Annons

Hur se vilka jag fixat i C1 LE?

Produkter
(logga in för att koppla)

peber

Aktiv medlem
Jag kör Capture One LE på Windows XP. Det är en sak jag inte riktigt får kläm på... I fönstret till vänster tar jag upp mappen jag vill jobba med. Då ser jag alla bilderna i mappen snyggt och prydligt. Sen fixar jag till de bilder jag vill ha och avslutar programmet. Nästa gång jag går in igen, kan jag då på något sätt se vilka bilder i mappen jag har jobbat med och vilka jag inte jobbat med? Jag ser ingen markering eller liknande... Eftersom den sparar allt jag gjort vid avslut känns detta lite viktigt...

Kan någon hjälpa mig?

/P
 
peber skrev:
Jag kör Capture One LE på Windows XP. Det är en sak jag inte riktigt får kläm på... I fönstret till vänster tar jag upp mappen jag vill jobba med. Då ser jag alla bilderna i mappen snyggt och prydligt. Sen fixar jag till de bilder jag vill ha och avslutar programmet. Nästa gång jag går in igen, kan jag då på något sätt se vilka bilder i mappen jag har jobbat med och vilka jag inte jobbat med? Jag ser ingen markering eller liknande... Eftersom den sparar allt jag gjort vid avslut känns detta lite viktigt...

Kan någon hjälpa mig?

/P

vet inte riktigt om jag förstår vad du menar men
är inte tumnaglarna av bilderna du konverterat märkta med gröna symboler (två kugghjul)?


jag kör iofs inte LE versionen utan PRO versionen 3.7.4,
kan ju skilja där ev.
 
Jag har sett en grön plupp medan jag redigerar bilden men nästa gång jag går in är den borta...?
Eller är det så att jag måste köra igenom hela workflow:en för att det ska funka? Ibland kan jag fixa till en bild bara för att se vad som går att göra men jag gör aldrig ngn tiff från den...

/P
 
Tyvärr försvinner de gröna markeringarna. Om jag inte hinner/orkar fixa alla bilder innan jag avslutar programmet, så brukar jag tagga allt som är färdigt med följande enkla kommando:

Collection -> Image tagging -> Tag Processed

Mvh Juha
 
Såhär verkar det funka i CaptureOne Pro v3.7.3 (Windows)

När du lägger bilden i "batch editor" under fliken "process" så bildas en gul propp ovanför thumbnailens vänstra kant.

Efter att du framkallat genom att trycka "process batch" blir gula ploppen blågrön.

Om du stänger av CaptureOne och startar igen är de färgade plopparna borta.

Du kan dock fortfarande både på thumbnails och i previewfönstret se de modifieringar du tidigare gjort i bilden (crop, vitbalans med mera) - man kan undra var och hur länge ändringsuppgifterna lagras?

Ursäkta svengelskan.

/andra hann före/
 
peber skrev:
Jag har sett en grön plupp medan jag redigerar bilden men nästa gång jag går in är den borta...?
Eller är det så att jag måste köra igenom hela workflow:en för att det ska funka? Ibland kan jag fixa till en bild bara för att se vad som går att göra men jag gör aldrig ngn tiff från den...

/P


i pro-versionen (Os-X) så finns det en kryssruta under inställningar (miniatyrbilder - märken)

kryssar man ur den så försvinner den gröna markeringen.

kan det va den som inte är ikryssad kanske?
 
Goran skrev:
i pro-versionen (Os-X) så finns det en kryssruta under inställningar (miniatyrbilder - märken)

kryssar man ur den så försvinner den gröna markeringen.

kan det va den som inte är ikryssad kanske?

Jag får kolla om den finns i LE...

/P
 
Jag öppnade ett supportcase hos PhaseOne och fick detta svaret:

"Per,
You options are to place a Tag upoon these images or to move them into another subfolder.

This subfolder of the Session can be "Assigned as the Move to" and then a Right clik upon thumbnail you have choice to Move to.
You can name the Move to subfolder Corrected or some other name that lets you know they are done.

Sincerely,
PhaseONEsupport


Tänkte att det kanske intresserar någon mer...

/P
 
peber skrev:
Jag öppnade ett supportcase hos PhaseOne och fick detta svaret:

"Per,
You options are to place a Tag upoon these images or to move them into another subfolder.

This subfolder of the Session can be "Assigned as the Move to" and then a Right clik upon thumbnail you have choice to Move to.
You can name the Move to subfolder Corrected or some other name that lets you know they are done.

Sincerely,
PhaseONEsupport


Tänkte att det kanske intresserar någon mer...

/P

aha, då finns det i alla fall en anledning till att köra Pro-versionen,

imponerande att du fick svar från supporten..
:)
 
Vi fattiga amatörer får nöja oss med den version vi har råd med... ;-)

Jaså, deras support brukar inte svara? Jag har faktiskt haft en dialog med dem om min fråga och fick svar inom 24 timmar varje gång... :)

/P
 
peber skrev:
Vi fattiga amatörer får nöja oss med den version vi har råd med... ;-)

Jaså, deras support brukar inte svara? Jag har faktiskt haft en dialog med dem om min fråga och fick svar inom 24 timmar varje gång... :)

/P

har inte behövt supporten än, men det e ju bra att veta att dom svarar..

grundkonceptet är ju samma i LE och Pro, och det är det jag gillar, växar man ur LE så kan man ju uppgradera senare.

måste tilläga att jag är mäkta imponerad av Capture One, har nog blivt 500% effektivare i min bildhantering känns det som, jämfört med ACR + PS, mer tid för själva bilderna och mindre tid på vänta och planlöst pillande, och hit å dit mellan PS och ACR..
 
Även skillnader Windows/Mac?

Goran skrev:
aha, då finns det i alla fall en anledning till att köra Pro-versionen,

imponerande att du fick svar från supporten..
:)
Förutom skillnaderna mellan LE och Pro så tror jag det är rätt stor skillnad mellan Windows- och Macversionerna.

När man (jag kör XP) på mässor ser Macversionen demonstreras ser det ordentligt annorlunda ut design- och menymässigt än man är van vid hemifrån.

PhaseOnes support är mycket bra, jag har alltid fått svar inom några timmar, även mitt i natten - sover dom aldrig?
 
September blir en trevlig månad!

cowboy skrev:
Förutom skillnaderna mellan LE och Pro så tror jag det är rätt stor skillnad mellan Windows- och Macversionerna.
Jag fick YFOs yrkesfotokatalog 1/06 idag och där läser jag om Capture One:

Från och med version 4.0 som kommer att presenteras i september, försvinner skillnaderna mellan PC- ch Mac-version. PC-versionen förändras dramatiskt i design och får mängder av nya funktioner. En del har Mac-användarna redan fått ta del av....

Kul att läsa, har länge grämt mig över att Mac-versionen verkat innehålla funktioner som min PC-version saknat och att Mac-versionens layout känts så mycket modernare och fräsigare.

Nu kommer väl tråden att urarta till en PC vs Mac-pajkastning, sorry.
 
Finns ingen anledning att bråka om PC kontra Mac, båda har sitt berättigande... :)

Det enda jag önskar nu är ett bra uppgraderingserbjudande om nu den nya versionen blir så bra som ryktena säger.

/P
 
ANNONS