Annons

Hur skapas denna kvalitet? Bara Lomo?

Produkter
(logga in för att koppla)
oskarrr skrev:
Har ni några fler tips på kameror som ger samma bildkvalitet som LC-A?
Gärna billigare eftersom ni anser att det är ett väldans överpris på den ...

Hej
Det jag gillar med min LC-A är att den har väldigt lång slutartid om det behövs. Det hittar man inte på så många andra kameror, men Olympus XA har ganska lång slutartid.

Lena

Re: Crossprocessing

Spidde skrev:
Tyvärr tar de flesta lab inte emot diafilm för vändframkallning för att både Kodak och Fuji anser att det förstör kemikalierna i baden. Nu har jag sådan tur att jag har två större lab i närheten som gör det ändå.
Vilken film man använder har kolossal betydelse för resultatet. Generellt kan man säga att Kodak ger "naturligast" resultat.

Dethär är inte riktigt sant. Kodak säger att ifall du soppar mer än en viss procent dia istället för färgneg, så måste du öka på replenisher-flödet.

Det finns inga riktlinjer om att det skulle _förstöra_ kemikalier, varken från Kodak eller Fuji, som jag har sett.

Kan väl nämnas att jag jobbat på labb också, och har soppat mina egna diarullar i C41 med gott samvete där.

/Henri

Så här gör ni en Lomoeffekt i PS

1.välj rektangular markerings ram i verktygspaletten
2.markera så att du lämnar lite ytrymme på alla sidor
3.gå till menyn,välj markera ludd sätt radien på 100 pixel tryck ok
4.välj meny justeringar intensitet/kontrast sätt båda på +40 tryck ok
5.omvänd markeringen med markera omvänd välj int/kont igen sätt nu intensitet-100 kontrast+60
6. prova dig fram genom att ändra intens/kontrast som du själv tycker ser bra ut

Mvh/Roos

Inte vid postningen i alla fall, för jag är helt fri från spyware... Får heller inget konstigt då jag surfar in på sidan nu. Vad skulle det vara för spyware isåfall?

Editerar min post, om det går då.

Senast ändrad:
Re: Crossprocessing

Där ser man, lita inte på allt söta flickor säger, trots att de står bakom disken på ett proffslab... ;o)
Men vad bra att hitta nån som vet, vad är det som gör skillnaden i resultatet på vändframkallningen? Provia har stadigt varit knallgrönt tills jag bytte lab då färgåtergivningen plötsligt blev nära normal. Elitechrome, å andra sidan var "normal" på det förra men har spårat ur åt det blå hållet nu.
Spelar rätt exponering stor roll eller är det noggrannheten hos labbet som avgör? Eller är det slumpen, bara?

Re: Re: Crossprocessing

Spidde skrev:
Där ser man, lita inte på allt söta flickor säger, trots att de står bakom disken på ett proffslab... ;o)
Men vad bra att hitta nån som vet, vad är det som gör skillnaden i resultatet på vändframkallningen? Provia har stadigt varit knallgrönt tills jag bytte lab då färgåtergivningen plötsligt blev nära normal. Elitechrome, å andra sidan var "normal" på det förra men har spårat ur åt det blå hållet nu.
Spelar rätt exponering stor roll eller är det noggrannheten hos labbet som avgör? Eller är det slumpen, bara?

Tittar du på negget nu eller på papperskopiorna?

Papperskopior är inte att lita på öht, då det beror helt på hur kopisten väljer att göra bilderna. Antingen realistiska eller låter det vara som det är.

Annars så spelar exponeringen stor roll, det blir väldigt hög kontrast och litet omfång. Det kan bli skillnader mellan labben också om de använder olika kemi-satser, tror jag. Jag vet inte, då vi endast använde Kodaks C41-RA.

/Henri

cross

Den Expertbutik som jag bett köra dia i C-41 har gjort det sist på dagen (vid Götaplatsen i GBG). Försäljaren hade aldrig iofs hört talas om det, men som tur var så fanns det en annan där som sett en filmrulle tidigare.

Fotoquick har en "policy om att inte göra det" som bara vissa tydligen informerats om. Inne i Nordstan ville de inte, men inne på NK gick det bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar