Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur skapar man panoramaeffekt när man inte har det på kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

LizzieM

Aktiv medlem
Jag har en Nikon D5000 och det finns såklart ingen panoramaeffekt på den.
Men har hört att man kan skapa panorama i bildbehandlingsprogram i efterhand.

Hur då? Hur ska jag ta bilderna och hur sätter jag ihop dom utan synliga skarvar? Är det svårt?
 
Photoshop cs4 eller cs5 gör det på ett bra sätt tror den söter det mesta med ihopsättningen själv lite som ett hdr man klickan på Merge to panorama eller nått sånt..
 
Eftersom photoshop kostar runt 10.000kr så kan det kännas lite dyrt bara för att skapa ett panorama.
Det finns lyckligtvis massvis med gratisprogram. Det enda jag känner till på rak arm är Hugin. Googla på det.

Hur svårt det är beror lite på hur stor datorvana man har. Det är hursomhelst gratis att försöka :)
 
Photoshop finns på deras hemsida gratis i 30 dagar.....Då hinner man nog allt göra ett panorama....E man studerande kan man få det så billigt som ca 2400:- med studentrabbaten.
 
Det billigaste och enklaste av allt är att fota så du får med allt i bredd och sedan beskära i höjdled. Funkar inte i alla lägen så klart...

Ett exempel



/FW
 

Bilagor

  • _DSC3102_panorama.jpg
    _DSC3102_panorama.jpg
    8.1 KB · Visningar: 590
Daniel: konstigt råd att rekommendera PS CS4/5 för att skapa panoraman. Lite overkill, va..??

Vill man betala för ett bra program finns Photoshop Elements 8 för under 1000 kr, i det kan man skapa panoraman med stöd av bra hjälpfunktioner. Sedan finns säkert gratisprogram, men ibland är det ett helsike att hitta ett som verkligen fungerar.
 
Hjälper förstås inte en stackars Nikonägare, men köper man Canon får man med Photo Stitch till kameran. Det får man även till en EOS-kamera.
Jag har provat. Är man noggrann när man fotograferar går det inte att se några skarvar i panoramat.
 
Vill du göra det snabbt, enkelt och gratis rekommenderar jag Microsofts ICE:

http://research.microsoft.com/en-us/um/redmond/groups/ivm/ice/

Det fungerar riktigt bra för det mesta.

Vill du ha något som är lite mer kraftfullt, möjligtvis lite mer komplicerat men fortfarande gratis rekommenderar jag starkt Hugin:

http://hugin.sourceforge.net

Senaste testversionerna (som fungerar alldeles utmärkt) för windows hittar du här:

http://lemur.dreamhosters.com/hugin/

Jag använder själv Hugin för att göra panoramabilder. Här är en sida med några panoramabilder jag gjort (alla med Hugin):

http://panorama.pannarran.se

Edit: Såg just att du frågade om hur man ska ta bilderna också... Vill man göra det enkelt för sig ser man bara till att ta en rad med bilder som alla överlappar varandra, kör in dem i programmet och hoppas att det inte blir några skarvar. Den tekniken fungerar bäst om man ska fota landskap. Vill man göra lite mer avancerade grejer behöver man stativ och speciella panoramahuvuden. En sista länk kommer här. Det är en wiki om panoramafotografering och om du har tid och ork kan du hitta mycket matnyttigt där:

http://wiki.panotools.org/
 
Senast ändrad:
Vill du göra det snabbt, enkelt och gratis rekommenderar jag Microsofts ICE:

http://research.microsoft.com/en-us/um/redmond/groups/ivm/ice/

Det fungerar riktigt bra för det mesta.

Vill du ha något som är lite mer kraftfullt, möjligtvis lite mer komplicerat men fortfarande gratis rekommenderar jag starkt Hugin:

http://hugin.sourceforge.net

Senaste testversionerna (som fungerar alldeles utmärkt) för windows hittar du här:

http://lemur.dreamhosters.com/hugin/

Jag använder själv Hugin för att göra panoramabilder. Här är en sida med några panoramabilder jag gjort (alla med Hugin):

http://panorama.pannarran.se

Edit: Såg just att du frågade om hur man ska ta bilderna också... Vill man göra det enkelt för sig ser man bara till att ta en rad med bilder som alla överlappar varandra, kör in dem i programmet och hoppas att det inte blir några skarvar. Den tekniken fungerar bäst om man ska fota landskap. Vill man göra lite mer avancerade grejer behöver man stativ och speciella panoramahuvuden. En sista länk kommer här. Det är en wiki om panoramafotografering och om du har tid och ork kan du hitta mycket matnyttigt där:

http://wiki.panotools.org/


Tack för att du tog dig tid att svara. Jag ska prova programmen du rekomenderat och se om jag klarar det ;) Tack igen!
 
va ska man tänka på när man tar bilderna?
förutom röra tex bara i sidled och exponera likvärdig på båda..

tänkte sätta ihop 2st, nått som verkligen bör tänka på..?

/Erik
 
va ska man tänka på när man tar bilderna?
förutom röra tex bara i sidled och exponera likvärdig på båda..

tänkte sätta ihop 2st, nått som verkligen bör tänka på..?

/Erik

Se till att låsa bländare/slutartid/fokus/brännvidd, och se till att du roterar kameran så centrerat som möjligt (även om de flesta mjukvaror är relativt duktiga på att kompensera för lite sid/höjdförflyttning).
 
Se till att låsa bländare/slutartid/fokus/brännvidd, och se till att du roterar kameran så centrerat som möjligt (även om de flesta mjukvaror är relativt duktiga på att kompensera för lite sid/höjdförflyttning).

Just. Har du ett stativ så bör du använda det för bästa resultat.

Per.
 
tack..

det funkade förvånansvärt bra, med hitta rätt linjer osv i photomerge, oftast va problemet skärpan på linjen mellan bilderna va diffad, nått mer att tänka på just med skärpan vid tagning..?



/Erik
 
tack..

det funkade förvånansvärt bra, med hitta rätt linjer osv i photomerge, oftast va problemet skärpan på linjen mellan bilderna va diffad, nått mer att tänka på just med skärpan vid tagning..?



/Erik

Man bör ju tänka på att ju billigare optik du har, desto sämre är kantskärpan, alltså är det en god idé att lägga ihop flera bilder med större överlappning.

(Med undandtag för vissa snorbilliga 50mm-gluggar som är skrämmande skarpa)
 
Man bör ju tänka på att ju billigare optik du har, desto sämre är kantskärpan, alltså är det en god idé att lägga ihop flera bilder med större överlappning.

(Med undandtag för vissa snorbilliga 50mm-gluggar som är skrämmande skarpa)

så sant..

fast mitt fundering var mer vart jag ska lägga fokus på bilderna, jag började med att ställa in nått jag verkligen ville ha fokus på manuellt och sen inte röra fokus på andra bilden och det va då det blev allmänt dåligt i linjen mellan bilderna, så idag testade jag att bestämma en punkt som är med på båda bilderna och sätta fokus där, manuellt med hjälp av live view 10x zoom på varje bild, vilket blev riktigt bra..
och självklart skulle man kunna köra AF på en sid/under punkterna och sen samma sak fast punkten på andra sidan vid andra fotot, problemet är att dom inte är tillräckligt långt ut, det blir lite för mycket överlappning.
skulle gärna vilja göra det lite smidigare vid tex andra områden än landskaps foto.

får se om jag kommer på nått bra sätt eller nån som har nån bra ide?
 
va ska man tänka på när man tar bilderna?
förutom röra tex bara i sidled och exponera likvärdig på båda..

tänkte sätta ihop 2st, nått som verkligen bör tänka på..?

/Erik

Det kan vara bra att ta en serie bilder i vertikalformat. Då behöver du oftast inte ta "två varv" på höjden.

Om du har stativ så kan det vara bra med en grej som gör att du kan fästa kameran vertikalt och panorera. Jag har byggt mig en sån här med bra resultat (som jag senare vidareutvecklat efter den diskussionen).
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1496974&postcount=14

Vet ine riktigt vilket program du kom fram till i slutändan, men om du inte gjort det så prova Microsoft ICE. Jag tycker i allafall att det är helt suveränt och gratis också.

http://research.microsoft.com/en-us/um/redmond/groups/ivm/ICE/


/Mats
 
så sant..

fast mitt fundering var mer vart jag ska lägga fokus på bilderna, jag började med att ställa in nått jag verkligen ville ha fokus på manuellt och sen inte röra fokus på andra bilden och det va då det blev allmänt dåligt i linjen mellan bilderna, så idag testade jag att bestämma en punkt som är med på båda bilderna och sätta fokus där, manuellt med hjälp av live view 10x zoom på varje bild, vilket blev riktigt bra..
och självklart skulle man kunna köra AF på en sid/under punkterna och sen samma sak fast punkten på andra sidan vid andra fotot, problemet är att dom inte är tillräckligt långt ut, det blir lite för mycket överlappning.
skulle gärna vilja göra det lite smidigare vid tex andra områden än landskaps foto.

får se om jag kommer på nått bra sätt eller nån som har nån bra ide?

Fota med små bländare, det ger större skärpedjup. För små ger dålig skärpa, så prova dig fram runt f8. Använd heller inte för mycket vidvinkel, det är bättre att använda fler kort eftersom vidvinkliga objektiv oftast har en benägenhet att böja saker hit och dit.

@Mats, ICE är förbaskat simpelt att använda men missar lite i skarvarna ibland. Hugin gör enligt mig alltid ett bättre jobb, men ICE gör i många fall ett tillräckligt bra jobb.

/Karl
 
Fota med små bländare, det ger större skärpedjup. För små ger dålig skärpa, så prova dig fram runt f8. Använd heller inte för mycket vidvinkel, det är bättre att använda fler kort eftersom vidvinkliga objektiv oftast har en benägenhet att böja saker hit och dit.

@Mats, ICE är förbaskat simpelt att använda men missar lite i skarvarna ibland. Hugin gör enligt mig alltid ett bättre jobb, men ICE gör i många fall ett tillräckligt bra jobb.

/Karl

mm, håller med har inte testat och kommer så nog inte att göra på tex 1.4, utan kommer hålla mig runt 5.6-11 beronde på avstånd o annat..
håller med om vidvinkel också, testade med 24 gick inget vidare, även med objektiv korrigering, blev ganska mycket fel..

där imot har jag testat mycket med mitt 85 och överlag är jag förvånad att det funkar så bra och ger så bra kvalite och så användbart, självfallet går en hel del typer av fotografering bort, men fortfarande väldigt användbart i många sitautioner det gäller att planera ett foto ännu mer..

det stora problemet fortfarande tycker jag är fokus, det gäller att lägga det precis rätt på båda korten(annars blir det skarpt/oskarp i skarven och även bildas oftast lite mer fel i linjer mellan bilderna), och att göra det måste man använda live view med 5-10x förstorning(och det här tar rätt mycket tid) och ett nytt problem jag kom på igår är när man inte har nått att lägga fokus på i överlappningen eller det finns nått som är ganska nära men inte helt rätt mot det som kanske är i ena kanten av en av bilderna som ska vara skarpt.

här måste jag verkligen komma på några bättre knep.

ps. använder photomerge i photoshop
 
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto