Annons

Hur redigera mörka och blå bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

aiquen

Ny medlem
Hej!

Om jag har ett gäng bilder som ser ut som bilden nedan (d.v.s. mörka och otäckt blåa) hur kan jag redigera dem i Photoshop för att få bilderna som helhet ljusare och snön vitare (utan att det också påverkar träden och himlen)? Någon som har något tips?

(Jag hoppas att jag lägger den här tråden rätt nu?)

Bilagor

• mobilbilder4025.jpg
    mobilbilder4025.jpg
    39.4 KB · Visningar: 714
Om du har photoshop kan du gå in på levels och ändra.

Bilagor

• mobilbilder.jpg
    mobilbilder.jpg
    58.7 KB · Visningar: 676
Ja photoshop har du. Lite snabb där.
Gå in på Levels välj den högra pipetten för att välja vitnivå. Klicka på snön.

Hej!

Om jag har ett gäng bilder som ser ut som bilden nedan (d.v.s. mörka och otäckt blåa) hur kan jag redigera dem i Photoshop för att få bilderna som helhet ljusare och snön vitare (utan att det också påverkar träden och himlen)? Någon som har något tips?

(Jag hoppas att jag lägger den här tråden rätt nu?)

Färgsättningen justerar du antingen vid fototillfället till rätt färgtemperatur, eller om möjligt efteråt hemma. Finns det ett RAW-format kan det med fördel justeras hemma.

Att bilden inte blir så ljus som du tänkte dig löses vid fototillfället genom att mäta in ljuset rätt. Ljusmätaren i kameran anser att medelvärdet av all reflekterat ljus är grå och ställer in exponeringsvärdet efter detta. Detta fungerar oftast bra i en normal värld. Ett vinterlandskap är inte en normalvärld, det är en högreflekterande värd. Fotar du ett vitt papper får du en grå bild och fotar du ett svart papper får du en grå bild. Exponeringe kommer ligga i histogrammet i mitten av bilden i båda fallen. Fotar du ett schackbräde kommer du se ett schakbräde så som du förväntar dig att det ska sse med svarta och vita rutor.

I vinterlandskap behöver du öka kamerans uppmätta värde med 1½-2 steg beroende på att ljusmätaren inte vet vad den mäter och snö reflekterar 1½-2 steg mer ljus. Ett steg motsvarar en halvering eller dubblering av den ljusmängd som träffa filmen. Ett annat tips är att mäta ljuset i handflatan och sedan öka det uppmätta exponeringsvärdet med ett steg mer ljusinsläpp.

Tack för svaren!

Dock har jag redan provat att vara inne och ändra i Nivåer (jag borde kanske skrivit det) men jag tycker inte det blir särskilt bra. Så jag tänkte om det finns något annat sätt? Även om jag givetvis förstår att det säkerligen inte går att få ett helt perfekt resultat med sådana bilder.

RolandM: Tack för tipsen. De här bilderna är dock tagna med en ganska kass mobilkamera, så jag hade inte direkt någon möjlighet att kunna ändra några inställningar just då. Men det är förstås något att tänka på i framtiden.

Ersätt färg, då blir det på detta viset...

EDIT: Blev visst fortfarande lite båaktig

Bilagor

• mobilbilder4025_je.jpg
    mobilbilder4025_je.jpg
    59.8 KB · Visningar: 588
Prova detta...:

1. kopiera ditt grundlager till en kopia (ctrl-J på windows, cmd-J på mac). Eller högerklicka på bakgrunden och välj "kopiera till nytt lager"

2. Justera i curves som är lite mer kraftfullt än levels, och kom ihåg att det finns tre kanaler att justera på, inte bara RGB! Du kan även justera kanalerna individuellt. Det du vill göra är att förstärka röd och grön kanal, du väljer dom i "kanal"-rutan näst längst upp i "kurvor"-rutan...
Justera tills du är nöjd med snön, och IGNORERA hur det andra ser ut!

3. Högerklicka på ditt kopierade lager och välj "blandningsegenskaper" (näst längst upp) så kommer rutan du kan se i exempelbilden nedan upp. Nu ska du justera i dragpilen i det mörka LÄNGST NER i rutan - dom bestämmer hur ditt justerade lager blandas med orginalet... Det är bara att klick-dra i pilarna - du vill flytta den vänstra pilen åt höger tills bara snön påverkas. Nu har du en skarp kant mellan ditt kopierade lager och bakgrunden, någonstans i kanten av vägen... Men om du håller "alt" inne och tar ett nytt tag precis bredvid den svarta pilen så komer den dela sig till två pilar, som det ser ut på min exempelbild... justera tills du tycker det ser bra ut. Tryck OK - rutan försvinner.

4. Antagligen har du justerat lite för mycket... :) Klicka i "genomskinlighet" uppe till höger i "lager"-rutan, nu kan du juster styrkan på din förändring 0-100%. Bara klicka någonstans utanför dragrutan när du tycker att det ser bra ut.

Slå ihop lagerna, antingen via menyn "lager" och "slå samman" eller genom att trycka "ctrl-E" eller "cmd-E" (på mac). Spara - om det inte är någon mer ändring du vill göra... Färdigt!

Detta fungerar mycket bättre i Lab, men det är nog lite överkurs just nu verkar det som... :) Lycka till, jag bifogade ett ungefärligt snabbresultat också.

Ledsen om någon benämning eller något meny-namn inte stämde, jag har inte ägt en svensk licens sedan PS4, nån gång 1995... :)

Bilagor

• PStip.jpg
    PStip.jpg
    49.2 KB · Visningar: 580
  • Result.jpg
    Result.jpg
    50.7 KB · Visningar: 572
Prova detta...:

1. kopiera ditt grundlager till en kopia (ctrl-J på windows, cmd-J på mac). Eller högerklicka på bakgrunden och välj "kopiera till nytt lager"

2. Justera i curves som är lite mer kraftfullt än levels, och kom ihåg att det finns tre kanaler att justera på, inte bara RGB! Du kan även justera kanalerna individuellt. Det du vill göra är att förstärka röd och grön kanal, du väljer dom i "kanal"-rutan näst längst upp i "kurvor"-rutan...
Justera tills du är nöjd med snön, och IGNORERA hur det andra ser ut!

3. Högerklicka på ditt kopierade lager och välj "blandningsegenskaper" (näst längst upp) så kommer rutan du kan se i exempelbilden nedan upp. Nu ska du justera i dragpilen i det mörka LÄNGST NER i rutan - dom bestämmer hur ditt justerade lager blandas med orginalet... Det är bara att klick-dra i pilarna - du vill flytta den vänstra pilen åt höger tills bara snön påverkas. Nu har du en skarp kant mellan ditt kopierade lager och bakgrunden, någonstans i kanten av vägen... Men om du håller "alt" inne och tar ett nytt tag precis bredvid den svarta pilen så komer den dela sig till två pilar, som det ser ut på min exempelbild... justera tills du tycker det ser bra ut. Tryck OK - rutan försvinner.

4. Antagligen har du justerat lite för mycket... :) Klicka i "genomskinlighet" uppe till höger i "lager"-rutan, nu kan du juster styrkan på din förändring 0-100%. Bara klicka någonstans utanför dragrutan när du tycker att det ser bra ut.

Slå ihop lagerna, antingen via menyn "lager" och "slå samman" eller genom att trycka "ctrl-E" eller "cmd-E" (på mac). Spara - om det inte är någon mer ändring du vill göra... Färdigt!

Detta fungerar mycket bättre i Lab, men det är nog lite överkurs just nu verkar det som... :) Lycka till, jag bifogade ett ungefärligt snabbresultat också.

Ledsen om någon benämning eller något meny-namn inte stämde, jag har inte ägt en svensk licens sedan PS4, nån gång 1995... :)

Wow. Underbart svar!

(Tillägg: jag blir mörkrädd)

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto