nivas
Aktiv medlem
Jag har under ett par helger fotograferat lite nyårsrevy. Dock så har jag problem att få till vitbalansen under vissa ljusförhållanden.
Se bild här
Fotat med 7D, vitbalans inställd på glödljus, det enda jag har gjort med originalfilen är att minska ner den till 1024 pix.
I 'verkligheten' ser det ut enligt följande:
bakgrunden är gul, belyst med traditionell lampa med färgväxlare, ser ok ut på bilden
de två yttre pelarna är gula, belysta inuti med ledljus
vänster halva av trappan är blå, höger är gul, led
portalen ovanför trappan är blå, led
de stora 'panelerna' framför bandet är blå/gul/blå-randiga, led
Led-belysningen är alltså steglöst programmerbar med olika RGB-värden.
Så länge ljuset i scenografin bara innehåller enstaka färger som t.ex. rött, blått eller grönt verkar det ju gå bra, men blå-gult blir ju bara helt crazy. Blått verkar bli lila-cerise och en del av det gula drar iväg åt det lime-gröna hållet.
Provade lite snabbt med att ställa in vitbalansen på kelvin-grader. Då blir visserligan bakgrunden bättre men ansikten m.m. får gärna en oönskad kulör.
Vad borde jag gjort annorlunda? Hur brukar ni som fotar konserer m.m. med varierande ljus göra med vitbalansen? Går det att skruva till bilden i efterhand på ett enkelt sätt?
Se bild här
Fotat med 7D, vitbalans inställd på glödljus, det enda jag har gjort med originalfilen är att minska ner den till 1024 pix.
I 'verkligheten' ser det ut enligt följande:
bakgrunden är gul, belyst med traditionell lampa med färgväxlare, ser ok ut på bilden
de två yttre pelarna är gula, belysta inuti med ledljus
vänster halva av trappan är blå, höger är gul, led
portalen ovanför trappan är blå, led
de stora 'panelerna' framför bandet är blå/gul/blå-randiga, led
Led-belysningen är alltså steglöst programmerbar med olika RGB-värden.
Så länge ljuset i scenografin bara innehåller enstaka färger som t.ex. rött, blått eller grönt verkar det ju gå bra, men blå-gult blir ju bara helt crazy. Blått verkar bli lila-cerise och en del av det gula drar iväg åt det lime-gröna hållet.
Provade lite snabbt med att ställa in vitbalansen på kelvin-grader. Då blir visserligan bakgrunden bättre men ansikten m.m. får gärna en oönskad kulör.
Vad borde jag gjort annorlunda? Hur brukar ni som fotar konserer m.m. med varierande ljus göra med vitbalansen? Går det att skruva till bilden i efterhand på ett enkelt sätt?