Annons

Hur ofta är kameran med?

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Jag antar att de flesta här på fotosidan kör med systemkamera så frågeställningen rör just systemkameror.

Hur ofta är egentligen kameran med?

Det känns som det bara är yrkesfotografen och 16-åriga tjejer som fotograferar suddigummit på lektionerna som har kameran med för jämnan eller?

Ni som t.ex. sitter med D300 och andra semi-proffskameror... hur ofta är de med? på jobbet? i bilen? på fritiden?

Varje dag?
Alltid?

Nästan aldrig?

För några år sedan var jag med om en märklig sak. Mitt i centrala Helsingborg, på en stor och hårt trafikerad gata springer en älg ut framför bilen och rör sig mot centrum. Jag ligger bakom den i ca 10 min tills den viker av mot annat håll.

Gissa om jag önskade att kameran var med! Numera ligger den alltid skjutklar i framsätet vid längre färder.

P.S. älgen hamnade till slut inne i Knutpunkten (Buss, tåg, och färjeterminalen), där polisen avlivade den.

iBoat skrev:
För några år sedan var jag med om en märklig sak. Mitt i centrala Helsingborg, på en stor och hårt trafikerad gata springer en älg ut framför bilen och rör sig mot centrum. Jag ligger bakom den i ca 10 min tills den viker av mot annat håll.

Gissa om jag önskade att kameran var med! Numera ligger den alltid skjutklar i framsätet vid längre färder.

P.S. älgen hamnade till slut inne i Knutpunkten (Buss, tåg, och färjeterminalen), där polisen avlivade den.
Har du kameran med just för själva färden eller för att du är på väg mot något där du har användning av kameran? Hur lång skall färden vara för att kameran skall med?

jdandanell skrev:
Jag antar att de flesta här på fotosidan kör med systemkamera så frågeställningen rör just systemkameror.

Hur ofta är egentligen kameran med?

Det känns som det bara är yrkesfotografen och 16-åriga tjejer som fotograferar suddigummit på lektionerna som har kameran med för jämnan eller?

Ni som t.ex. sitter med D300 och andra semi-proffskameror... hur ofta är de med? på jobbet? i bilen? på fritiden?

Varje dag?
Alltid?

Nästan aldrig?

"Before the Viking was Sutton Hoo....
Eller,
innan den "digitala eran" fanns det också systemkameror... ;)
Å ofta lika stora.....

Och vad gäller att ha kameran med, så förstår jag problemet med en D300 och liknande...
Inte så kul att släpa på!!

Själv har jag haft en systemkamera med utbytbar optik med mig i stort sett varje dag sedan 1959.
På arbeten, på fritiden....
Ibland, som vid cykelturer i Spanien, eller vid kajakpaddlingar, har inte kameran varit framme, utan legat i en liten styrväska eller funnits i en plastpåse på durken.
Men då jag haft en ganska kompakt/liten systemkamera, i jämförelse med en SLR, typ Nikon F, Nikon F3, F4 osv och även nu i jämförelse med en D300, så har jag, som sagt, alltid kunnat ha kameran med mig sedan 1959.
Inga problem!

Men det finns såklart vissa nackdelar. det blir väldigt mycket bilder tagna, och man får då och då kommentarer, frågor typ: "Måste du alltid ha kameran med"?

Men vad gäller kamera/kamerastorlek, så är ju allt ett eget val!

Igår va jag på den lokala Puben, på Konsum, ute på se'n kvällspromenad, å kameran va såklart med!
Så vad är problemet!? ;) :)

Så därför är Kameran ALLTID med! :)
/Bengan

Ps. Å här e andra tillfällen...

http://www.fotosidan.se/blogs/straightphotography/18977.htm

http://www.fotosidan.se/blogs/straightphotography/18830.htm

Å det går även att köra bil och plåta när man kör.. om man har en "enhandsutrustning" ;)
http://www.fotosidan.se/blogs/straightphotography/18547.htm

Men se upp så ingen "ordningsman" ser eller hör.. ;)

Senast ändrad:
helst vill jag inte ha en "liten vs stor kamera"-diskussion utan bara en massa svar på frågeställningen; "hur ofta är er systemkamera med?"

På fritiden är det oftast inget problem. Även om min fru ogillar att jag tar med kameran när vi ska ut och gå eftersom jag då stannar och tar god tid på mig att fotografera vilket gör att vi liksom inte kommer så långt som hon tänkt sig....
Till och från arbetet är problemet att jag ogärna lämnar fotoutrustningen i bilen och på arbetsplatsen får den inte följa med...

jdandanell skrev:
Har du kameran med just för själva färden eller för att du är på väg mot något där du har användning av kameran? Hur lång skall färden vara för att kameran skall med?

På vardagarna är kameran alltid med då jag far runt på olika ställen för att jobba. Men även när jag är ledig från fotouppdrag brukar kameran vara med, fast inte om jag bara ska åka till ICA och handla...

Den är med ibland när andan faller på.
Men eftersom jag fotograferar mycket uppdrag, vill jag ofta slippa tänka på kameran när jag är ledig och lämnar den hemma.

För privatbruk har jag en 40D och en Tamron 18-250 som resekombo när jag inte vill släpa en massa.

Aldrig till jobbet, i alla fall för några år sedan hade jag åkt ut och aldrig fått komma tillbaka. På fritiden åker den alltid med (Canon 30D + 4 objektiv och blixt + div. smågrejor). Jag har inga problem att "släpa" med mej den på fester eller liknande.

/ Erik

Det blir mer och mer sällan jag tar med systemkameran om jag inte har något planerat - det är undantag faktiskt att jag släpar med den. Däremot tar jag ofta med mig en liten digitalkamera för "i händelse av", och det finns ju en kamera i mobilen också om det skulle knipa.

Hittills får jag säga att jag inte tagit en enda bra sådan ögonblicksbild, oddsen att man ska snubbla över något riktigt spännande är nog sämre än många vill tro/hoppas.

Jag har nog mer eller mindre alltid kameran med.
Annars förlåter jag mig inte när man missar perfekta fototillfällen. Dom få gånger jag inte har kamera med brukar man få ångra det.
Jag har en kombinerad dator/kameraryggsäck, så iom att jag alltid har med dator i jobbet så följer den med gratis då sas.

Anders Östberg skrev:
Hittills får jag säga att jag inte tagit en enda bra sådan ögonblicksbild, oddsen att man ska snubbla över något riktigt spännande är nog sämre än många vill tro/hoppas.

Håller med där faktiskt. Man hoppas varje gång kameran släpas med att något spännande och oförutsett ska hända. Men icke.

Dock tar jag ändå med mig systemkameran i stort sett varje gång vi åker någonstans med bil fast inte till affären. Även när jag cyklar brukar kameran hänga med. Fast när jag är ute och går med sambon får jag inte ta med kameran. :(

Klart inte ögonblicksbilder trillar in dagligen, kanske inte ens årligen. Men har du inte med kameran regelbundet kommer det att med Murphys lag vara den dagen du inte ahr med kameran iaf. Sen finns det ju såklart olika dignitet av ögonblicksbilder. Igår tex så stannade jag och fotade en glada som jagade harungar precis bredvid vägen och fotade lite. Det är inget foto som kommer gå till världshistorien, men samtidigt inget fotoläge jag snubblar på varje gång jag åker ut med kameran FÖR att fota.

atotowi skrev:
Sällan, dvs nästan enbart när jag är ledig och är ute för att fotografera.
Ungefär så har jag det också. Men herre du min skapare vilka vackra presumtiva bilder jag sett när jag är på jobbet och kör runt.
Fast å andra sidan, under arbetet är det ju omöjligt för mej att fota, kanske just därför bilderna dyker upp.
Det får nog bli som Tony har det även fortsättningsvis. De otroliga synerna ser man bara, de får man aldrig på bild.
Jag minns en tidig höstmorgon när jag stod still en stund vid sidan om vägen, och solen var på väg upp över en träddunge med ekar och lyste blekt mellan grenverket, morgondimman låg fortvarande kvar på fälten runt om och man kunde se det begynnande ljuset speglas i daggen.
Det var en morgon som hade ett magiskt ljus som man annars bara får uppleva i fantasin men aldrig får på bild.
Gissa om jag önskade att kameran var med då, bilden kommer jag alltid ha med mej på näthinnan.

Så fort jag går utanför dörren hänger jag på mig kameran. Oavsett om jag ska hämta posten, gå till affären, rensa ogräs eller om jag ska åka någonstans. Har den hänger vid jackan och drar alltid på mig både och.

Kenneth, kanske var upplevelsen så stark pga att du hade tid att stå och ta in hela scenen med dina sinnen. Om du haft kameran med dig hade du blivit fotograf och kanske hade tekniken och fotograferandet då stört en del av intrycket. Du skulle sedan komma ihåg fotot, inte det du upplevde?

Re: Re: Hur ofta är kameran med?

Benganbus skrev:
"
Å det går även att köra bil och plåta när man kör.. om man har en "enhandsutrustning" ;)
http://www.fotosidan.se/blogs/straightphotography/18547.htm

Men se upp så ingen "ordningsman" ser eller hör.. ;)
Funderar på om det är bilister som ägnar sej åt foto under körning och det är dom fartdårarna som kör om alldeles i slutet där det dubbelfiliga går ihop till enfiligt och slutligen måste panikbromsa för att inte klämmas in i vajjerräcket, kanske bättre låta kameran ligga kvar i sätet och ägna sej åt körningen istället.
Är det du som förare som tagit korten så tycker jag du ska lämna in ditt körkort till polisen och tacka för lånet.

Den hänger med när jag sticker ut för att fota....men det är rätt så ofta nu för tiden :)

I början var det mest vid evenemang och familjehändelser men nu har jag oftast nån idé när jag sticker ut.

Till jobbet skulle jag bara ta med den om jag var ute efter fota något där, inte "bara för att den ska vara med" (jag tycker stöldrisken är för stor).

ANNONS