Annons

Hur ser jag att ljusmätaren fungerar?

Produkter
(logga in för att koppla)

sovsäcken

Ny medlem
Hallå där!
Jag har införskaffat mig en Minolta SR-T101 och efter att jag nu har tagit 15 bilder så funderar jag på hur ljusmätaren fungerar på denna kamera. På min faders gamla kamera så såg jag att det hände någonting i hålet där man tittar när man tryckte ned avtryckaren men på den här kameran så finns det inget mellan läge.

hoppas att ni förstår mitt icke foto vana språk.

Sen gäller det att hitta passande batterier, vilket kanske inte är det lättaste. De kvicksilverbatterier som man skall använda enligt bruksanvisningen har inte tillverkats på många år av miljöskäl. Det lär finnas ersättningsbatterier. Förhoppningsvis kan någon här berätta vilka som passar och var de finns att köpa. Ett problem är att såna batterier brukar ha högre spänning än kvicksilverbatterier. Då finns risk för att kameran underexponerar. Om man vet med hur mycket, kan man ställa ASA/DIN-skalan på ett lägre värde än filmens för att kompensera för det.
Idag används ju i stället ISO-skalan för film och digitalkameror. Man slog en gång ihop ASA och DIN till ISO. T ex: 100 ASA = 21 DIN = ISO 100/21.

Olle

Senast ändrad:
Hallå där!
Jag har införskaffat mig en Minolta SR-T101 och efter att jag nu har tagit 15 bilder så funderar jag på hur ljusmätaren fungerar på denna kamera. På min faders gamla kamera så såg jag att det hände någonting i hålet där man tittar när man tryckte ned avtryckaren men på den här kameran så finns det inget mellan läge.

hoppas att ni förstår mitt icke foto vana språk.

Den kamerans ljusmätare mäter inte mitt i "bilden" utan i över- och underkant (utefter långsidorna alltså). Det kan ställa till en del problem om man inte är medveten om det. I en del fall får man ta till handflateknepet.//K

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto