Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur nöjd är dslr-ägaren med sitt kameraval?

Produkter
(logga in för att koppla)

ulltand

Aktiv medlem
En av de stora frågorna här på FS är vilken systemkamera förstagångsköparen ska inhandla.
Fullt förståeligt, jag var själv där för inte så länge sedan (jag tror FS är ansvarig för en hel del av alla inköpta systemkamoror).

Förr fanns det ofta på sidan frågor av olika slag, eller blandar jag ihop det med någon annan sajt?
Jaja, oviktigt. Men frågor är kul, och jag skulle vilja veta vilka systemkameraägare som är mest nöjda!

Enkelt: Man knappar in fabrikat, modell och så en femgradig skala där man ger betyg.

Avancerat: Man knappar in modell och fabrikat, hur mycket man köpt tillbehör för, hur länge man ägt modellen, om man tänker köpa samma fabrikat nästa gång, inom vilken tidsperiod man ska köpa, betyg på ergonomi, på hastighet, kvalitet osv.
Gärna också vilken egenskap på kameran man uppskattar mest. Kanske en fråga om var man inhämtat kunskap om kameran (butik, FS, kompisar...)

Naturligtvis ska frågorna och svaren vara till för oss på FS, som lite kul läsning och som råd på vägen till blivande dslr-ägare.
Men, givetvis kommer rätt ställda frågor kunna användas vid annonsförsäljning.

Jepp, det var ett litet förslag från mig. Hoppas det nu inte redan fanns i forumet. Jag som brukar tjata om att man ska söka innan man skriver har inte gjort det själv nu :-(
 
Jag tycker att precis det användarstyrda innehåll du efterfrågar finns bland recensionerna. Där kan man se hur många ägare på FS som har en viss modell av kamera, filter, stativ, scanner, kameraväska, blixt, objektiv och allt vad du vill och sen läsa recensioner av dessa med vidhängande femgradig betygsskala.
/jer.
 
Ja recensionerna borde väl funka för detta.

Jag har noterat att många direkt hoppas in och recenserar sin kamera så snart man köpt den, istället för att verkligen utvärdera den iom att man lär sig dess funktioner och använder den praktiskt. Vi skulle kunna uppmuntra mer att man recenserar sin kamera och ockå uppdaterar sin recension när/om man omvärderar sitt betyg.
 
clindh skrev:
Jag har noterat att många direkt hoppas in och recenserar sin kamera så snart man köpt den, istället för att verkligen utvärdera den iom att man lär sig dess funktioner och använder den praktiskt.
Detta fenomen gör recensionerna helt meningslösa i mina ögon. Man kan ju inte recensera en sak samma dag som man köpt den, vilket en del gör. "Jag är jättenöjd, men jag har i och för sig knappt provat den". Känns lite sandlåda över det hela.
 
Hur vore det med ett obligatoriskt valfält (rullmeny eller "radio buttons") där man fick ange hur länge man har använt produkten?

Kanske även fält för egenklassificerad "kunskaps-/färdighetsnivå" och fotoerfarenhet, som på photographyreview.com?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.