Annons

Hur paketera en tavla som ska skickas med posten

Produkter
(logga in för att koppla)
Det går inte!

Posten, dvs deras anställda, kastar alla paket 5-6 meter eller mer ner, i paketbingarna. Det gör de även om paketet är märkt med Glas eller Aktas! Jag har sett det med egna ögon på en visning av Göteborgs paketterminal som en av postens större kunder!!!!

Vill också tillägga att jag aldrig har beställt posters från crimson, dom kanske levererar i hög kvalité. Jag har provat andra sidor och då är skillnaden stor mellan aluminium och posters.

Jag har aldrig använt Crimsons posters, utan bara deras Prefixtjänst - det blir mycket bra kvalitet tycker jag (och rätt mycket dyrare).

kanske är värt att testa i alla fall :) priserna är ju riktigt bra .

Tänk också på att aluminium väger mera och kostar mera att skicka via posten. Har du tänkt att köra med eller utan ram? När mina kunder vill ha utan ram, så går min process till såhär: Jag putsar baksidan med avfettningsmedel, sedan applicerar jag superlim på baksidan av krokarna(som jag köper på biltema, 15 kronor för 3 st) efter det så låter jag limmet torka, sedan drar jag en lång ståltrådslina flera varv runt krokarna så är den redo att hängas upp på väggen. Vill kunden ha ram så blir det betydligt mindre arbete :D

först vet jag inte om detta är rätt forum,. admin får flytta om det är fel.

Skickade en tavla till en person i förra veckan. jag virade in tavlan med skumplast. Därefter vanlig plast, flera varv. Sen la jag en pappskiva lika stor som tavlan på framsidan och baksidan. Därefter ytterligare en pappskiva på varsin sida, fast denna gången större så den hamnade en bit utanför tavlan. Därefter tejpade jag alla gavlar. Paketet kändes riktigt stabilt och när jag tryckte hårt på paketet så kände jag inte tavlan.

På paketet skrev jag AKTAS med stora bokstäver.

Det tråkiga är att glaset ändå var krossat när personen hämtade ut det.

Hur packar ni tavlor? tydligen räckte inte detta.

Antar att man måste räkna med att posten är otroligt vårdslösa med paketen.

Du hittar information om hur du rekommenderas att göra på Postnords hemsida

Synpunkten att inte skicka glaset är bra. Den bör du ta till dig. Det finns även risken att glaset råkar skada personal som hanterar ditt paket.

Vittnesmålet att alla paket skulle kastas 5-6 meter eller mer ger jag inte mycket för, man orkar inte hålla på så en hel natt med paket som väger upp till 35 kilo.

Aluminium reflekterar ju inte. Min Alu från crimson reflekterar mindre än matt fotopapper från deras prefix. Däremot gör plexi det!
Crimson är ren aluminium. De flesta kör dibond och är både billigare o lättare..
Kört en del från önskefoto till mina kunder, de kör dibond. För 100*70cm tar jag 3500kr för dibond.

Aluminium reflekterar ju inte. Min Alu från crimson reflekterar mindre än matt fotopapper från deras prefix. Däremot gör plexi det!
Crimson är ren aluminium. De flesta kör dibond och är både billigare o lättare..
Kört en del från önskefoto till mina kunder, de kör dibond. För 100*70cm tar jag 3500kr för dibond.

Dom utskrifterna jag får i aluminium har som en skyddsfilm på framsidan, kan det vara den som skapar speglingar?

Den ska du ta bort....var för två år sen jag beställde från crimson, men är det som en skyddsfilm typ plastfolie som man får ex till telefoner så ja, den ska bort. Den är väldigt diskret dock.

Den ska du ta bort....var för två år sen jag beställde från crimson, men är det som en skyddsfilm typ plastfolie som man får ex till telefoner så ja, den ska bort. Den är väldigt diskret dock.

Jag formulerade mig väldigt dåligt där. Det är en blå skyddsfilm som man enkelt tar bort. Men sen är det som en blank yta under det, är inte det en extra stark skyddsfilm till eller? Vad skapar den där blanka ytan som speglar sig lite?

Jaha, nä det vet jag inget om. Nån typ av laminering du beställt ovanpå trycket? Så har inte jag. Hur känns det? Min är skrovlig som bara den.

Omformulerar jag med. Belyser jag den med stark lampa så glittrar den lite magiskt. Men blank är den inte. Jämförde precis mot min dibond och matt fotopapper. Dibond är mattast (även sämre än ren Alu) sen kommer ren Alu och sist det matta pappret. Glättat papper är fy skam hemskt på stora printar.
Har även av plexi. Ganska skön känsla, men störs rejält av blänket trots den bara 30*40cm.

För att återgå till ämnet....

Jag hade stora problem i somras med ett antal glasade tavlor som skulle skickas. Samma kund ville ha 5 stycken. Jag tyckte jag var smart som beställde ramar från framia.se med tanken att jag då skulle få ett fungerande emballage. Ramarna kom fram till mig hela, jag öppnade försiktigt, monterade tavlorna i ramarna och använde samma emballade när jag skickade till min kund. Två av de fem var krossade när paketet kom fram. Posten vägrade ersätta eftersom deras krav på ett emballage för att en skada ska vara ersättningsbar är att paketet ska tåla att träffas av ett 35 kg tungt paket som faller från 1,5 meters höjd.

Jag fixade nya ramar och skickade de 2 nya med bussgods som enligt vad jag hört har en varsammare behandling av godset. En av de två i paketet kom fram krossad, men till skillnad mot posten ersatte bussgods, genom att jag tecknat en försäkring för en tjuga eller två, den skadade tavlan utan prut.

Det slutade med att jag skickade den sista tavlan ramad utan glas med bussgods.

Sedan dess och i fortsättningen skickar jag enbart oramade tavlor, men monterade i passepartout och alltså platta paket.

Det kan vara hur bra emballerat som helst. Glas är mkt ömtåligt och kan gå sönder enbart av vibrationerna från lastbilens körning. Har man heller inte satt glaset hårt fast i ramen så kan det glappa och då blir det ännu värre.
Skicka aldrig inramat med glas!
Finns en del företag som inte säljer ramar eller tavlor med glas via internet. Den största jag kommer på just nu är Ikea. Antagligen kom det in för många reklamationer pga krossat glas.

Senast ändrad:
Sålde ett par målade tavlor i glasade ramar på Tradera en gång. Köparen som hade erfarenhet bad mig tejpa ett kryss från hörn till hörn på glaset. Det skulle göra det mycket säkrare sa köparen.

Sålde ett par målade tavlor i glasade ramar på Tradera en gång. Köparen som hade erfarenhet bad mig tejpa ett kryss från hörn till hörn på glaset. Det skulle göra det mycket säkrare sa köparen.

Det stämmer. Under andra världskriget tejpade man fönsterrutorna för att de skulle hålla bättre under bombningarna. Det finns gott om journalbilder från Helsingfors från tiden med en massa tejpade fönsterrutor.

Att skriva AKTAS är helt utan verkan. Man ska paketera för en hårdhänt behandling.
Posten (PostNord) bryr sig i alla fall inte det minsta. Det finns säkert transportfirmor som kan skicka ömtåliga paket, men då får man betala extra för det.

Vad är det för tejp man ska tejpa glaset med i så fall? bara ett kryss rätt på själva glaset?

Hur funkar det med frigolitskivor då? packa in den med skumplast eller bubbelplast. Sen pappskivor och till slut frigoliskivor. Borde inte det fungera?

Vittnesmålet att alla paket skulle kastas 5-6 meter eller mer ger jag inte mycket för, man orkar inte hålla på så en hel natt med paket som väger upp till 35 kilo.
De trillar av sig själva, eftersom det är nedåt. Jag hade tänkt skriva att allt måste emballeras så att det tåler fall på fyra meter, men de har kanske ökat på höjden sen jag skaffade mig mina erfarenheter.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto