Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur rengöra gummit på äldre Minoltaobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

tamias

Aktiv medlem
Hej,

Jag har köpt på mig några objektiv ur "Beercan"-generationen, varav några har fått den klassiska vita beläggningen på gummit.

Det påverkar ju inte prestandan på något sett, men ser ju lite trist ut. Allra helst när objektiven för övrigt är i väldigt gott skick.

Någon som har tips på hur man på ett skonsamt sett kan få bort det vita?

/Mattias
 
Jag fick bort det vita från ett 50mm med bara en tandborste. Funkar inte det så kan man väl testa och borsta med lite tvållösning.
 
Tandborste med tandkräm :), funkar hur bra som helst.

Efteråt använde jag Amour, vinylglans. Först trodde jag att det skulle bli lite konstigt och halt med vilnylglans men det blev det inte. Passa dig för att få vinylglans på baksidan av gummit, då kommer det att halka mot objektivet.

Peter

Edit, mitt tips förutsätter att du kan ta av gummit från objektivet, annars blir det inte så bra om du får in medel i objektivet.
 
Mekanisk bearbetning med en hård borste brukar räcka - vill/kan/vågar Du ta av gummit kan Du använda våta metoder. Tandkräm är underskattat som rengöringsmedel, men i detta sammanhang precis lagom mycket våld.
 
Tandborste, modell mjuk, lätt fuktad med tvållösning!
En fuktad wettex-trasa, med svag tvållösning, bör räcka.

Amour, vinylglans?
Måste alla klåfingriga testa allt möjligt, kanske sprutlacka över då?
Nej, nej, kladdigt, kan rinna in i gluggen, service/demontering kostar som en ny glugg!
 
Amour, vinylglans?
Måste alla klåfingriga testa allt möjligt, kanske sprutlacka över då?
Nej, nej, kladdigt, kan rinna in i gluggen, service/demontering kostar som en ny glugg!

Hmm, du läste nog inte min edit kommentar, om du gjort det så hade du definitivt inte nämnt att det skulle rinna ner i gluggen!

BTW, så uppfann jag inte detta själv, med Amour, utan följde en annan persons råd, Pete Ganzel som jag värderar otroligt högt (min åsikt) http://www.pbase.com/pganzel/image/42594199. Detta råd gav mig i alla fall en bättre yta utan att vara hal. Snyggt blev det också!

BTW2 - Hur vet du att jag är klåfingig!! Har tagit isär ett antal objektiv och de har därefter fungerat (ibland bättre än tidigare, men aldrig sämre!).
 
Hmm, du läste nog inte min edit kommentar, om du gjort det så hade du definitivt inte nämnt att det skulle rinna ner i gluggen!

BTW, så uppfann jag inte detta själv, med Amour, utan följde en annan persons råd, Pete Ganzel som jag värderar otroligt högt (min åsikt) http://www.pbase.com/pganzel/image/42594199. Detta råd gav mig i alla fall en bättre yta utan att vara hal. Snyggt blev det också!

BTW2 - Hur vet du att jag är klåfingig!! Har tagit isär ett antal objektiv och de har därefter fungerat (ibland bättre än tidigare, men aldrig sämre!).

Jag har läst ditt inlägg!
Men, det kan ändå påpekas, använd inget annat, än vad som egentligen är avsett för finmekanik.
Ett råd alltså, vad du sedan gör, är din bag..
 
Vanlig mirakeltrasa med lite ""Pledge"" möbelpolish.. Så vips är optiken som ny..

Spraya inte på optiken.. Utan på mirakeltrasan bara.. Låt den torka till så den inte är blöt.. Sedan torka av bara så ser allt ut som nytt..

"pledge" är också utmärkt att polera bilden med... bara ett extra tips...
 
Har bara hunnit borsta med tandborste och det funkade för att få bort det vita. Skall i helgen inhandla Glycerol och Pledge för att utvärdera vilket som är bäst för att få tillbaks "nykänslan". Jag vågar mig inte på att ta bort gummina. Skall försöka ta lite före och efterbilder. Återkommer!
 
Tandborste + tandkräm eller grönsåpa fungerar fint för mig. Jag brukar alltid ta av gummit från objektivet vid rengöring, på de mindre är baksidan av gummit "klibbig" med det mest hållbara klibb jag sett och det brukar inte vara något problem att sätta på det igen. Tänk bara på att vara försiktig med kontaktorerna om dessa följer med gummit (t.ex 35-70/4).

På Beercan & Big beercan är det ganska lätt att "kränga av" gummit om man är lite försiktig. Glasspinne eller tandpetare är bra hjälpmedel.
 
Ursäkta en rookie, men vad är kontaktorer?

Efter att ha läst wikipedia-definitionen av "kontaktor" inser jag att mitt ordval inte var helt optimalt, jag avsåg dock de 2*4 metallbleck som kortsluter de 4 ledande ytorna under gummiringen för att objektiv-rommet och därmed kameran skall veta vilken brännvidd man använder och därmed anpassa autofokus och bildstabilisering därefter.

Här är en prima bild på hur det ser ut på en 35-70/4:
http://www.pbase.com/pganzel/image/98762982

Det är inte alls så komplicerat som det ser ut och ihopmonteringen är självförklarande.
 
Så där, nu har jag testat lite olika rengöringsvarianter.

Jag köpte in Grön såpa, Pledge samt Glycerol och skred till verket.
 

Bilagor

  • DSC07143 fotosidan.jpg
    DSC07143 fotosidan.jpg
    10.2 KB · Visningar: 1,340
Jag började att testa Hybrid3:s tips om grönsåpa och att det går att kränga av gummit på Beercan. Det kändes lite läskigt att kränga av gummit, men det var ungefär som att få av ett cykeldäck från fälgen. Med hjälp av några grillspett i trä och en träspatel gick det rätt enkelt. Av nån anledning tyckte tydligen någon tidigare ägare att det är dags att ringa 911 i detta läge och hade ristat in det på objektivet under gummit :)


Jag dränkte in gummit i grönsåpa och lät det verka en stund. Sedan skrubbade jag gummit med en tandborste och grönsåpan. Grönsåpan var klart effektiv och ingrodd smuts och den minimala oxideringen försvann, men det lödd¨rade en hel del. Pluspoäng för den goda doften :)

Gummit blev verkligen fint efter denna procedur.
 

Bilagor

  • DSC07144 Fotosidan.jpg
    DSC07144 Fotosidan.jpg
    7.5 KB · Visningar: 723
  • DSC07149 fotosidan.jpg
    DSC07149 fotosidan.jpg
    11.1 KB · Visningar: 717
  • DSC07151 fotosidan.jpg
    DSC07151 fotosidan.jpg
    7.7 KB · Visningar: 712
Senast ändrad:

Glycerol på ett Baby Beercan blev nästa test. Jag fegade ur och tog inte av gummit från objektivet, utan "penslade" på glycerolen med hjälp av en tandborste. På första bilden har jag kommit halvvägs med "penslandet". Det fick verka en stund innan jag torkade bort det mesta med en trasa. Sedan skrubbade jag med tandborsten och fick bort det mesta av smuts och oxidation.

Resultatet blev ok, men inte lysande. Det var inte helt lätt att göra rent gummit med det sttande kvar på objektivet, man vill ju inte riskera att glycerolen hamnar på fel ställen.
 

Bilagor

  • DSC07156.jpg
    DSC07156.jpg
    11 KB · Visningar: 720
  • DSC07157.jpg
    DSC07157.jpg
    9.6 KB · Visningar: 704

Similar threads

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.