Annons

Hur pass skyddade är bilderna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kimazz

Medlem
Hejsan!

Jag är ny på detta forum och jag har en fråga som jag snabbt letat lite här på forumet men inte hittat någon tråd direkt :S. Är inte heller så insatt i just copyright osv..

Min fråga är hur pass skyddade är bilderna här?
Har fotosidan.se nån copyright på våra bilder eller måste vi sj vattenstämpla våra bilder med det?

Skulle vara bra o höra med er som har erfarenhet av detta!:)

/Kimazz
 
Juridiskt är dina bilder skyddade i det ögonblick de registreras av kameran. Det innebär t.ex. att du kan begära skälig ersättning av vem som än publicerar dina bilder utan tillåtelse. Att få genom ett sådant krav kan dock i praktiken vara svårare än det låter.

"Praktiskt" skydd är en annan femma. Rent tekniskt kan alla som kan titta på bilderna (t.ex. här på Fotosidan) spara dem och använda dem hur som helst. Den enda inbyggda begränsningen är egentligen bildstorleken ("upplösningen").
 
Lagen skyddar dig är ett uttryck. Tyvärr beskriver lagstifningen endast konsekvenserna av ett felaktigt handlande. Går det att se eller höra något kan det också kopieras.

Hur som helst uppstår din upphovsrätt till bilderna i samma ögonblick de tas, vilket enkelt uttryckt innebär att den med upphovsrätten bestämmer hur bilderna kan användas.
 
är ju i princip omöjligt att hindra att nån spar kopia av din bild härifrån (eller varsomhelst på webben), om inte annat så print screen
det står i alla fall copyright Kim Olsson under dina bilder
 
ANNONS