Annons

Hur ser jag om D-76 är ålderstigen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag blandade till en dunk förrådslösning av D-76 i somras, som jag ännu inte förbrukat. Varje gång jag använt den har jag varit noga med att försöka pressa ur så mycket som möjligt av luften när jag återförslutit locket, men lite blir förstås alltid kvar.

Senast jag framkallade en rulle var för två veckor sedan, och jag tror att det blev bra. Dock eventuellt lite för vekt resultat, men det kan lika gärna ha berott på för kort framkallningstid.

Så, finns det något vettigt sätt att kolla om D-76 fortfarande funkar som det ska?

Gammal soppa

Det klokaste är ju att hälla ut och göra ny, men det var nog inte det du ville läsa.
Det fanns "förr i värden" testkilar, förexponerade små gråkilar på filmbas från Kodak. Framkallar du en sådan i frisk soppa och sedan kan du ju jämföra med din "åldrade".
Men, göra ny är nog ändå det enklaste ;-)

/ Mats G

Kassera.

Jag brukar förbruka min förrådslösning inom två månader. Det har visserligen hänt att det ibland tagit lite längre tid, men aldrig mer än 3-4 månader. Efter sex månader skulle jag definitivt kassera. Visst, resultaten blir säkert helt okej även med äldre kemi, men jag skulle inte våga ta risken.

/Johan
http://www.mudride.com/blogg

Sex månaders livslängd i stängd flaska med minimalt med luft säger Kodaks datablad J78. Så beroende på vad "i somras" är för något så börjar du väl närma dig den gränsen.

Testet av framkallaren är som skrivet en såndär testkil, eller att märka att filmen inte blev bra framkallad och då blir det ju jobbigare.

Skulle jag känna mig tveksam på framkallarens kvalitet så skulle jag kassera. Ett annat alternativ är ju att köra framkallaren som enskottare. Dvs att du späder din förrådslösning 1:1 med vatten och sedan kasserar direkt.

Med risk för att gå lite OT

Vill passa på att slå ett slag för framkallarna R09 (Rodinal) och Kodak XTol om du inte testat dem. R09 är alltid en enskottsframkallare och XTol går att köra på samma princip.

/Johan

D-76 innehåller metol och hydrokinon, och de ändrar färg när de oxiderar. Så framkallaren brukar fungera utan problem så länge den är klar i färgen. Har den fått en rosa eller brunaktig ton så måste den kasseras.

Att jag frågar är för att den uppenbarligen håller längre än vad Kodak påstår. Så på precis samma sätt som jag inte slängre mat bara för att bäst före-datumet gått ut så vore det intressant att veta om man kan kolla kvaliteten på något sätt. Färgen är helt klar fortfarande.

R09 har jag använt och det är därför jag inte lyckats ta slut på D-76 på så lång tid;-) Dock upplever jag att den ger högre kontrast, vilket inte alltid är önskat.

D76 i flytande koncentrat håller inte längre än vad Kodak uppger. Mer än 6 månader i täta och fyllda kärl är inte att räkna med. Har själv aldrig lyckats hålla liv i D76 längre än så. Sen kan man även gå efter lukten på lösningen. Luktar den surt (svavelaktigt) är den inte rekommendabel att använda.

D76 i flytande koncentrat håller inte längre än vad Kodak uppger. Mer än 6 månader i täta och fyllda kärl är inte att räkna med. Har själv aldrig lyckats hålla liv i D76 längre än så. Sen kan man även gå efter lukten på lösningen. Luktar den surt (svavelaktigt) är den inte rekommendabel att använda.
Den har stått i 7 månader nu, så det lutar åt att kassera den. Men som sagt; tydligen höll den längre än vad Kodak uppgav;-) Antagligen för att jag varit noga med att pressa ur luften ur dunken, ha korken öppen kort tid samt förvarat svalt och mörkt.

Den har stått i 7 månader nu, så det lutar åt att kassera den. Men som sagt; tydligen höll den längre än vad Kodak uppgav;-) Antagligen för att jag varit noga med att pressa ur luften ur dunken, ha korken öppen kort tid samt förvarat svalt och mörkt.

Nu vet jag att du är nogrannare än mig, men Yashica GX testrullen jag visade dig för ett tag sedan framkalldes med kemikalier som gått ett halvår över datumet. Dvs, jag gjorde bruksblandingen (ca en halvliter) och använde den från och till under ett års tid (max 6 mån enl förp) innan jag framkallade den rullen, jag märker ingen skillnad på den och den första med samma kemi. Då har jag förvarat vätskorna mörkt större delen av tiden, i rumstemperatur och i 1.5L pet-flaskor som jag inte tryckt luften ur el.dyl.

Jag tror att det finns mycket spelrum sett till de datum tillverkaren anger.

(Det var förvisso t-max framkallare i mitt fall, inte D-76)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar