tamias
Aktiv medlem
Vanlig mirakeltrasa med lite ""Pledge"" möbelpolish.. Så vips är optiken som ny..
Spraya inte på optiken.. Utan på mirakeltrasan bara.. Låt den torka till så den inte är blöt.. Sedan torka av bara så ser allt ut som nytt..
"pledge" är också utmärkt att polera bilden med... bara ett extra tips...
Sist ut blev Pledge. Jag testade på mitt 28-85 och det var verkligen bra till att få objektivet rent och fint. Men det var inte så effektivt för att få bort oxidationen på gummit (som i det läget satt kvar på objektivet).
Därför tog jag mod till mig och med hjälp av en kniv så lyckades jag pilla bort gummit. Jag lade det med den klibbiga sidan nedåt på en tallrik och smetade in det med grönsåpa, lät det verka en stund och skrubbade med tandborsten. Men all oxidering försvann inte (se tredje bilden).
Jag testade då glycerolen, men jag fick ändå inte bort all oxidation. Nu blev jag tvungen att ta en paus i tvättandet för att handla lite verktyg och prylar på Jula. Där hittade jag av en slump Armour för matta gummidetaljer, i form av putsdukar.
Väl hemma igen gnuggade jag med en putsduk. Det gick inget vidare, det var svårt att komma åt i dalarna av räfflorna så att säga. Till slut virade jag putsduken kring ett trägrillspett och då gick det bättre att komma åt.
Slutresultatet blev bra, men det tog sin lilla tid pga av den kraftiga oxideringen.
Bilagor
Senast ändrad: