ANNONS
Annons

Hur packa kameran vid vandring?

Produkter
(logga in för att koppla)
Staffand skrev:
Jag brukar göra på detta sätt:
Jag har en axelremsväska med kameran när jag vandrar. Det är en liten väska som man fäster på axelremmarna. Detta gör att kameran alltid är lättilgänlig.
På kvällen eller när det regnar har jag den i en vanlig kameraväska som eventuellt läggs i sovsäcken. I den förvara jag också en tygpåse med snabbris för att suga upp fukt.

Jag körde med ungefär samma metod, jag hade kameran (D70S med 18-70) i en Ortlieb kamerabag som jag fäste i öglorna på ryggsäckens axelremmar, fastknuten på ena sidan, med en liten snabbkarbin på den andra (så jag lätt kunde koppla loss när jag skulle ta av ryggan).

Det här innbebar att kameran hängde stadigt och utan att skumpa på höften/magen, den var oerhört lätt tillgänglig och Ortlieben skyddade mycket bra i regn.

En kamera i ryggsäcken är en kamera som inte tar några bilder.

Hej alla!

Det blev till sist en kameraväska liknande LowePro's topload zoom, precis så stor att kameran med objektiv går ner. (dom hade inte just då Lowepros väska på fotobutiken men denna var nästan likadan)

Denna tänker jag fästa vid höftbältet på ryggsäcken. Har testat en del och det verkar fungera bra såhär, den verkar inte röra sej mycket och slår inte mot höften i någon större grad.
Den är även mycket lättillgänglig på detta viset.

/Peter

Gör det hela inte så komplicerat... Sunt förnuft i samband med bra utrustning är ett oslagbart team.. "Fuktpåsar" behöver ej köpas, t ex..(ursäkta men har ej läst alla inlägg), .. En linnepåse med risgryn, (det ÄR risgryn i "fuktpåsar"), eller helt enkelt släng ner en näve gryn i väskan??? När ndu går, (för då vill du ju vara fotoklar), så ha en alldeles vanlig plastkasse runt kaneran, >OM det är risk för oväder.......
Mvh
Micke

ewalds skrev:
"Fuktpåsar" behöver ej köpas, t ex..(ursäkta men har ej läst alla inlägg), .. En linnepåse med risgryn, (det ÄR risgryn i "fuktpåsar"), eller helt enkelt släng ner en näve gryn i väskan???
Med "fuktpåsar" menas de små papperspåsarna som ligger med i kartongen när man köper elektronik. De innehåller silica-gel som är höggradigt fuktabsorberande. Men lite gryn funkar säkert också!

/Pontus

Fjällsäcken på ryggen + en topload av största modell på bröstet.

Men hur gör man så med riktigt stora telen..

Basecamp är oftast ordet..

MEn är det ngn av er som vandrar med typ ett 500 f/4 i dagar på bröstet? Eller finns det andra alternativ?

**

Undrar eftersom jag länge planerat en tur som kräver just detta/sådant bärande (eller rättare sagt släpande...)
Men jag har inte hittat ngn lösning, annat än att bära på magen. Alltså en säck från nedan midjan till upp under hakan.(=mardröm!)

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:
MEn är det ngn av er som vandrar med typ ett 500 f/4 i dagar på bröstet? Eller finns det andra alternativ?
Jag brukar ha telet liggande på axeln med kolfiberstativ monterat, men visst det frestar på (jag går dock max en hel dag)! Men man kan alternera sätten för att hålla längre. Tar man av stativet och köper en rejäl, bred vapenrem som man fäster i stortelet har man flera möjligheter. Man kan antingen lägga telet på axlarna, dvs bakom nacken, och hålla med händerna. Eller remmen tvärs över bröstet, dvs över huvudet och en axel, och telet vid midjan, men då kan remmen ta emot när man lyfter kameran till ögat. Eller så lägger man remmen bakom pinnarna på rammen till rycksäcken och har telet på bröstet. Eller så bär man telet som en vanlig axelväska.

Ser fram emot tele-idéer från riktiga maraton-bärare!

/Pontus

En fråga

Jag fliker in med en fråga när ni kommit in på punkten som jag funderat på länge.

Dessa "fukrpåsar" kommer också i skolådor och är hur bra som helst att använda.
Min fråga är om de går att återanvända? De kan ju inte suga upp fukt hur länge som helst, hur ser man att det är dags med en ny? Eller kan man då på något sätt få ur fukten ur kristallerna?

/Petri

Pongu skrev:

Ser fram emot tele-idéer från riktiga maraton-bärare!

/Pontus

Ja, jag också.

Dina tips absorberas effektivt i min värderingsmalande hjärnbarksbas...

Jag måste (för in idé) helst ha kameran skjutklar med telet och motljusskyddet på.
DÅ ÄR väl alternativen fåtaliga...:(
Bara att drassa på.

För min del så gäller enbensstativet än så länge. Det är otroligt smidigt när man går.

Helst så önskar jag mig en sådan där speciellt begåvad trästicka som Harry Potter har... Hittar ingen sån på Ebay.com.. knepigt!!

MVH Niclas,

Oj, så dåligt jag måste ha sökt!

Jag hör av mig när jag testat den ordentligt!

Innan jag får hem den så snickrar jag min egen,, gren från furu får duga så länge... Risken är ju att man får träsmak i ryggen när man skall bära bara..

**

Skämt å sido, Jag kommer ihåg reportaget om anders geidemark (stavning?) i tidningen FOTO för ca tre år sedan.
Han hade ngn typ av brandmansele som han hade två bärande armar högst upp för att vila objektivet+kamera horisontalt..
Såg kanske inte så bekvämt ut,, men jag vet inte.

MVH Niclas,

EDIT:
Sticker ut nu..
Skall ut och fiska Sej och locka havsörn... lite för soligt här bara = svårfotat.. Upplevelserna kan ju dock bli fina;)

Önskar att jag hade ngr av er med mig er fågel/fjäll-fotogurus ibland,,
En dag så bjuder jag in ett gäng från fs..;)!
Håll utkik!

Re: En fråga

ThePOM skrev:
Jag fliker in med en fråga när ni kommit in på punkten som jag funderat på länge.

Dessa "fukrpåsar" kommer också i skolådor och är hur bra som helst att använda.
Min fråga är om de går att återanvända? De kan ju inte suga upp fukt hur länge som helst, hur ser man att det är dags med en ny? Eller kan man då på något sätt få ur fukten ur kristallerna?

/Petri

Man kan tydligen torka dem i ugn. Vissa typer indikerar även fukthalten. Från Elfa: "Påsarna kan återregenereras vid 130 °C under ca 10 timmar."
Med reservation för att andra typer av torkmedelspåsar kan innehålla plast eller annat värmekänsligt.

Är det bara ett kamerahus med ett litet objektiv, så skulle jag inte ens tänka på att köpa en kameraryggsäck. Istället skulle jag titta på helt andra egenskaper, såsom lätt vikt, komfortabel osv. Således en helt vanlig vandringsryggsäck. Kameran skulle jag packa nästan högst upp och fodra runt om med en tröja eller något och med en annan som "lock" som är lätt att glätta på när man vill ta fram kameran.

Jag har aldrig kameran i en plastpåse när den är i en ryggsäck. Min erfarenhet säger att allt som förvaras i plastpåsar blir till slut blöta om påsen inte är tillsluten hela tiden. Men ska man inte använda kameran alls, så är det ju inga problem, då behöver man ju inte öppna påsen. Frågan är om inte kameran då borde ha lämnats hemma istället? Nej, skämt åsidå, jag har då aldrig fått problem när jag enbart fodrat kameran med mjuka, andande textiler. Då kan den eventuella fukt som den utsätts för, komma iväg också. Dessutom utsätter du kameran för fuktigt luft i mycket större mängder ändå, när du väl tar fram den för att fota. Och det ska den också tåla, så varför skulle den falla isär för lite fukt i ryggsäcken? Det är ingen prydnadssak du skaffat, utan ett verktyg.

Lycka till på vandringen och fota mycket. Och var inte överdrivet rädd för kameran, var mera rädd för att mista fotoögonblick som aldrig återkommer. En ny kamera kan du alltid köpa eller få ut på garantin.

P.S. Min Nikon F301, som sedemera byttes till en Canon EOS 30 och som numera har bytts till en EOS 20D, har varit med i ur och skur, såväl i störtregn, snöstormar som i -25 gradiga vinterdagar, utan att på något sätt ha varit skyddade mot vatten och vind. Aldrig har någon av mina kameror lagt av (förutom om batterierna har varit tomma). Inte ens när kameran varit dyblöt efter regn och snö i timtal innan jag fått en möjlighet att torka av den. Sand däremot försöker jag undvika att få in i kameran. Hittills har jag sluppit den plågan, men jag låter ändå inte bli att fota på sandstränder. Den dag jag inte vågar fota för att jag är för rädd om utrustningen, måste jag ta ställning till om inte jag har blivit en allt för stor prylnörd.

Eeros skrev:
Den dag jag inte vågar fota för att jag är för rädd om utrustningen, måste jag ta ställning till om inte jag har blivit en allt för stor prylnörd.

Hm, när behövs den tätning som proffsmodellerna har, om billigare modeller klarar så mycket? Frågan är både retorisk och ärligt menad.

Det vore kul om min kamera klarade regn och snö, men jag vågar nog inte prova. Om jag går i fjällen och det regnar kraftigt så har jag kameran i kameraväskan - under regnjackan.

Var och en tar hand om sin utrustning som de anser vara lämpligt, vare sej man använder dyra proffskameror eller små kompakt kameror..

Angående kameraryggsäck, så har jag ej heller skaffat en sån, har väl egentligen aldrig varit tal om något sådant heller i tråden..
Eftersom jag vandrar ensam har jag skaffat en kamera väska som kan fästas på höftremmen på vandrings ryggsäcken. Detta är hur praktiskt och bekvämt som helst.

Plastpåse förslaget har också förskastats..
Regnar det har jag kamera väskan i ryggsäcken, under regnskyddet.

"Better safe than sorry" säger jag, men det är som sagt upp till var och en.

Japp, ska fota så mycket jag kan, det är säkert.

/Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar