Eftersom du kan, och defacto, dumpar priserna på marknaden.
Så är det inte så konstigt att du inte backar i omsättning.
Men du "bidrar" ju i högsta grad till att omsättningen backar för andra, och att det blir allt svårare att leva på enbart fotografering.
Något som redan gått så långt att en del mycket duktiga fotografer inte kan leva enbart på sin fotografering. Så du får gärna utveckla vad du menar med:
men är man tillräckligt duktig så kan man säkert klara konkurrans även från frilansare etc.
Jag tror inte att utvecklingen går att stoppa.
Men jag anser att många frilansare, som frilansar som "extraknäck" borde tänka till ordenligt på sin prissättning, inte minst för sin egen skull.
Priser sätts efter marknaden.
Konkurrens bidrar oftast till priskrig och nytänkande samt utveckling.
Vad är skäligt för för ett porträttfoto och bör man ta mer betalt eftersom det är bröllop?
Frisörer lägger på flera hundra för bröllopsfrisyr fast festfrisy är precis samma sak.
Jag har en kollega som fotograferar i studio där de tar mer betalt för ett brudpar. Jag frågade varför och han sa att det kräver mer av honom. Jag frågade om det tog längre tid och han svarade "NEJ". Så varför frågade jag honom och han rycker på axlarba och svarar: "För att jag kan!"
Jag frågade även varför han tar mer betalt för porträttfoton för två personer än för en. Han svara att det kräver mer för att måste dirigera 2 personer istället för en. Jaha. Hur lång tid mer? Tja.... 5-10 min effektiv tid!!!
Jag är inte emot att tjäna pengar på bröllop och det är dyrt att anlita bröllopsfotografer för de tar mer och de som nischat sig tar mer betalt eftersom de har färre uppdrag än en studiofotograf. Dvs de har högre timpenning än normalfotografer.
Fotografer på en tidning får heller inte så mycket. Trots det har de säkerligen utbildning bakom sig, men de jobbar dagtid 08-17 som en Svensson.
Jag är FÖR de som inte har råd med stora bröllop med alla deras vänner och får nöja sig med inre kretsen. Varför ska de lida att de inte får fina bröllopsbilder? Ska de lägga 15.000 kr en halvdagsfotografering och 5000 kr att bjuda sin familj på middag? Låter orimligt.
Låt de frilansare som har lägre prissättning ta dessa jobb för jag lovar att de som anlitar de nischade fotograferna inte tänker så mycket på den pengen. Och lär heller inte ta kunder från de "riktiga" fotograferna. Frilansarna som ni nämner fyller ut hålen och ger de som inte annars haft råd en möjlighet till ett alternativt val.
/Stefan