Annons

Hur skapar man denna mörka bakgrund?

Produkter
(logga in för att koppla)
robowich skrev:
Hur får man till dessa underbara mörka till svarta bakgrunder? Hur ska man ljussätta för denna effekt?

Ett bildexempel:
http://www.nikonians-images.com/galleries/data/4824/29628Three-Calla-Lillies-B_W1.jpg

Ett tips som jag brukar använda.

Använd dig av två rum sammanbundna med en öppning, (dörr/valv eller dylikt).

I det ena rummet - jag kallar den för ljusfällan - sätter du upp en mörk tygbit som bakgrund, (täcker dörrhålets area men indraget).

I rummet där du fotar - kallas rum 1 - riggar du kamera på stativ samt eventuella blixtar. Det du vill fotografera ställer du ca 1/2 till 1 meter framför dörröppningen i rum 1. Tricket nu är att skjuta blixten antingen i taket och/eller i sidovägg "så snett" att det ljus som faller in genom dörren delvis/mestadels "ramlar brevid din bakgrund som sitter ca 1/2 till 1 meter in i rummet som fungerar som ljusfälla.

I rummet för ljusfällan kan du om du vill värma upp bakgrunden med en lampa bakom tyget om du vill ha en gradient i bakgrunden o.s.v

Hoppas detta gick att förstå ; -)

/ E

Hmm läst tråden och blev själv intresserad av att testa att prova på detta, men läste nu i tråden att man skall använda spotmätning, men har ju en 350D som inte har spotmätning.. vad jag vet, men man borde ju kunna fota sånt här ändå tycker jag eller ?

Niklas

Niklas Rosendahl skrev:
Hmm läst tråden och blev själv intresserad av att testa att prova på detta, men läste nu i tråden att man skall använda spotmätning, men har ju en 350D som inte har spotmätning.. vad jag vet, men man borde ju kunna fota sånt här ändå tycker jag eller ?

Niklas

Givetvis kan du det. Med blixt fungerar det i princip automatiskt, E-TTL ser till att du inte får utfrätta detaljer vilket ofta innebär mörk bakgrund. Utan blixt kan du ju köra i M-läge och ta en rad bilder och ändra inställningarna tills bilden ser OK ut. Histogrammet är dock sällan så mycket att lita på här eftersom det ofta är väldigt snett åt vänster.

Ingen av mina bilder är spotmätta (inte för att jag inte gärna vill ha spotmätning, utan för att kameran inte har det).

mvh

Bent

Det spelar ingen roll vad du har för ljusmätning, det är inte mätningen som ger mörk bakgrund, det är ljuset.

Poängen är att ljuset avtar med kvadraten på avståndet. Förstå den meningen så är du i hamn.

Ljuskällan nära motivet och bakgrunden långt från ljuskällan alltså.

Enklast att hantera är naturligtvis konstljus. Jobbar man med naturligt ljus så är ofta väggar och dylikt också ljuskällor, och då blir det svårare. Men omöjligt är det inte, tänk fönster t ex.

Jag förstår att alla som skriven inlägg här menar väl... men jag måste säga... som en väldigt oskolad fotograf... att hade jag sett vad som krävs för att skapa denna typ av bilder så skulle jag aldrig ha vågat försöka...

Jag hoppas att dessa sidor inte skrämmer iväg någon från att testa...

Svart papper tog jag för att jag hade det och det var enkelt för mig... dessutom har jag inte tillgång till långa avstånd, fina blixtar, osv... men försök utifrån det ni har... blir det inte bra första gången är det väl bara till att försöka igen (i alla fall om man har digitalkamera).

Är ändå tacksam för all info som kommit fram här på sidan, jag lär mig mycket... :)

Mvh Camilla

Jomen nu är det ju så att de flesta vägarna bär till Rom.

Plocka ett par tips och du är i hamn... Behöver inte använda alla tips som finns i tråden, färre ju bättre.

Se trådarna som en akumulerad kunskapsföljetång..

Mvh Niclas,

Camilla, du gjorde ju rätt ändå. Ficklampa funkar ju bra, så länge du inte håller den för långt från motivet. Om skillnaden i avstånd mellan ljuskälla, motiv och bakgrund är tillräckligt stor kan du ha ett vitt papper som bakgrund och ändå få den svart.

Nackdelen med en ficklampa är att det är en liten ljuskälla och därmed ger hårt ljus. Men det behöver inte heller vara fel om det är den effekten man eftersträvar.

Camilla Hoff skrev:
Jag förstår att alla som skriven inlägg här menar väl... men jag måste säga... som en väldigt oskolad fotograf... att hade jag sett vad som krävs för att skapa denna typ av bilder så skulle jag aldrig ha vågat försöka...

Jag hoppas att dessa sidor inte skrämmer iväg någon från att testa...

Jag blir bara inspirerad och informerad. Det där med kvadraten på avståndet är bra att ha i bakhuvudet! Tack för det tipset!

Jo ni har så rätt... det gäller bara att inte ha för låga tankar om sin egen kompetens antar jag. :)

och ja... kvadraten kommer nog ramla ner i mitt bakhuvud så småningom också...

Mvh Camilla

Mitt första riktiga test. Använde mig av spotmätning samt ljusfälletricket med hallen som utgångsonukt och vardagsrummet som bakgrund.
Ett vitt kuvert fick aggera reflektor och en halogenläslampa var ljuskälla.

Tack för hjälpen alla!

Bilagor

• pumpa.jpg
    pumpa.jpg
    58.5 KB · Visningar: 369
Niklas Rosendahl skrev:
Niklas
350D har tre former av ljusmätningsmetoder och 'spotmätning' kallas 'utsnittsmätning' i bruksanvisningen. De andra två mätmetoderna är 'evaluerande' och 'centrumvägd'.

:: Susanne ::

Mitt bidrag till tråden...
Bilden är rätt enkel att ta. Ficklampa skulle jag inte direkt rekomendera eftersom det är i princip omöjligt att ha ett kontrollerat ljus. Sedan kommer skuggor att vandra och hela bilden kommer bli rätt märklig (vissa skuggor kommer brännas fast tydligare pga långsammare eller stilla ficklampa).

Denna bild har (nog) tagits med en bouncer som sitter ovanför blomman, lite skjuten mot fotgrafen. Vinkeln kanske är c:a 15-20 grader skulle jag kunna tänka mig. Sedan kan man kompensera upp detta med eventuell reflexskärm under. Bakgrunden är vanligt svart fondpapper men man ser till att bouncern inte sprider ljus bakåt (Barn door, skynke eller liknande)...

Sedan är det bara att våga underexponera! Detta tillsammans med rätt blixtstyrka ger en trevlig mjuk bild.

CAMILLA: Jag gillar dina bilder!
ROBERT: Det var en snygg testbild!

Jag tror inte det behöver vara så komplicerat ljusmässigt ändå, men det beror ju på vilken effekt man vill ha förstås. Min första bild med 'mörk' bakgrund döpte jag till m e t a l l i c a n a och den är inspirerad av Oves färgstarka Midnight Tulip.

:: Susanne ::

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar