Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur organisera bilder på datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Da´Russian Stallion

Aktiv medlem
Ja som topic lyder, har kaos på datorn nu. En hårddisk krasha, så in me backupskivan och lägga tillbaka alla bilder. Så nu vet ja inte alls vart saker och ting ligger, blandat över olika enheter utan något som helst system. Rör sig om kanske 8000bilder. Inte kommit upp i någon jättesamling.

Men tipps? Vill inte sitta i flera dar å skapa mapp efter mapp.

Min mappstruktur ser ut så här: Toppnivå: 2004, 2005, 2006 osv. Mellan: 2004_01, 2004_02, 2004_03 osv. Och slutligen: 2004_01_01, 2004_01_05, 2004_01_09 osv.

Ett tips är ju att köra det genom Picasa2, ett gratis program från Google, då ser du alla dina bilder på ett lättöverskådligt sätt och kan sedan organisera dem där i en handvändning. Så skulle jag göra iaf.

...
Men tipps? Vill inte sitta i flera dar å skapa mapp efter mapp. [/B]

Hej,

Som jag ser det så har du nu läge att göra något bra eller någonting riktigt dåligt.

Du har ju kommit till insikten att dina bilder behöver organiseras, bra.

Sedan måste du välja med vad du skall organisera detta, tro mig, det finns en uppsjö av olika program som alla tydligen är bäst på nästan allting.

En del är oerhört lätt att komma igång med men inte så kraftfulla, en del är lätt att komma igång med och även riktigt kraftfull.

Jag har provat IMAtch, Adobe Photoshop Album, Picasa 2, Acdc (eller vad den nu heter), Portfolio och Iview Media Pro.

Sämst utan tvekan var för mig IMatc (som höjs till skyarna).

Bäst för mig var Iview Media Pro. Snabb, snygg och lätt att använda.

Lycka till i vägvalet

I katalogen Mina bilder lägger jag upp en mapp för varje laddning bilder jag kopierar in. Mappen har dagens datum. Om jag skall söka efter en viss bild så går jag på datumen ungefär när den togs. Jag tror inte på motivkategorier och liknande, det blir ett hopplöst letande.

Kombination

...
Jag tror inte på motivkategorier och liknande, det blir ett hopplöst letande.

Jag använder en delvis detta.
På hårdisken så sorterar jag bildern in i kataloger det datum de fotograferades.
OVAN PÅ DETTA
använder jag ett "katalogiseringsprogram" ( i mitt fall Iview Media Pro) där jag kan lägga på nyckelord osv osv

Då har jag ju två möjliga åtkomstvägar, dels via katalogstrukturen med datum och dels via nyckelord.

Okej :)..ska prova lite imorgon när jag fått kaffe i mig. Återkommer med hur de gick, eller inte gick.
En sak jag tänkte på är ju att det är rätt jobbigt att skriva in datum på alla mappar. Men datumet är ju med i EXIF informationen, finns det inget program som kan fixa de åt mig direkt? Så ja slipper skriva in datum på 200 mappar eller va de e.

Strunta

...
En sak jag tänkte på är ju att det är rätt jobbigt att skriva in datum på alla mappar. Men datumet är ju med i EXIF informationen, finns det inget program som kan fixa de åt mig direkt? Så ja slipper skriva in datum på 200 mappar eller va de e.

Hmmmm, du kan ju strunta i steget att stoppa in bilderna i datum-märkta mappar.
Låt de ligga HUR SOM HELST,
om och endast om du använder ett katalogiseringsprogram "ovanpå" dina bilder.
Då får du ju bilderna katalogiserade enligt datum (som default) om du använder Iview media pro.

Da´Russian Stallion skrev:
Okej :)..ska prova lite imorgon när jag fått kaffe i mig. Återkommer med hur de gick, eller inte gick.

Visst finns det bra gratisprogram - tacka Lennart för det!
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=39139

Automatisk uppdelning i kataloger med t.ex. datum som namn. Det datum som används är visserligen datum då filen skapades, men det kanske duger även åt dig? Det borde i alla fall vara en bra första grovsortering.

Re: Strunta

andersgunnare skrev:
Hmmmm, du kan ju strunta i steget att stoppa in bilderna i datum-märkta mappar.
Låt de ligga HUR SOM HELST,
om och endast om du använder ett katalogiseringsprogram "ovanpå" dina bilder.
Då får du ju bilderna katalogiserade enligt datum (som default) om du använder Iview media pro.

Downloader Pro från breezesys.com kan skapa mapp-strukturer utifrån EXIF.

Det är naturligtvis sant att man igentligen inte behöver bry sig med ett program som iView men jag tycker ändå att det är skönt med en datumstruktur. Det blir lättare och hitta med andra program då (ex bridge). Integrationen till Camera Raw verkar ju vara ganska bra i iView(du kan markera flera filer och de öppnas samtliga i ACR's "filmstrip") men iView använder ju Canons api för raw visning. Så de förändringar du gör(i acr eller andra program) på hur rawbilderna ska tolkas återspeglas inte i hur bilden visas i iView. Det gör de i Bridge.

Obs jag dissar inte iView, jag förstår att de inte kan använda ACR för att bygga previews.

Jag bara säger att jag tycker det är skönt med en katalogstruktur och en datumbaserd sådan funkar för mig. För andra kanske det är viktigare med fågelart, bilmärke plats etc...

/Roger

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar