Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur riggar jag sånt ljus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Evelon

Ny medlem
Hej.
Mitt första forum-inlägg och första fråga: Jag undrar hur man sätter ljuset så resultatet blir snarlikt det här:
http://www.djungeltrumman.se/bcq/bilder/startbild.jpg

Är det en ljus fond ovanför 45 grader framför eller liknande? Vad behöver jag?
Jag är ganska grön när det gäller studiofoto, men jag har bra fantasi. Skulle verkligen uppskatta tips.

Vi ska ta bandfoto med mitt band och jag är svag för denna typ av ljus. Jag gillar verkligen inte bandet dock, bara så att ni vet. :)

mvh Palle, i bandet Dwine [.se]

Aha, så enkelt bara? hmm, då blir det till att låna en bouncer (fattig för tillfället) eller göra en i frigolit. :) Har nån tips på en bra billigare bouncer annars?

Tack för svaret Per.

Senast ändrad:
En bouncer är en stor låda som gör ljuset mjukare. Har svårt att tänka mig att man skulle kunna tillverka en av frigolit. Vill du ha samma resultat som på bilden bör den vara ganska stor. Minst 100x100 cm.

Det råder nog lite begreppsförrvirring här. Det jag tror Per menar med bouncer kallas också softbox, dvs en uppspänd låda av tyg som ofta har reflekterande innersidor och ett eller flera lager nylontyg som ljuskällan diffuseras genom.

Det jag antar att du tänkte på Paul när du hörde bouncer är en reflektor. Dessa kan man lätt göra själva genom stora frigolitbitar som man köper på byggvaruhusets isoleringsavdelning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar