Annons

Hur ska jag lära mig fotografera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Caffe

Aktiv medlem
Jag fick en digitalkamera i konfirmationspresent, en Minolta DiMage F100 för övrigt. Och visst fotograferade jag en del, men mest som vilken Svensson som helst. Familjens semester, hunden, julen och andra pelikankort.
Sedan fick jag tillfälle att testa en EOS 10D (när den var ny!) och där började mitt intresse för fotografering. Det här var ju jättekul! Blommor, fåglar, folk och en del byggnader fastnade på minneskortet. Det här var toppen!

Mitt "dilema" nu är att jag inte vet vad jag ska göra. Jag har en digitalkompakt, men det känns tråktigt att inte kunna ta några kort på något som inte är markfast då tiden det tar för kameran att ta bilden från att man tryck ner avtryckaren gör att objektet oftast vandrar iväg (jefla #¤% katter) innan det blir någon bild.
Har gått ner från ca 100-200 bilder/månad till nästan 0 för jag är så trött på kameran.

Sedan kommer man ju inte så nära heller och jag tror jag är något av en zoomfantast. Så nu undrar jag hur ni tycker att jag ska göra, jag gillar inte omständigheten med analogfotografering men en DSLR känns lite dyr (jag är beredd att spara dock).

Det jag gillar att fotografera är:
Växter (Blommor i olika storlekar)
Djur
Natur (Sol ner- och uppgång)
+ lite allroundfoto (ni vet, släkten, julen, promenad på stan m.m.)

Rent ekonomiskt kan jag säga att jag är 16 och inte kan lägga undan så mycket pengar per månad men hoppas kunna hitta ett sommarjobb.

Hur ska jag gå vidare nu, känns som att jag har fastnat. Har kärat ner mig i en 300D då prislappen verkar vettigast, men vissa i min omgivning missionerar för analogt foto. Medans pappa så klart tycker den nuvarande kameran duger bra.

*andas in, andas ut*
Sedan gäller det ju att kunna fotografera, lära sig ur man ställer in kameran är inte så svårt, men hur olika inställningar påverkar bilden. Hur bör man komponera, när blir ljuset så där härligt morgonaktigt som vissa kan få till, vilka olika tekniker finns det, vad bör man tänka på. Känns som om jag kommer explodera snart.

Ska jag gå en kurs först?
Köpa en vettig kamera och lära mig sedan?
Låna böcker? (Har testat det här, känndes inte som det gav så mycket... Kanske valde fel böcker?)

Sedan har jag sett många (amatör)fotografer som har med sig en hel uppättning med objektiv till olika utflykter, sedan stativ och filter och gängor och muttrar och gud vet vad. Vilka extrakostnader blir det egentligen och vad kostar det att bygga upp en fotoutrustning?

Ni får ursäkta att det blev lite mycket, men efter att ha misslyckats med ännu en bild behövde jag skriva av mig.

Mitt tips är att du faktiskt fortsätter att fota med den kameran du har. Den viktigaste övning du behöver är att tänka bildkomposition. Det funkar med den kameran.

Koncentrera dig på bilder som är stillastående och strunta i snabba motiv som inte hinns med. Tänkt ut vad du vill göra för bild när du inte fotar, och gå sen ut och gör den.

Under tiden du övar på detta bildtänk kan du spara pengar till en DSLR om du på sikt vill ha det, eller en begangnad allt-i-ett-kamera typ Minolta Z1, Z2, 7i A1 eller liknande.

Jag föreslår en systemkamera, om du känner ett seriöst intresse. Om du är liiite osäker så kan du utforska den kapacitet du har i den du har idag.

Kurs kan vara bra men jag menar att man kommer långt med ett ivrigt intresse.

Man bör passa sig för att inte köpa en sunkig förstakamera om intresset känns tryckande med stor utvecklingslusta,,,vilken kamera det nu innebär;)

Jag förelsår en beggad D30 med en duglig lins. Dete får man kanske för runt 4500 + minneskort,,,

Mvh Niclas,

Vilken kamera man än och vilken teknik (analog-digital) man an kör med så finns det begränsningar.

Din kamera kan ge riktigt bra resultat om du använder den rätt och tar tid på dig. Koncentera dig på att ta mycket bilder. Fotvandra för att variera bildutsnittet om zoomen käns otillräcklig eller bara för att få ett annat perspektiv.

Att börja köpa nytt när man inte är nöjd med bilderna är sällan den bästa lösningen. Det blir så lätt en (dyr!) vana.

Så småningom när du verkligen har uttömt alla möjligheter med den utrustning du har kan du börja fundera över vad du bör ha istället.

Vem vet - det kanske finns en analog storformatare i din framtid.

Mitt råd hur du ska gå framåt är att titta på så många bilder du kan av det du är intresserad av. Nöjd dig inte med att tycka att det är en fin bild, utan fundera en stund varför du tycker bilden är bra. Analysera speciellt kompositionen. Var är huvudföremålet placerat, var ligger horisonten och vad finns i förgrund, mellanparti och bakgrund t ex. Skriv detta när du kommenterar en bild här på FS, så lär du dig undan för undan och kan använda detta när du själv fotograferar. Kopiera kompositioner du tycker om och utgå från detta när du hittar samma föremål. Ser du en bra bild på en t ex lada, så leta lite efter lador och ha kompositionen i minne när du själv fotograferar. I början tog jag få bilder på många olika saker. Idag gör jag tvärtom, få saker men många bilder. Går runt föremålet, zoomar in och ut och ändrar skärpedjup. När jag kommer hem går jag igenom mina bilder och väljer de bästa bilderna jag tycker om. I helgen var jag ute och tog 140 bilder på 9 saker, vilket resulterade i 4 bilder som har i mitt album "Småtråkiga novemberbilder". Glöm inte heller att ibland flödar idéerna och vissa perioder är man alldes tom på idéer. Det går upp och ner.

Lycka till

Gunnar

Bra fråga och förövrigt bra skrivet också. Då jag i jämförelse har dubbelt så lång erfarenhet av livet borde jag kunna ge distinkta råd. Men så är det inte.

Du är en individ och ingen annan kan tala om för dig vad just du ska göra
Men lite påståenden kan jag lägga fram (som egentligen inte har så mycket med foto) och sen är det upp till dig att tolka och avgöra vad du vill höra och göra.

Kameran har bra lite med hur du ska lära dig fota.

Men tänk efter vad som är din inlärningsstil. Vad är du bra på? (Nej, svara inte här utan tänk efter bara)
Hur lärde du dig det? Genom att läsa in först eller genom att göra saker eller vad?

Var det inte kul med låneböcker så blir det inte bättre av att jag råder dig till det. Förmodligen går det i faser. Fota ett tag, bläddra i tidningar, surfa på FS, etc. Gör det som känns kul så fastnar det.

Vill du vara strukturerad och snabbt ta nya framsteg finns lösningen men det är oftast hårt jobb. Kurs är nog jättebra och så biblioteket igen.

Ett litet tips. Sätt upp mål. Skenbart enkla mål som att idag ska jag fota alla blommor i huset. Tänk ut en mottagare (vem som helst) och fota på. Att bara gå runt planlöst gör att man viker så lätt för svårigheter eller bara att man inte vill stå på knäna eller andra obekväma ställningar.

Jag var i samma sits som dig i somras.
Jag bestämde mig för en digital system och ångrar mig inte alls.

Köpte en bok och läste men kom snabbt underfund med att testa själv slår det mesta och med digitalt så är det ju väldigt lättsamt att lära sig.

Om du har råd, köp en 300d och starta med kit objektivet, senare märker du vad du saknar (det är ju trots allt så billigt)

Det första jag saknade var ljusstyrkan och då är ju 50mm väldigt billig (1200)...

/Robban som gått från helautomatik till helmanuellt och från vanliga vinklar till utmanande vinklar.

Jadu... Hur lär man sig fotografera? :)

Det är nog lite olika från person till person hur man kan/vill/gör gå tillväga. För egen del så har jag experimenterat på egen hand i kombination med att jag tittat på bilder på nätet och hämtat inspiration (och ibland apat efter).

Köpa ny kamera eller inte... Tja... Ibland kan begränsningar vara stimulerande för kreativitetet.

Köper man en systemkamera ska man nog vara medveten om att det kommer att innebära en (hel) del kostnader även efter det att hus och första objektivet är inhandlat. Hur mycket det kostar att skaffa en fotoutrustningberor ju på vad man behöver. Så, utöver huset, allt mellan nån tusenlapp upp till tiotusentals kronor.
Ett alternativ rä ju en Alltiett som tex Konica Minola A2. Inte sammaflexibilitet som en systemkamera kanske, men man har en med komplett enhet i ett.

Själv köpte jag systemkamera som efterträdare till min A70. Till stor del beroende på att jag ville haen "riktig" sökare.

Ett sätt att hålla intresset uppe är att ha mål framför sig, och jag menar små delmål, inte BARA: 'jag ska bli en jättebra fotograf'.

'Projektera' är ett nyckelord. Dvs. göra små projekt.
Har du ingen idé, tag en ordbok och slå ner fingret i blindo - och gå så ut och försök illustrera det ordet! (Jag slog nu upp ett ord för dig: 'frontespis'. Ha, ha! Där har du en början!)

För mig har det betytt väldigt mycket att jag gått med i en fotoklubb. Där är det tävlingar som blir naturliga delmål - och deltar man får man alltid respons på sina bilder (det är inte alltid fallet på FS, ju).
Dessutom kan man fråga försiktigt om saker man inte vet, tex. fråga hur någon har fått till den där morgonhimlen (stigit upp tidigt är ofta en god början). Få tips om kameraköp, kurser, osv.
(Jag är införstådd med att många, men långtifrån alla, klubbar består av gamla gaggiga personer som mig. Men du kan ju gå med tills du har sugit ur gamlingarna den info du vill ha...?)

Till sist: Fotografera med det du har men ha som mål att köpa en kamera du kan fota katter med - och sen fotar du något annat. Det är så himla mycket kattbilder på FS redan! ;)
(Bla. har jag laddat upp en - fast den ser visst mest ut som en get... :D)

C(m)iao
/Gitte

Jag visste att jag kunde lita på fotosidan!
Tack så mycket allesammans. Har börjat små projekt.

Synd att man inte bor i stadenstaden så man kan gå på Fogelbergs kurser.

Hoppas ni inte tror att jag är allt för konstig bara för att jag inte riktigt kan uttrycka mig. :)

Caffe skrev:

Hoppas ni inte tror att jag är allt för konstig bara för att jag inte riktigt kan uttrycka mig. :)

Jodå, vi (i alla fall jag) tycker du är jättekonstig! Att hålla på med foto - eller vilja göra det - är jättekonstigt. (Du skulle veta vilka knäppskallar man möter i den här branschen! Fast, det är klart, det ger en ju en chans att bli populär på servicehemmet med alla galna historier, förstås...!)

Du uttrycker dig jättebra! (Men du får kanske lära dig att stava lite sämre om du ska slå dig fram här på sidan... Din grammatik är också uppseendeväckande bra, tyvärr! Ungdomen av idag...!) ;)

Mvh
/Gitte

Att lära sig fotografera handlar i min värld om att skaffa sid en kamera. Det duger med en enkel engångskamera....

Spring runt med den och fundera på kompositioner. För komposition är nyckeln till att bra foto.

Det finns några (jag ingår) som håller på att nörda med "perfekta skott" på flygande fåglar.

Det finns några (jag ingår) som nördar med macrobilder med "perfekt skärpedjup"

MEN!

Grejjen är att du skall lära dig fota utan att nörda ner dig i specifika områden. Lär dig göra välkomponerade bilder på "what ever" så funkar det.

Att komponera med en engångskamera och få det bra är mitt tips att lära sig.

gitte edelman skrev:
Jodå, vi (i alla fall jag) tycker du är jättekonstig! Att hålla på med foto - eller vilja göra det - är jättekonstigt. (Du skulle veta vilka knäppskallar man möter i den här branschen! Fast, det är klart, det ger en ju en chans att bli populär på servicehemmet med alla galna historier, förstås...!)

Du uttrycker dig jättebra! (Men du får kanske lära dig att stava lite sämre om du ska slå dig fram här på sidan... Din grammatik är också uppseendeväckande bra, tyvärr! Ungdomen av idag...!) ;)

Mvh
/Gitte

Hehe bra, för jag tyckte det första inlägget mest lät som ett "Hej Bullen"-brev.

Nu ska jag sova så jag orkar leka med kameran imorrn. God natt på er alla och tack ännu en gång.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto