Annons

Hur redigerar ni era bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

themajk

Aktiv medlem
Hur mkt tid lägger ni på varje bild?

Hur stor skillnad blir det från vad ni tog in-camera till slutresultatet?

Handlar det mest om beskärning och kanske vitbalans?

Eller hade ni en färdig idé om slutresultatet redan när ni tog bilden, och tog med med vetskapen om hur den skulle redigeras?

Jag är lite nyfiken på hur folk på FS tänker/jobbar...

Här en fullständig redigering/retouch jag gjorde för ett år sen av en bild. I 800% hastighet, för jag vill inte tråka ut er i flera timmar... :p Ungefär så här hanteras i princip alla bilder jag tar som jobb...

https://vimeo.com/21897025

Hur/vad gör ni, normalt?

Trevlig video.

Jag lägger också ned en hel del tid på efterarbete, men i vilken grad beror på bildens innehåll och användningsområde.

Här är tex Dodge and Burn lagren ihoplagda så man ser alla delar där kontrastförhållandena ändrats ( efter en runda med healing verktygen )

Bilagor

• db_feja_mask_400.jpg
    db_feja_mask_400.jpg
    66.4 KB · Visningar: 354
Normalt sett lägger jag på en preset i LR som hyggligt emulerar Canons bildstil "Standard". Jag kollar vitbalans översiktligt och rätar upp/beskär de bilder jag tycker behöver det. Jag gör också en ganska rask tonjustering (exponering, fyllnadsljus etc) för bilder som behöver det. Det här tar mig någon minut per bild och jag gör det som default för alla bilder som överlevt gallring och kommer att leva kvar i arkivet. Jag tycker att detta duger gott för bildvisning hemma på TV:n etc. Ska jag försöka säga något generellt om hur pass mycket det liknar JPEG direkt från kameran så är det nog ganska likt, men lite bättre på ett gäng punkter (vitbalans, komposition, och exponering är finjusterade och objektivets brister är kompenserade).

Vissa bilder (i mitt fall en liten andel) kommer till annan användning än att ligga och skräpa i arkivet - det kan handla om bilder som det ska beställas förstoring på eller bilder som ska publiceras i någon form. Då lägger jag såklart mer krut på att få ett så snyggt slutresultat jag kan, och exakt vad det innebär varierar mycket från bild till bild. Enkelt uttryckt lägger jag då mer tid på att fintrimma justeringar i LR. Så mycket puts som du visade i din informativa video har jag dock aldrig gjort på någon bild - jag är inte särskilt vass på PS.

Intressant video, blir bara påmind om hur värdelös jag själv är i ps, kan lite grunder. Brukar personligen bara framkalla rawfilen, räta upp och beskära om det behövs. Har lite roliga filter och plugins också så klart. Men nog skulle det vara roligt att kunna en hel del i ps.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto