Annons

Hur packa kameran vid vandring?

Produkter
(logga in för att koppla)

Petski

Medlem
Hej..
Vet ej om detta blev rätt avdelning för min fråga nu, men vi kör på detta..

Skall ut på en veckas vandring i naturen inom en månad, och tänkte naturligtvis ta med kameran, en Nikon D70s samt ett 18-50mm objektiv. Eftersom jag är nybörjare inom foto så dyker det ju upp en del frågor..

Hur har ni som färdas i naturen ofta packat kameran i ryggsäcken?
Den skulle ju gärna få vara lättillgänglig i olika situaioner.
Hur gör ni med fukten i tältet (kondens) på morgonen? Klarar kameran av detta? Blir den inte fuktig? Kan detta isåfall skada den och elektroniken på något vis?

Skall som sagt övernatta i tält, har en Haglöfs SEC 65 ryggsäck.

Tacksam för alla svar!!

/Peter
 
Mitt förslag om den skall vara lätt tillgänglig är en LowePro Topload zoom som du bär på bröstet.

Jan
 
Packa kameran högt upp i ryggan så att den är lätt tillgänglig men dock med visst skydd runt om i form av kläder kanske.

Ang fukt så är det nog inget jättestort problem, men det beror ju lite på tält och väder. Vill du vara riktigt säker så köp några "fuktsugarpåsar" kostar några tior elelr så frågar du någon datorbutik om du kan få några av dom, brukar skickas med i elektronisk utrustning för att klara lite fukt under transporten. Stoppa påsarna i en påse med kameran och förslut under natten.
 
Ahaa, det där med fuktpåsar var inte alls någon dum ide.. ska försöka få tag på några sådana.
Så kom jag att tänka på en sån plast påse man brukar få med olika elektronik grejjer, en sådan som har en plast "skena" i överkant, som man klämmer ihop för att få tät. Den skulle ju bli perfekt för natt förvaring.. och även om det råkar bli regn.
Även om jag har regnskydd till ryggsäcken kan man ju aldrig vara nog försiktig eller!? :)

Angående lättillgänglighet så får man väl helt enkelt kasta av sej ryggsäcken och plocka fram kameran när det blir tillfälle..