ANNONS
Annons

hur ser en 126kassett ut inuti?

Produkter
(logga in för att koppla)

styret

Aktiv medlem
JAg sitter på en gammal 126 kasset som jag hittat i en kamera jag fick av farfdar för några år sen.
Sugen på att framkalla den nu när jag har möjlighet att köra c-41 på skolan.

Är dock lite osäker på hur det ser ut inuti den, googlat och letat bilder, hittat patentbilderna på kassetten men där står inget om hur filmen är monterad i. Vill inte gärna stå där med den gamla filmen och vara helt rådvill i mörkrummet.

så är det någon som framkallar eller har framkallat 126film som vill dela med sej av hur man gör. Är det svårt? något särskillt man måste tänka på?
sjukt tacksam för svar.

Oj, det var nog 35 år sedan jag gjorde det sist, men jag tror att vi bara bröt sönder kassetten med handkraft och tog ur filmen. Det var inget "speciellt" som måste göras. Filmen är inte så lång. Jag minns att vi använde ett rör fyllt med framkallare där filmen hängde rakt ner, men den är 35 mm bred och passar i en vanlig spiral.

JAg sitter på en gammal 126 kasset som jag hittat i en kamera jag fick av farfdar för några år sen.

Är dock lite osäker på hur det ser ut inuti den, googlat och letat bilder, hittat patentbilderna på kassetten men där står inget om hur filmen är monterad i. Vill inte gärna stå där med den gamla filmen och vara helt rådvill i mörkrummet.

så är det någon som framkallar eller har framkallat 126film som vill dela med sej av hur man gör. Är det svårt? något särskillt man måste tänka på?
sjukt tacksam för svar.

Busenkelt!
Jag har knäckt och framkallat tusentals 126-rullar. Man knäcker kassetten på mitten och vrider isär den. Den är tvådelad och spricker längs skarven. Rullen ligger lindad med ett skyddspapper har jag för mig. Den tar man bort.
Sedan kan man sätta en tyngd i änden och framkalla filmen hängandes i ett rör. Annars kan man framkalla den i dosa. Den är exakt lika bred som vanlig 135 film och passar fint i spiralen.

Jag har också framkallat svartvit 126 film för länge sedan. Det är bara att bryta sönder kasetten, ta bort skyddpapperet, ev lossa någon tejp och f ö framkalla på samma sätt som med 135 film.

sjukt tacksam för svar.

Hej Per!
Andra har svarat på hur du får ur filmen,vilket är rätt.Möjligen var inte för hårdhänt.Om du på skolan har Jobo maskin tex. så kan du ladda den på en vanlig filmspole (135 mm).
Du skriver att denna film var i en kamera som din farfar varit ägare av. Denna filmtyp lämnade fotobutikernas hyllor för många år sedan.Helt beronde på var kameran varit förvarad så kommer framkallningsresultatet blir där efter.Du skriver att det är en C-41 film och då utgår jag ifrån att det är färg.Alltså kan färgerna vara "lite" avvikande.Detta justera du vid kopieringen. Så det är bara att köra på.Måste vara tusan så roligt och se var farfar har tagit för bilder.
Lycka till.

Senast ändrad:
man kan tillochmed återladda kassetterna. något jag självklart måste göra när jag ahr framkallat den här.
http://www.instructables.com/id/Instamatic-Retro/

Diana-fotograf som jag är så är skeva färger inte ett problem, snarare tvärtom men om farfar ska få ett gäng kopior så är det väl lika bra att justera färgerna lite med.

tack allihopa för hjälpen.

Pressa inte rakt av...

"Om filmen är lite gammal så mår den bra om du kan pressa den lite i framkallningen."

Har man en sådan här gammal film där man inte vet hur den har exponerats m.m så är det inte rätta vägen att pressa filmen "rakt av" alltså att göra det med hela filmen.Man gör i stället som så att man klipper av tex tre mindre bitar och framkallar dessa med tre olika tider.Då kommer man att få mölighet att bestämma ett riktvärde. Från detta kan man sedan avgöra om man behöver "pressa" eller ej.Den största risken med en film som varit liggande under så många år är att den förlorat allt vad färg är.

Lite roligt att hitta den här tråden, jag var nämligen i källaren och vad hittade jag om inte min gamla Agfamatic 208 (som tar 126-film) i mintskick. Inte en repa, den har legat i en liten hård läderväska i alla år. Jag köpte den ungefär 1980 för sparade veckopengar (jag var väl ca 8 - 9 år då). Den är väl knappast värd en tia i dag, men desto mer i affektionsvärde :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar