Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ofta behöver man stativ på vinter?

Produkter
(logga in för att koppla)

dj_evil

Aktiv medlem
Ja, hur ofta använder man egentligen stativ på vintern?

Vill så gärna ha stativ men jag är inte naturfotograf, vill ha stativen mest för porträtt bilder för att slippa rörelseskärpa.

Så va tycker ni att ja ska göra, vänta till våren att köpa en nu?
 
dj_evil skrev:
Ja, hur ofta använder man egentligen stativ på vintern?

Vill så gärna ha stativ men jag är inte naturfotograf, vill ha stativen mest för porträtt bilder för att slippa rörelseskärpa.

Så va tycker ni att ja ska göra, vänta till våren att köpa en nu?

Köp ett nu, behövs likväl på vintern som övriga årstider...
 
Rent teoretiskt lär man väl använda stativ oftare på vintern eftersom det är mörkare. Men å andra sidan beror det på vad du fotograferar. Behöver man kniv och gaffel oftare när man äter fisk än när man äter kyckling?
 
På vintern krävs det oftare stativ för att man ska slippa rörelseorskärpan som är den naturliga följden av att man fryser så man skakar...
 
Stativ är ju inte biulligare på våren så köp ett nu så hinner du bekanta dig med det ordentligt till du tänker använda det lite mer. Tänk på att det kan vara trevligt att ha ett stativ med benvärmare när det är kallt ute. Å med benvärmare menar jag de skumgummibitar som benen är klädda med på t ex den här bilden http://www.thkphoto.com/products/slik/photos-l/SLIK_PRO700DX.jpg
Det kan annars göra direkt ont att bära omkring på ett metallstativ när det är minus ute.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.