Annons

Hur packa kameran vid vandring?

Produkter
(logga in för att koppla)

Petski

Medlem
Hej..
Vet ej om detta blev rätt avdelning för min fråga nu, men vi kör på detta..

Skall ut på en veckas vandring i naturen inom en månad, och tänkte naturligtvis ta med kameran, en Nikon D70s samt ett 18-50mm objektiv. Eftersom jag är nybörjare inom foto så dyker det ju upp en del frågor..

Hur har ni som färdas i naturen ofta packat kameran i ryggsäcken?
Den skulle ju gärna få vara lättillgänglig i olika situaioner.
Hur gör ni med fukten i tältet (kondens) på morgonen? Klarar kameran av detta? Blir den inte fuktig? Kan detta isåfall skada den och elektroniken på något vis?

Skall som sagt övernatta i tält, har en Haglöfs SEC 65 ryggsäck.

Tacksam för alla svar!!

/Peter
 
Mitt förslag om den skall vara lätt tillgänglig är en LowePro Topload zoom som du bär på bröstet.

Jan
 
Packa kameran högt upp i ryggan så att den är lätt tillgänglig men dock med visst skydd runt om i form av kläder kanske.

Ang fukt så är det nog inget jättestort problem, men det beror ju lite på tält och väder. Vill du vara riktigt säker så köp några "fuktsugarpåsar" kostar några tior elelr så frågar du någon datorbutik om du kan få några av dom, brukar skickas med i elektronisk utrustning för att klara lite fukt under transporten. Stoppa påsarna i en påse med kameran och förslut under natten.
 
Ahaa, det där med fuktpåsar var inte alls någon dum ide.. ska försöka få tag på några sådana.
Så kom jag att tänka på en sån plast påse man brukar få med olika elektronik grejjer, en sådan som har en plast "skena" i överkant, som man klämmer ihop för att få tät. Den skulle ju bli perfekt för natt förvaring.. och även om det råkar bli regn.
Även om jag har regnskydd till ryggsäcken kan man ju aldrig vara nog försiktig eller!? :)

Angående lättillgänglighet så får man väl helt enkelt kasta av sej ryggsäcken och plocka fram kameran när det blir tillfälle..
Eller gå med den en bit hängande i kamerans rem runt nacken om det är mycket fina vyer och fint väder..
Har ju ingen orsak att stressa på denna resa :)
 
Jag använder en liten väska som jag bär ungefär som man bar skyddsmaskväskan i lumpen, för de som kommer i håg. Den hänger över axeln och remmen "fixeras" av ryggsäckens avbärarbälte och hänger alltså på sidan. Svårt att förklara. Det funkar iaf bra, den är inte i vägen och kameran är lättillgänglig. Tycker det är bättre än att ha nåt dinglandes runt halsen. Kondens har jag aldrig haft problem med men har även ett välventilerat tält. Har även med en liten vattentät packpåse till kameran.
 
ja skaffa en sådan påse och lite fuktpåsar :) Alltid bättre o vara på säkra sidan, man vet aldrig när olyckan är framme
 
David: Är det en kamera väska du har eller en helt vanlig väska?
Kan du kanske länka till någon bild på en liknande väska du använder?
Ökar väl i och för sej chansen att ramla på kameran ifall man tappade balansen!? Men det är ju också lika stor eller större chans om man har den kring nacken..
 
Angående lättillgänglighet så får man väl helt enkelt kasta av sej ryggsäcken och plocka fram kameran när det blir tillfälle..
Eller gå med den en bit hängande i kamerans rem runt nacken om det är mycket fina vyer och fint väder..
Har ju ingen orsak att stressa på denna resa :) [/B][/QUOTE]

Jag vet inte hur långt du skall gå eller om du har sällskap men det kan bli trögt att stanna och plocka upp kamerqan och ta ett kort, packa ner den igen och axla ryggsäcken. Det tar tid och du sinkar de andra.

Att ha den hänganade runt nacken är väl ok den första timmen eller två, sen blir det tungt... mycket tung.

Ovanstående gäller bara om du kommer att gå 5-15 km i terräng.
 
Jag kommer att gå 80-90km ensam under en 4-5 dagars period i rätt så kuperad terräng.

Så det blir nog säkert tungt i längden att bara hänga den runt nacken. Så att inskaffa en väska eller riktig kameraväska kanske nog ändå skulle vara på sin plats..
LowePro Topload Zoom 2 som du rekommenderade var inte allt för dyr heller.
 
Petski skrev:
Jag kommer att gå 80-90km ensam under en 4-5 dagars period i rätt så kuperad terräng.

Så det blir nog säkert tungt i längden att bara hänga den runt nacken. Så att inskaffa en väska eller riktig kameraväska kanske nog ändå skulle vara på sin plats..
LowePro Topload Zoom 2 som du rekommenderade var inte allt för dyr heller.

Nä den är inte så dyr, den finns i mindre variant. 2:an är för de största SLR:en och då kan du ha 70-200 monterad. Den är kanske för stor. En annan fördel är att du kan ha vattenflaska och lite energikost som russin och nötter och karta och kompass lätt åtkomligt.

Det finns två sätt att bära den, antingen med bröstselen eller kroka fast den i ryggsäckens axelremmar. Kom ihåg att du fixerar den så att den inte slår mot magen, det blir otrevligt i längden.

Om regn och fukt så tål ofta kameran mer än du tror, jag använder ett avklippt ben eller arm till ett regnställ som jag fäster runt optiken som då täcker hela kameran. Då har du inga problem med regnet, ha en tvättlapp i fickan och torka av kameran och linsen om det regnar mycket och den blir blöt innan dú stoppar ner den i väskan.

/Jan
 
Petski skrev:
Jag kommer att gå 80-90km ensam under en 4-5 dagars period i rätt så kuperad terräng.

16-18 km om dagen i kuperad terräng...
Har du med dig tält och mat blir det en packning på 20-22 kg.

Det är en packning som du inte i onödan släger upp och ner för att ta fram en kamera.

Kom ihåg enbenet som vandringsstav.

Jan
 
Då klarar jag nog mej med den mindre.. Försöker hålla nere vikten på utrustningen så mycket som möjligt..

Ska åka och kolla på topload väskan på måndag om dom råkar ha den inne..

Tack för tipsen Jan!

Alltid kul att få råd av sådana som har mer erfarenhet :)

EDIT: Du hann före Jan :)
Jo, stativet kommer med..
 
När jag var i fjällen senast (under midsommar) var vi tre stycken som alla bar kameran överst i väskan störst delen av tiden. Kortare stunder går det att ha den runt nacken men blir obekvämt rätt fort, dock är det inget som hindrar att kameraremmen fästs i toppen på väskan i stället. Betydligt behagligare och skulle formodligen funka längre stunder om det finns mycket fint att fota.

Vad gäller fukten behöver du knappast vara orolig för kondens. Kameran tål förmodligen mer än du tillåter att det finns i din sovsäck:) Nederbörd kan vara ett bekymmer om du vill fota i regnet men knappast annars... Har du tillrackligt med rutin för att vandra själv tror jag du har vett nog att hålla resten av utrustningen hjälpligt torr och då pallar nog även kameran med det. Se till att inte packa den fuktig eller med fuktiga kläder bara.
 
Petski skrev:
David: Är det en kamera väska du har eller en helt vanlig väska?
Kan du kanske länka till någon bild på en liknande väska du använder?
Ökar väl i och för sej chansen att ramla på kameran ifall man tappade balansen!? Men det är ju också lika stor eller större chans om man har den kring nacken..

Det är ingen kameraväska utan nån gammal väska jag haft sen länge som visat sig passa för ändamålet. Risken är inte så stor att ramla på den eftersom den hänger på sidan typ vid höften. Har gjort praktiska test på detta vid några tillfällen. :) Då är det nog värre med en som man hänger runt halsen..
Ska se om jag hittar nån bild på nån liknande väska, det finns nog rätt många som skulle passa men remmen bör inte vara vaderad eftersom man hänger den under ryggan.
 
Med dessa tips behöver jag inte vara orolig för några kondens/fukt skador på kameran!

Vad gäller bärandet av kameran får jag se hur jag gör.. skall undersöka lite olika möjligheter, samt testa (som alltid) före avfärd.

Men LowePro väskan låter fortfarande som det bästa alternativet.
 
Hoppas du får en fin tur med vackert väder. Det hade inte flickvännen och jag när vi vandrade i Jotunheimen förra helgen och början av denna vecka. Då hade jag min D70 + kitobjektivet med mig + ett 70-200 objektiv. Denna utrustning hade jag i en LowePro Photorunner som man kan spänna fast runt midjan (magväska), ovanför midjebältet från ryggsäcken. Funkade alldeles utmärkt, lättåtkomligt och var inte direkt i vägen trots att vi ibland var tvungna att ta hjälp av en fastsittande kedja för att ta oss uppför en brant eller gå på skrå (var bra högt!!).

Objektivet som inte satt på kameran låg inbäddad i vanliga 3 liters plastpåsar. På natten i tältet lade jag kameran i en påse för att skydda mot nattfukten, tror iofs att det hade räckt med att bara ha den nedstoppad i väskan.

När regnet var som värst hade jag hela väska innanför regnjackan, fick ta att jag såg gravid ut (och kommentarerna från flickvännen att det var hon som skulle se så ut...). Om man har en mer slimmad jacka borde det funka med att bara göra som någon föreslagit, dra ett avklippt regnjackeben över.. Eller bara en plastpåse.

Hoppas dock att du får bra väder, är mer upplevelse då!!

/örjan
 
Usch vilken resa ni haft...
Jo man får verkligen hoppas det blir bra väder!
Har inget datum spikat, så man kan kolla 5 dygnsprognosen för området före man åker, går ju att justera lite då iallafall..
 
Här är en topload till salu

/Jan

Säljes: Lowepro TLZ2
Lowepro topload zoom2 i nyskick säljes.
Innermått B18 x D12,5 x H25

Märke: Lowepro
Modell: Topload zoom2
Finns i: Ljungby
Pris: 150.00
Annonstid: 2006-08-19 - 2006-09-18



Annonsör: Torbjörn Petersson
Bor i: Kronobergs län, Sverige
Medlem sedan: 2005-06-18 00:43:06

Annonshistorik: 18 annonser, varav 5 aktiva


Kontakta Torbjörn Petersson
 
Jag brukar göra på detta sätt:
Jag har en axelremsväska med kameran när jag vandrar. Det är en liten väska som man fäster på axelremmarna. Detta gör att kameran alltid är lättilgänlig.
På kvällen eller när det regnar har jag den i en vanlig kameraväska som eventuellt läggs i sovsäcken. I den förvara jag också en tygpåse med snabbris för att suga upp fukt.
 
Jag tappar bort mig lite i tråden, men detta tips har redan kommit och jag vill poängtera hur bra det funkar:

en liten väska typ Lowes Topload (jag har den minsta, "Mini"?) som hänger över huvud och ena axeln, och hakas fast i ryggsäckens midjebälte eller en separat rem runt midjan. Då har man kameran redo vid naveln hela tiden, och den dinglar inte när man går.

Ska man fota under turen verkar det väldigt omständligt att ha kameran i ryggan.

När det regnar tar jag inte ens fram kameran om det inte är en måste-bild. Men egentligen vet jag inte, eftersom vi hade sju dagar utan ett moln i fjällen förra veckan.. ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.