Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur säger du?

Produkter
(logga in för att koppla)

Roennis

Aktiv medlem
Några av mina kompisar säger "foota" vilket jag tycker är fel. Själv säger jag "fotta" med (o:et som i t. ex. orakel) eftersom "fota" kommer från fotografera.
Vad är rätt?
 
Jag säger fotta, alltså med ett kort o.
Det behövs att vissa säger till när dom hör konstigheter, annars kommer vi inte att förstå varandra efter en tid...
Visst retar jag mig på...ve´t du´, 2007 istället för 07, CD-skiva istället för CD(Compakt disc=kompaktskiva), sörrö mm.
 
"Det behövs att vissa säger till när dom hör konstigheter, annars kommer vi inte att förstå varandra efter en tid..."

LOL
 
Roennis skrev:
Några av mina kompisar säger "foota" vilket jag tycker är fel. Själv säger jag "fotta" med (o:et som i t. ex. orakel) eftersom "fota" kommer från fotografera.
Vad är rätt?

Det beror på vad de avser? Om de vill att du ska fooooota in bollen i mål så passar det nog bäst...he he.
 
Jag tycker "fotografera" funkar rätt bra.
Ännu äldre gubbar än jag säger kanske "plåta". :)
 
Roennis skrev:
Några av mina kompisar säger "foota" vilket jag tycker är fel. Själv säger jag "fotta" med (o:et som i t. ex. orakel) eftersom "fota" kommer från fotografera.
Vad är rätt?
Jag har aldrig någonsin under mitt sextiofyraåriga liv hört någon som säger "fotta". Däremot är det många på Fotosidan som stavar så.
Nu förstår jag varför.

Olle
 
Re: Re: Hur säger du?

Olle skrev:
Jag har aldrig någonsin under mitt sextiofyraåriga liv hört någon som säger "fotta". Däremot är det många på Fotosidan som stavar så.
Nu förstår jag varför.

Olle
Jag säger "fota" men jag ville bara symbolisera de olika uttalen.
 
Jag har inte heller under mitt sextiosexåriga liv någonsin hört någon säga "fotta". Själv säger jag oftast "plåta", "fotografera" eller "ta bilder". Numera händer det också att jag säger "fota" med långt 'o' - naturligt eftersom det är samma uttal som jag har för "fotografera".

Men kanske att en del har börjat med att säga "fottografera" också? Har dock aldrig själv hört detta uttal.
 
FlyerOne skrev:
Jag har inte heller under mitt sextiosexåriga liv någonsin hört någon säga "fotta". Själv säger jag oftast "plåta", "fotografera" eller "ta bilder". Numera händer det också att jag säger "fota" med långt 'o' - naturligt eftersom det är samma uttal som jag har för "fotografera".

Men kanske att en del har börjat med att säga "fottografera" också? Har dock aldrig själv hört detta uttal.
Jag är 10 år yngre och jag har heller inte hört någon som säger "fotta". Fotografera, plåta, knäppa bilder funkar ganska bra. Resultatet av dom övningarna blir, i bästa fall, ett foto. Detta uttalar jag och de flesta andra med långt "o", Dvs "footo" enligt tidigare inlägg och å borde det väl li naturligt att säga "foota".
Fotograf, fotografera, fotografi,foto uttalas ju alla med långt "o" så varför ska inte fota göra det också?

--/Thomas
 
Det är väl ändå med kort "o"? Iallafall 98% av mina kompisar säger fota med kort o. Jag är iochförsig 16 år :p.
 
Som sagt säger jag foota, och jag är 52.
Om jag skulle höra någon säga att dom ska fota, så tror jag att jag kommer att associera det med fötter.
På 70-talet var det en som sa Conti-däck, och jag förstod inte ett jota(men det är en förkortning på Continental).
Svenskan är komplicerad, gammal äldre äldst.
Musen gillar ost och där blåser det från ibland, österifrån alltså. Radiopratare brukar blanda ihop orden ordentligt ibland, men dom har nog ofta bara rösten och en snabb tunga som meriter.
Det finns oxå dialektala skillnader, kanske foto hör dit. I ett korsord handlade det om att flytta på vatten och jag kunde inte begripa vad det skulle bli, jag ville skriva "hösa" men det skulle vara rikssvenskans "ösa".
 
Hmm, jag är 31 och jag vill mena att jag oftast hör kort o i fotografera. Det tar för lång tid att säga ännars, inte heller användar jag den extremitet som sitter i änden av mitt ben när jag fotograferar.

Förvisso säger jag fotboll också med kort o.

Hur säger du foton (en sådan där liten sak som bara existerar när den rör sig)? Det har ju samma grekiska rot (långt o i rot för jämförelse, jämför foton, som i fotografier)

Edit: 31 och ett halft ;-).
 
Senast ändrad:
Säger oftast "fotta", ibland "foota", stavar alltid fota. Har aldrig tänkt på vad alla andra säger, antagligen finns båda varianterna. fast "fotta" är nog vanligast.

Säger alltid "fottografera" om jag tvingas säga hela ordet.
 
Jag tror på åldersteorin. Nu när jag tänker på saken, så när jag talar med jämnåriga använder jag det felaktiga "fotta", medan det korrekta "fot(a)ografera" alltid ligger närmast till hands när äldre (hmm... 40+ då) är med i samtalet.

Fram för fler liberala, ickefascistiska språkpoliser =)
 
Det finns ju dom (radio/tv-sporten t.ex) som säger "foppåll" istället för "fotboll" . . så varför inte? . . allt går att uttala fel om man vill :)
//rob
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.