Ja, men med snabbare utläsning skulle inte det var ett problem.
Vilket antagligen är mycket dyrare och helt onödigt.

Det tror jag inte. Det borde räcka med att ”stänga av utläsningen” till live view-funktionen. Då kommer ju sensorns pixlar att börja laddas istället för att kontinuerligt läsas ut. När sensor däremot är färdigexponerad så blir det antagligen för bökigt att hinna läsa ut den snabbare än den fylls på, så då behövs en slutare.

Jag kan ha fel, men jag har för mig att jag läst att en sensor behöver "tömmas/nollas" innan man faktiskt tar bilden, för att vara säker på att alla senorns pixlar börjar från noll-läge så att säga. Själva fotodioderna på sensorn är ju analoga och alltid ljuskänsliga? Men vad vet jag, det kanske funkade så för länge sedan och inte längre är så idag? Jag bara spekulerar, och försöker förstå och lära mig.

Jag kan ha fel, men jag har för mig att jag läst att en sensor behöver "tömmas/nollas" innan man faktiskt tar bilden, för att vara säker på att alla senorns pixlar börjar från noll-läge så att säga. Själva fotodioderna på sensorn är ju analoga och alltid ljuskänsliga? Men vad vet jag, det kanske funkade så för länge sedan och inte längre är så idag? Jag bara spekulerar, och försöker förstå och lära mig.
Det låter rimligt och man kanske helt enkelt ”kortsluter” utläsningen mot jord innan man startar exponeringen. Går detta tillräckligt fort så borde man inte behöva någon slutare i startskedet, men det är nog just där begränsningen ligger vid mycket korta slutartider.

Jag hittade inställningen i min kamera och förstår nu förvirringen i språkbruket på Dpreview. När initialslutaren är aktiverad är inställningen på ”off”, alltså rakt emot vad man kan tro. Det låter då som att man tar två bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar