Annons

Hur paketera en tavla som ska skickas med posten

Produkter
(logga in för att koppla)
Det stämmer. Under andra världskriget tejpade man fönsterrutorna för att de skulle hålla bättre under bombningarna. Det finns gott om journalbilder från Helsingfors från tiden med en massa tejpade fönsterrutor.
Det stämmer inte alls. Tejpen sätter man dit för att minska risken för att en massa glasbitar flyger omkring när glaset går sönder. Det påverkar inte hållfastheten nåt nämnvärt.

först vet jag inte om detta är rätt forum,. admin får flytta om det är fel.

Skickade en tavla till en person i förra veckan. jag virade in tavlan med skumplast. Därefter vanlig plast, flera varv. Sen la jag en pappskiva lika stor som tavlan på framsidan och baksidan. Därefter ytterligare en pappskiva på varsin sida, fast denna gången större så den hamnade en bit utanför tavlan. Därefter tejpade jag alla gavlar. Paketet kändes riktigt stabilt och när jag tryckte hårt på paketet så kände jag inte tavlan.

På paketet skrev jag AKTAS med stora bokstäver.

Det tråkiga är att glaset ändå var krossat när personen hämtade ut det.

Hur packar ni tavlor? tydligen räckte inte detta.

Antar att man måste räkna med att posten är otroligt vårdslösa med paketen.

Här finns bra info om hur man paketerar olika konstverk:
http://help.saatchiart.com/customer/portal/topics/667503-packaging-artwork-for-shipment/articles

Du glömde att tejpa glaset! Ta packtejp och dra flera remsor över glaset. Det minskar vibrationer och spänningen i glaset. Jag skickar mkt tavlor via schenker och alla glas har klarat sig

Christoffer

först vet jag inte om detta är rätt forum,. admin får flytta om det är fel.

Skickade en tavla till en person i förra veckan. jag virade in tavlan med skumplast. Därefter vanlig plast, flera varv. Sen la jag en pappskiva lika stor som tavlan på framsidan och baksidan. Därefter ytterligare en pappskiva på varsin sida, fast denna gången större så den hamnade en bit utanför tavlan. Därefter tejpade jag alla gavlar. Paketet kändes riktigt stabilt och när jag tryckte hårt på paketet så kände jag inte tavlan.

På paketet skrev jag AKTAS med stora bokstäver.

Det tråkiga är att glaset ändå var krossat när personen hämtade ut det.

Hur packar ni tavlor? tydligen räckte inte detta.

Antar att man måste räkna med att posten är otroligt vårdslösa med paketen.

Jag tvivlar. Läs vad andra här har skrivit. Tejp på glas fungerar.

Rent vetenskapligt, varför skulle så liten bit tejp absorbera vibrationerna? För att göra verkan måste massan vara betydligt mer ifall det var pga det man gör så. Det handlar om att inte få splitter i gamla glas. Det är i infästningen i ramen där glaset möter ramen där energin möts och det är där den fortplantar sig i resten av glaset och kan få den att spricka.
Måste man transportera ram med glas så hade jag separerat dom åt och lagt skum om glaset så ingen energi förs över till glaset direkt.

Lite läsvärt om just tejp och fönsterglas http://www.weatherimagery.com/blog/tape-windows-hurricane/

Tillägg: När en glasmästare transporterar glasskivor så vidrörs inte glaset direkt på material som är goda ledare. Trä eller gummi används för att absoorbera och dämpa vibrationerna och energin överförs inte lika lätt till glaset. Hade man spänt fast glaset på metallhållare så den inte kan rubbas en enda mm så kommer glaset spricka vid minsta vibration vid ex ett gupp.

Tillägg2: Var börjar sprickorna? Det är inte alltid sprickan uppstår där energin möts utan det är främst där spänningar i glaset är som störst. Ju sämre kvalité ett glas är desto mer och ojämna spänningar har den.
Ju tjockare ett glas är desto mer energi kan den hantera. Detta beror så klart på massan, massa och energi förhåller ju sig till varandra enligt Einstein.

/stefan

Senast ändrad:

Där står att fönsterglas numera är väldigt ovanligt och att det bara återfinns på mycket gamla hus. Det stämmer inte för fem öre! Inte i Sverige i alla fall. Tvärt om är det akrylglas och säkerhetsglas som hör till ovanligheterna, i alla fall i bostadshus.

Elitfönster använder regelmässigt självhäftande plastfolie eller tejp för att skydda fönsterrutor. Det har inget med massa att göra utom det beror på att tejp tål sträckspänningar mycket bättre än glas. Samma princip som används för glasfiber på gips eller plast.

Där står att fönsterglas numera är väldigt ovanligt och att det bara återfinns på mycket gamla hus. Det stämmer inte för fem öre! Inte i Sverige i alla fall. Tvärt om är det akrylglas och säkerhetsglas som hör till ovanligheterna, i alla fall i bostadshus.

Elitfönster använder regelmässigt självhäftande plastfolie eller tejp för att skydda fönsterrutor. Det har inget med massa att göra utom det beror på att tejp tål sträckspänningar mycket bättre än glas. Samma princip som används för glasfiber på gips eller plast.

Heltäckande folie/tejp funkar så att energin fördelas jämnare på glaset och därmed hjäper det ja. En hel del faktiskt då energin inte bli så omfattande på områden med spänningar (OBS! det är spänningar inuti glaset inte där olika material möter varandra).
Men en sketen tejpbit kommer inte göra vare sig till eller från såvida man inte man inte tejpar mycket och överallt. Energin kommer man inte ifrån eller spänningarna.
Skyddsfilm kallas det. Finns på många produkter med glas när man köper det.

/Stefan

Heltäckande folie/tejp funkar så att energin fördelas jämnare på glaset och därmed hjäper det ja. En hel del faktiskt då energin inte bli så omfattande på områden med spänningar (OBS! det är spänningar inuti glaset inte där olika material möter varandra).
Men en sketen tejpbit kommer inte göra vare sig till eller från såvida man inte man inte tejpar mycket och överallt. Energin kommer man inte ifrån eller spänningarna.
Skyddsfilm kallas det. Finns på många produkter med glas när man köper det.

Japp, ju mer tejp desto bättre. En sketen tejpbit gör ingen större nytta precis som du säger. Ett kors från hörn till hörn gör större nytta. I synnerhet om tejpen dessutom är sträckt så att ramen hålls styvare. Jag skulle gissa på att de flesta glas som spräcks (dvs får en spricka från kant till kant) gör det för att ramen inte är tillräckligt styv för att skydda från krafter parallellt med glasytan.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto