Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vitbalans ur balans

Produkter
(logga in för att koppla)

nivas

Aktiv medlem
Jag har under ett par helger fotograferat lite nyårsrevy. Dock så har jag problem att få till vitbalansen under vissa ljusförhållanden.

Se bild här

Fotat med 7D, vitbalans inställd på glödljus, det enda jag har gjort med originalfilen är att minska ner den till 1024 pix.
I 'verkligheten' ser det ut enligt följande:
bakgrunden är gul, belyst med traditionell lampa med färgväxlare, ser ok ut på bilden
de två yttre pelarna är gula, belysta inuti med ledljus
vänster halva av trappan är blå, höger är gul, led
portalen ovanför trappan är blå, led
de stora 'panelerna' framför bandet är blå/gul/blå-randiga, led

Led-belysningen är alltså steglöst programmerbar med olika RGB-värden.
Så länge ljuset i scenografin bara innehåller enstaka färger som t.ex. rött, blått eller grönt verkar det ju gå bra, men blå-gult blir ju bara helt crazy. Blått verkar bli lila-cerise och en del av det gula drar iväg åt det lime-gröna hållet.

Provade lite snabbt med att ställa in vitbalansen på kelvin-grader. Då blir visserligan bakgrunden bättre men ansikten m.m. får gärna en oönskad kulör.

Vad borde jag gjort annorlunda? Hur brukar ni som fotar konserer m.m. med varierande ljus göra med vitbalansen? Går det att skruva till bilden i efterhand på ett enkelt sätt?

Det bästa man kan göra är att fota i raw format då kan du ställa in vitbalansen efteråt om det skulle bli galet. Borde väl gå att redigera jpg med men lättare med raw format.

Hur brukar ni som fotar konserer m.m. med varierande ljus göra med vitbalansen? Går det att skruva till bilden i efterhand på ett enkelt sätt?

Råformat och efterredigering rakt igenom för min del. Scenljus är ett helvete, och LED-system är ännu värre.

Canon-kameror har stora problem med kombinationer blått LED-ljus, och violett i största allmänhet. De har dragit in den röda lite mot grönt, och även minskat ner "ytterändan" av blått litegrann (i kamerans färgfilter). Detta fungerar bra för de allra flesta belysningar, men LED är ju tyvärr väldigt speciellt - de flesta färgade LED-belysningar består i stort sett enbart av en enda, väldigt skarp spik i färgspektrat.

Anledningen till att det blir så här är alltså en metameri i kameran. Spiken längst ut i det blå spektrat kombinerat tillsammans med en varmare ljuston "ser exakt likadan ut" eller "ger samma mätresultat" som de färger du ser i dina bilder.

Man kan profilera bort en del av effekten, men inte allt. Den största anledningen till att det inte går att profilera bort automatiskt är att du har blandljus - om du gör en kameraprofil / inställning som ger "rätt resultat" med LED'ramperna kommer de andra färgerna se konstiga ut - och vice versa naturligtvis (som i nuläget).

Manuell efterkorrigering gäller i de bilder där det är viktigt. Jag har fotat ganska mycket teater, och känner igen problemet.

Jag tycker att bilderna generellt inte alls är så tokiga. RAW gör det lättare att fixa vitbalansen i datorn, med de program jag använder i alla fall. Dessutom är min erfarenhet med 7D att det är dödsstraff på att underexponera och lyfta i datorn, bruset i skuggorna blir fördjävligt. Bättre att överexponera 2/3 steg (så att du fortfarande behåller highlights) och dra ner exponering till rätt nivå i datorn. Även här använder du RAW-format.

Bild 6696 t.ex. har fult färgbrus trots att det "bara" är ISO 3200. Det bör du lätt kunna tvätta bort, men lite överexponerad och sedan nerdragen hade troligtvis gjort bilden ännu renare.

Tack för alla svar!
Jag läste vidare på nätet och visst finns det andra som har samma problem. Intressant att ögat är så förlåtande och lättlurad. Om jag har förstått det hela rätt så är det här egentligen inte alls en vitbalansfråga?
Problemet kommer förmodligen att bli ännu större i och med att armaturer med led-ljus blir vanligare för varje dag. Förmodligen jobbar redan kameratillverkarna med problemet, men det kanske dröjer innan det kommer lösningar?

Jag tycker att bilderna generellt inte alls är så tokiga.
Tackar! Samtliga är snapshots, då jag egentligen är engagerad som ljudtekniker och den tid jag hinner ägna mig åt foto under föreställningen är mycket begränsad.

Nej, det kommer ingen "lösning" på problemet, snarare tvärtom. Alla tillverkare arbetar mer och mer mot att öka ljuskänsligheten snarare än att öka färgäktheten (jmf mänsklig syn).

Bilderna ser ju inte "fel" ut om man inte varit där och sett verkligheten, men visst kan det vara störande! Jag stör mig själv något enormt på såna här saker. Man kan motverka såna här saker genom att alltid se till att använda en korrekt kameraprofil i råkonverteringen, men det finns gränser för hur långt man kan korrigera när man har blandljus (vilket ju detta är). Allmänbelysningen är ju det viktigaste i scenen, det är den man får korrigera efter om man vill ha människorna (hudtoner) och scenklädslar så rätt som möjligt. Att sedan LED och färgade spotar är helt annorlunda än allmänbelysningen kan ju inte kameran göra mycket åt.

Förstår vad du skriver Joakim. Fast det kan trots det vara ett stort problem.
Jag var i somras i ett stort grottsystem på Sardinen. Där hade man mängder av dolda kvicksilver lampor som belysning. Tyvärr verkade varje lampa ha sin egen färgtemperatur.
I dessa underjordiska jättestora salar hjälpte en 580 ingenstans så att använda blixt var ingen lösning.
Så tyvärr var man tvungen att acceptera att en del blev kraftigt blått och annat kraftigt gult.
Trots RAW går det inte att hitta en vettig balans.
Så ibland får man nog tvingas att konstatera att våra ögon har en anpassningsförmåga som våra kameror saknar.

Fast egentligen, vad kan man begära - det är nog en utmaning att bygga elektronik i konsumentprisklass som alltid kan hitta bra Kelvin-tal i blandningar av ljuskällor och intensiteter. Speciellt om en del ljus är färgat. Även om man fotar ett gråkort i en belyst grotta så är det ändå inte ljussatt som "salen". Det här tycker jag var en läsvård hands-on artikel om AWB vs justering/custom.

http://www.ronbigelow.com/articles/white/white_balance.htm

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto