Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur plastig är Canon EOS 400D?

Produkter
(logga in för att koppla)

larsjo

Medlem
Jag är ny här på fotosidan.se sedan någon vecka. Fantastiskt vilken resurs detta är att ösa ur. Tack alla ansvariga och alla som bidrar!

Förr släpade jag runt på 10 kg Pentax-utrustning. Nu när fotointresset återkommit står jag i begrepp att införskaffa min första digitala systemkamera. Efter att ha spanat runt litet på nätet har jag fastnat för Canon EOS 400D som jag tänkte köpa i "kit" med batterigrepp och en EF-S 17-85/4-5,6 IS USM. Jag hamnar då på c:a 10.000 kronor totalt med minneskort och UV-filter - vilket motsvarar min pristolerans just nu.

Efetr att ha läst massor av recensioner och tester känns det som om just denna kombo skulle ge mig mest kamera för pengarna.

Jag har bara en fråga: HUR plastig är EOS 400D egentligen? Har själv inte hittat någon butik som har den inne så att jag kunnat känna på den. Har sett i kommentarerna i detta forum att vissa menar att den ger ett plastigt och rent av "barnsligt" intryck. Är det så?
 
Beror helt på vem man frågar, men givetvis också vilka krav man själv har. Har man hyfsat stora händer, eller bara är ute efter en god ergonomi tycker jag att 400D går bort direkt.

Kameramässigt i övrigt är det ju en kanonkamera, och jag har aldrig känt på en med tillhörande batterigrepp.

Men ja, i mitt tycke en väldigt plastig och framförallt liten kamera. För många kanske det är en fördel med husets mindre storlek, men själv gillar jag stabilitet istället.

Och om du släpade runt på massa Pentax förut, har du inte kvar massa fina objektiv du skulle kunna använda om du fortsatte köra Pentax fast digitalt istället?
 
väldigt, greppet är kasst också. I det avseendet är 450d är stor uppgradering. Där har de åtgärdat greppet rejält.
 
Jag har föregångaren 350D men som är väldigt lika 400-an. Sedan 1 år med BG. Jag besväras inte av plastighet eller ergonomi även om jag förstår att det finns andra hus som säkert är bättre. Jag har helt enkelt inte jämfört. Tvärtom tycker jag att huset känns gediget. Nåja, programratten och on/off-spaken är rätt simpla men de funkar. Det passar mina händer och utan BG blir den trevligt både lätt och nätt men tappar pondus också.

Den går absolut att leva med.
 
Här kommer en annan åsikt från en som sitter men en 400D på ena sidan om tangentbordet och en 40D på den andra.

"Plastig" är ett riktigt fånigt uttryck. Vad menas egentligen, och vilken betydelse har det? Det antyder ju att kameran på något vis skulle vara bräcklig och kunna gå sönder eller vara hal och slipprig. Så är inte fallet. Visst känns 40D rejälare, men till vilken nytta? Jag skulle inte vilja tappa någon av dem i källargolvet!

Svår att hålla? Nej, absolut inte, liten och behändig skulle jag vilja säga. Men om du vill, lägg till batterigreppet så blir det lilte mer att greppa. Att batterigrepp skulle vara ett krav håller jag inte med om.

Som sagt - svaret du får beror på vem du frågar! :)

Detta sagt, du bör nog räkna lite på hur mycket dyrare en 40D blir. Det är trots allt en kamera med bättre prestanda i form av större sökare, snabbare och säkrare autofokus, snabbare seriebildstagning och lite annat smått och gott och prisskillnaden är inte enorm.

Det borde väl gå att hitta någon butik som har 400D inne så du kan känna på den?

Lycka till!

mvh
Anders
 
Tack för alla rappa svar på så kort tid.

Jag sålde bort all min Pentax-utrustning i början av 1990-talet så jag har inga gamla gluggar kvar. Och när jag ser hur Canon och Nikon leder digitalkamerautvecklingen med breda objektisortiment går dessvärre Pentax bort - även om K20D inte känns direkt otrevlig.

Jag är van "pansarkänsla" från Pentaxtiden och jag har inte känt någon digital-SLR komma i närheten av den feelingen. Men kamerahus kan vara stabila även utan ett kilo stål och mässing.

Canon EOS 40D är onekligen intressant - särskilt om det skulle gå att finna en begagnad till hyfsat pris...

Hm... måste fundera, känna, prova ett tag till.
 
Jag skulle vilja påstå att det beror helt på vad man har för preferenser! Jag som köpte 400d som min första systemkamera tycker inte den känns plastig, liten eller på något sätt ogedigen. Det enda jag kan känna att jag saknar är en bättre sökare. Men bara efter att jag tagit några bilder med en 40d och en nikon d300.
 
larsjo skrev:
Canon EOS 40D är onekligen intressant - särskilt om det skulle gå att finna en begagnad till hyfsat pris...
Hm... måste fundera, känna, prova ett tag till.
För några månader sedan var jag i samma situation som du. Jag läste på, diskuterade på FS (tack alla som hjälpte till!) och funderade.

Sen gick jag till en bättre kamerabutik. Att välja mellan 400D och 40D när jag väl hade dem i händerna tog ungefär 10 sekunder. Avgörande var till viss del känslan när man håller i dem -- men framförallt skillnaden på sökare.

Nu när jag tagit några tusen bilder med min 40D har jag lärt mig uppskatta några andra viktiga skillnader: extremt snabb AF, två inmatningshjul, display med inställningar på husets ovansida, snabb seriebildstagning.

Om det rent tekniskt skiljer något i bildkvalité vågar jag inte uttala mig om -- men jag vet att jag tar fler bra bilder med 40D än jag skulle göra med 400D.
 
400D skulle inte jag kalla plastig. Dock finns det två viktiga punkter som kunde varit bättre. Greppvänligheten och sökaren, annars en riktigt fin kamera som kan äta L optik till frukost å fasta "B klass" objektiv till kvällsmat.

Dock får man ju ganska mkt kamera för 10 pistoleros. Så 40D från en engelsk återförsäljare å lämpligt objektiv.

17-55 IS är ju top of the line.

17-85 kan vara kul om man hittar det i ngt trevligt kit.

Om man klarar sig med sämre autofokus så är Sigma och Tamron 18-50 och 17-50 nice alternativ.

Eller varför inte EF-s 10-22 och ett 50 1.4...
 
Är EOS 450D ett alternativ?

Tack alla för värdefulla kommentarer.

Mer bryderi: EOS 450D verkar ligga "Mellan" 400D och 40D. Större sökare och bättre byggkvalitet för en bråkdel av skillnaden upp till 40D. Fler erfarenheter av 450D?
 
När det gäller sökare så har även 450D en lågpriskonstruktion med "pentamirror", inte prisma som i t ex 40D.
 
Jag har idag hållit, tittat, provplåtat och jämfört 400D, 450D och 40D. Visst känns 40D en aning robustare och tyngre men samtidigt upplevde jag att 450D är ett ganska stort lyft från 400D när det gäller ergonomi och känsla.

Och vad gäller sökaren så är 40D sannolikt ljusstarkast med sin äkta prismasökare men jag konstaterade idag att den pentamirrorsökare som sitter i 450D är betydligt ljusstarkare än den i 400D. Skillnaden mellan 400D och 40D när det gäller sökaren var knappt märkbar upplevde jag det som.

Det lutar nu helt klart åt 450D.

Blir jag hungrig i framtiden får jag väl uppgradera till en 50D då när den kommer - samma teknik som i 450D fast i "vuxenformat".
 
larsjo skrev:
Skillnaden mellan 400D och 40D när det gäller sökaren var knappt märkbar upplevde jag det som.
Och jag har inte haft en tanke på att sökaren i 450d skulle vara sämre än i min gamla eos 600.
//Bosse
Edit: Nu har jag jämfört med samma objektiv och det är mycket ljusstarkare i sökaren hos 450d.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.