ANNONS
Annons

Hur påverkar fel bländare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Borgas

Medlem
Hej!

Har under en längre tid haft problem med att få till bra bilder.
Är ganska ny på fotografering men anser att jag kan så pass mycket att jag ska få hyffsat skarpa bilder.

Problemet är att bilderna ofta blir väldigt korniga och oskarpa (samtidigt kan jag få riktigt bra bilder på samma film).

Nyligen upptäckte jag att bländaren på mitt objektiv ibland hakar upp sig (och fastnar i det största öppningsläget). När det väl har hänt så sitter det där och släpper först om man skruvar av och på objektivet eller pillar lite på "piggen" som kamran reglerar. Objektivet är numera inlämnat på reparation så jag har inte hunnit testa det lagade objektivet än.

Jag vet inte när problemet uppstod, men risken finns att det har varit så ända sedan jag köpte utrustningen.

I början trodde jag att oskärpan och kornigheten berodde på mig (vilket det säkert till stor del gjorde) men alteftersom jag lärt mig mer tycker jag att bilderna borde bli bättre.

Jag känner till sambandet skärpedjup och bländare men kan fel bländare orsaka oskärpa och kornighet i sig?

Framförallt blir ju bilderna för ljusa om man har för stor bländare, men detta kan ju korrigeras ganska bra i labben. (Jag framkallar inte själv)

Min utrustning är Nikon F80 med objektivet i fråga Tamron 28-105 AF f4-5,6.

Fotar offtast med slutartidsautomatik.
 
Vid fel exponering av filmen kan kornigheten öka. Om den hakat upp sig borde det blivit felexponerat. Vid stor bländaröppning har man litet skärpedjup.
 
Jag kan bara hålla med föregående talare om att du förmodligen råkat ut för underexponering av den negativa filmen.

Detta kollar du dock lätt på dina negativ, tänk dock negativt, ljusa negativ=underexponering.

Jämför dom negativ som gett bra bilder med negativ som gett dåliga så bör du få klarhet om underexponering är problemet.

Negativ färgfilm bör enligt min personliga uppfattning exponeras rikligt, gärna ett steg över.


Larsa
 
hmmm tack för svar, men Larsa en för stor bländare - vilket jag råkat ut för då bländaren fastnar i det största läget - bör väl innebära överexponering.
 
Jo helt riktigt, om så är fallet. Man kan dock inte utesluta att något annat problem finns. Om kopiorna blir korniga samt grådassiga så tyder det helt klart på underexponering.

Som sagt, kolla dina negativ så ser du.

Mvh, Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.