Annons

Hur rengör ni flabäddsscannern?

Produkter
(logga in för att koppla)

J. Patric

Aktiv medlem
Skulle vilja veta hur ni rengör glasskivan på era flatbäddsscannrar.

Jag har använt T-sprit, men tyvärr lämnar det en röd hinna kvar när det torkar.

Aceton är inte så lämpligt. Glaset blir ju rent förvisso, men aceton är rena döden för plasten runtikring.

Jag funderar på att köpa en flaska isopropanol, som ju är bra för glasrengöring.

Några tips?

Jag har alltid tagit löst den och diskat med diskmedel. Torkat ordentligt såklart för att slippa kalkfläckar och borstat bort dammet när den är torr innan montering.

Jag har ett rengöringskit som kom med en annan scanner på jobbet som gick sönder.... även nåt som kostar 60-80 lakan kan visst sluta funka bara sådär... kollade på vätskan, det är 2-propyl alchohol. FÖr plast och glas.

Jag använder bara en fiberduk (antistatduk). Den tar bort damm och fingeravtryck. Dessutom ar den bort statisk elektricitet som det gärna kan bli om man gnider med vanliga trasor eller papper.

// Johan //

högalkoholhaltig läkarsprit sägs vara det bästa. rent och starkt, men skonsamt för glaset. Sämsskinn för torkning. Använd för allt i världen inte papper, då fibrerna faktiskt kan repa glaset.

Håll till i badrummet där det är fuktigt, då finns inte lika mycket damm i rummets luft.

För att sedan dammet ska hålla sig borta när man väl ska använda scannern - öppna locket sakta. varför får ni lista ut själv =)

Isopropanol, hemkört eller fönsterputs

Har använt de tre i rubriken nämnda vätskorna med bra resultat. Tycker dock att det är lättast att få rent utan hinnor med fönsterputs. Använder ett mjukt skithuspapper som jag även har använt till objektiv och kikare ibland utan att få repor. (2-propylalkohol är väl detsamma som isopropanol om jag inte minns helt fel från kemikursen (vilket i och för sig inte skulle förvåna mig)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar