Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ska jag lära mig att planera motiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus77

Aktiv medlem
Hej!

Jag har fotograferat rätt friskt nu i några år och känner att inspirationen går i vågor. Helst hade jag sett att jag haft förmågan att sitta och planera olika bilder i huvudet och sedan bege mig ut för att ta dem. Tyvärr är det lättare sagt än gjort för mig. Kanske kan någon ge mig tips på en effektiv arbetsgång där? Ska man kanske utgå från sina existerande bilder och se hur de olika motiven hade kunnat kombinerats till något nytt? "Måste" man jobba med modeller? (Känner ofta att mina bilder saknar något eftersom jag är så dålig på att ha med människor i dem...)

Jag är inte så duktig på att måla/skissa men har läst att det är ett sätt som en del fotografer förbereder en bild på. Är det en lämplig väg, eller finns det andra förslag?

Ska man skriva listor på favoritmotiv och sedan kombinera dessa motiv med olika teman?

Jag tittar mycket på andra fotografers bilder och blir givetvis inspirerad, men det känns hela tiden som jag då "stjäl" en idé. Jag vill helst veta hur jag kommer på den själv...

Snälla, hjälp mig med lite förslag!

Fortsätt att "stjäla" du. Det är inte mycket idag som inte är provat tidigare. Tids nog hittar du en egen stil och utvecklar egna ideer.

Lycka till!
Peter

Jag har tidigare hållit på mycket med musikproduktion i hemstudio och har, precis som du, varit helt uppgiven för att det inte finns något nytt att komma på...

Då började jag göra som Peter Lundberg skrev... Jag inspirerades av mycket musik och den musiken jag tyckte bra om försökte jag att kopiera.

Det är omöjligt att få exakt samma "sound" som en annan artist och ungefär lika svårt att få en exakt likadan bild.. MEN man lär sig väldigt mycket och man har något att utgå ifrån. Tillslut utvecklar man en annan stil utifrån vad man en gång kanske började kopiera.

Det har hjälpt mig mycket under åren. Likadant när det gäller fotografering.

Sen så finns det ju gränser för hur man ska publicera det man har kopierat... men det är en annan diskussion.

Hoppas att det hjälper dig på vägen att inspireras och fotografera.

mvh //Peter

Så fort jag får en ide brukar jag skissa ner iden på papper. Snyggt blir det inte men så länge jag kan läsa det är det bra. Det är ett enkelt sätt att komma ihåg ideer.

Ett annat sätt är att läsa böcker kolla på bilder man tycker och, och försöka klura ut varför man tycker om dom. Vilka element som stämmer med en själv. Stjäl allt du vill, en ide är bara en ide, det är utförandet som skiljer fotograferna åt.

Skulle man inte "stjäla" ideer skulle det blir svårt att göra något. Tänk om varje foto man tar skulle behöva vara orginellt. Vilken press.

Hmm, 3e Peter gillt blev det nu altså.

Varför inte kopiera dig själv? Välj ut dina tre bästa bilder, analysera vad som gjorde dem bra och försök sedan upprepa samma recept igen. Inte exakt samma bild alltså men typ samma framgångsrecept, samma miljö e d.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar