Annons

Hur skapas rök utan eld ?

Produkter
(logga in för att koppla)

blueman

Aktiv medlem
Hej ..

arbetar på en bild i utomhusmiljö där jag vill ha rök med i bilden ...och det sägs ju ingen rök utan eld ..men där bilden skall tas är det inte läge att starta en mindre brand för att erhålla rök ..
finns det någon som har ett tips, en aning eller liknande vore jag väldigt tacksam för det ...

Kan tillägga att ingen ström finns att tillgå på platsen för bilden ...

Med vänlig hälnsing
Fredde L

Kanske kolsyresnö/is som kokar i vatten bildar ju en del "rök"
Men någon sotig rök utan eld har jag inget recept på .
Fler förslag:
Nödbloss bolmar en del och är rätt säkra
När vi var små var salpeter och socker en höjdare.
Diesel i en tunna, behöver dock extra värme innan det brinner.

Senast ändrad:
tack...

Hej Patrik ...

det var en del fundiga tips du hade att komma med ..stort tack ... nödblossen ger ju från sig ett skarp ljus så frågan är... men det skall testas .... stort tack för dina snabba idéer och att du tog dig tid ! kanon !
med vänlig hälsning
fredrik L

Lite små gummibitar i en hink? Typ ett finhackat cykeldäck :) Det ryker rejält...men luktar och sotar ner.

Intressant fråga. Själv äger jag rökmaskin, men den behöver ström. Rök används även inom modellflyget och alstras på snarlika sätt som i rökmaskinen. I båda fallen använder man en vätska som med pump trycks in i ett smalt upphettat rör. Uppvärmningen i rökmaskinen sker med elektriskt värmepaket. I tjuvlarm tror jag man värmer med halogenlampor typ byggstavar. När man gör rök med modellflygplan låter man röret värmas av ljuddämparen eller av avgaserna.

Borde man inte kunna göra en enkel rökmaskin med en batteridriven pump och ett rör som värms av ett spritkök? Hm. Nått att fundera över.

Nu finns det ett enklare sätt att alstra rök. Salmiak. Förr innan rökmaskinerna var vanliga (idag köper man en sån på välsorterade leksaksaffärer) så körde man salmiak i stekpanna på en värmeplatta. Genom att reglera värmen på plattan kunde man få olika rökeffekt.

Men om det gäller rikligt med rök så finns det ytterligare ett alternativ:

Köp rökpatroner av sotarn! Enkelt och billigt. Finns i olika storlekar, färgade och parfymerade. Det finns även patroner med gift! Vet inte om de säljs av sotarn, de borde väl vara någon sorts bekämpningsmedel av något slag. Kan ju vara värt att se upp för iallafall.

Tackar..

hej hej

stort tack för ännu flera tips ..nu har jag en del att ta tag i kommande vecka ..det där med rökpatroner , då utan gift , låter det med som en höjdare ...stort tack ska ni ha ...

mvh fredrik L

Ett alternativ om du inte behöver så mycket rök är så kallad ventilationsrök (troligen det sotarn använder). Det används bland annat för att testa hur luft rör sig i rum men vad jag vet används det även för att kontrollera vindriktningen vid brukshundtävlingar och liknande. Finns både som små stickor (typ braständare) och lite större patroner, var man handlar sånt har jag dock ingen som helst aning om. De borde fungera även i relativt känsliga miljöer och jag gissar att vi inte pratar bensinmack i första läget för då faller väl de flesta alternativ här ovan:)

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto