Nu har ju jag valt en ras som visserligen vanligen är svart som nyfödd men som sedan grånar varefter. (De flesta valpar är kolsvarta och väldigt svårfotade på alla sätt
) Och springande hundar är allt annat än lätt. De gånger jag provat har det som regel varit i samband med lydnadsträning och då kan man ju sätta fokusen på tex en apport eller kon. Men nu funderade jag lite över varför jag väljer olika objektiv i olika miljöer och hur mitt val påverkar resultatet. Väljer gärna 50 mm i skogen och 200 mm i öppen terräng. Två bilder tagna på kvällspromenaden häromdagen. Inte på riktigt samma plats och nog inte samma bländare så inte ett helt vetenskapligt test, men de var dessa bilder som fick mig att fundera ikväll. Spejja med 50mm och Mizar runt 200mm
Visa bilaga 150660Visa bilaga 150661
Jag gick förra året och skaffade 2 objektiv med stor bländare för att komplettera mitt porträttobjektiv.
Därför har jag frångått min vana att använda zoomobjektiv för det mesta förutom för porträtt där jag länge kört med Canons EF 85/1,2 som ger väldigt kort skärpedjup även på hundar.
Nu har jag då kompletterat med Sigma 24/1,4 och Tamron 35/1,4 och 85/1,2 är sedan ett par år utbytt mot EF 85/1,4 IS.
Under hösten, vintern och våren har jag konkat runt på dessa objektiv istället för ett 24-105/4 I. Det blir en tung rygga där varje objektiv väger runt ett kilo styck. Med en Canon 5D MKIV blir det en del att släpa på. Fast det har varit väldigt lärorikt.
Skall jag ha blurrig bakgrund måste jag ha huvudmotivet mycket nära med 24/1,4. Med 35/1,4 kan huvudmotivet vara lite längre från kameran och man kan fortfarande få en suddig bakgrund.
Med 85/1,4 kan jag ha huvudmotivet ändå längre från kameran.
Vad som var en aha-upplevelse för mig var hur snabbt jag fick nästan hyperfokal avstånd med även 24/1,4 på största bländaren om huvudmotivet var 15 meter bort.
Detta gäller i ändå högre grad när jag fotar med en APS-C kamera som Fuji. Då måste huvudmotivet vara ändå närmare kameran.
Här några exempel.
1. 24/1,4, 2. 35/1,4, 3. 85/1,4 och slutligen en bild tagen med 24/1,4 där fokus ligger på båtarna. Skärpa nästan från förgrund till horisonten.