Är det bara ett kamerahus med ett litet objektiv, så skulle jag inte ens tänka på att köpa en kameraryggsäck. Istället skulle jag titta på helt andra egenskaper, såsom lätt vikt, komfortabel osv. Således en helt vanlig vandringsryggsäck. Kameran skulle jag packa nästan högst upp och fodra runt om med en tröja eller något och med en annan som "lock" som är lätt att glätta på när man vill ta fram kameran.
Jag har aldrig kameran i en plastpåse när den är i en ryggsäck. Min erfarenhet säger att allt som förvaras i plastpåsar blir till slut blöta om påsen inte är tillsluten hela tiden. Men ska man inte använda kameran alls, så är det ju inga problem, då behöver man ju inte öppna påsen. Frågan är om inte kameran då borde ha lämnats hemma istället? Nej, skämt åsidå, jag har då aldrig fått problem när jag enbart fodrat kameran med mjuka, andande textiler. Då kan den eventuella fukt som den utsätts för, komma iväg också. Dessutom utsätter du kameran för fuktigt luft i mycket större mängder ändå, när du väl tar fram den för att fota. Och det ska den också tåla, så varför skulle den falla isär för lite fukt i ryggsäcken? Det är ingen prydnadssak du skaffat, utan ett verktyg.
Lycka till på vandringen och fota mycket. Och var inte överdrivet rädd för kameran, var mera rädd för att mista fotoögonblick som aldrig återkommer. En ny kamera kan du alltid köpa eller få ut på garantin.
P.S. Min Nikon F301, som sedemera byttes till en Canon EOS 30 och som numera har bytts till en EOS 20D, har varit med i ur och skur, såväl i störtregn, snöstormar som i -25 gradiga vinterdagar, utan att på något sätt ha varit skyddade mot vatten och vind. Aldrig har någon av mina kameror lagt av (förutom om batterierna har varit tomma). Inte ens när kameran varit dyblöt efter regn och snö i timtal innan jag fått en möjlighet att torka av den. Sand däremot försöker jag undvika att få in i kameran. Hittills har jag sluppit den plågan, men jag låter ändå inte bli att fota på sandstränder. Den dag jag inte vågar fota för att jag är för rädd om utrustningen, måste jag ta ställning till om inte jag har blivit en allt för stor prylnörd.