Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ser en fotoportfälj ut? Standard?

Produkter
(logga in för att koppla)

wozzgirl

Aktiv medlem
Hur ser en fotoportfälj ut? Standard?

Jag har slagit på stort o sökt ett fotografjobb på en lokaltidning o de ville att man skulle skicka med sin fotoportfölj med ansökan.

Jag som bara är amatörfotograf men med en ytterst stark vilja vet ju inte hur en sån ser ut.. om det finns nån standard hur man ska göra osv. :)

Jaja, siktar man mot stjärnorna så hamnar man i grantopparna heter det ju.. :) *ler*

Tips and tricks

Eh, en portfölj (eller "portfolio" om du vill googla) består väsentligen av suveräna bilder. Det kan ta många år av vånda att skapa en bra dylik.

Några dirty tricks:
1) Ha så stora bilder som möjligt (Enligt regeln "en stor bild är en bra bild")
2) Montera förstoringarna på svart, styv kartong.
3) Skaffa en dyr läderväska
4) Släng "nonchalant" över portföljen helt klädd i svart och med svarta solbrillor.

Varning: Om bildredaktören är rutinerad så får det motsatt effekt, om bilderna inte är kalasbra alltså.

Men om du har en bunt BRA små-bilder i en konsumkasse, så har du allt som krävs.

Ok, tack.

Eftersom man skulle skicka med sin fotoportfölj med ansökan så antar jag att det inte behövde vara så fancy utformat.

Jag hade riktigt fina bilder så jag kanske har någon chans. (En lokaltidning på landet.) :)

Och nej.. just dessa bilder har jag inte laddat upp här (ännu) så ni behöver inte gå o titta. ;D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar