Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur närmar man sig människor..?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helgesson

Aktiv medlem
mitt största intresse är ju foto...foto för mig innebär människor...att skildra hur olika människor har det...mår...etc.

Men....jag undrar hur man bär sig åt för att tex närma sig klientelet som inte har det så bra som vi...som har craschat helt enkelt. Den typen av människor gör sig bäst på bild....det blir så talande bilder....ofta omskakande ..och man tänker ofta (fan vad jag skäms för att jag gnällt om....)osv. Men..Hur närmar man sig människorna man vill skildra? Får man ett nej...så är det ett nej nästa gång också....ja...Ni fattar säkert galoppen...hur gör man..?

Börja med att göra en mera konkret idé över ditt projekt, vad du vill fota, vad ska det förmedla, vem är bilderna till för etc.

Med ett mera konkret projekt är det kanske lättare att få mera officiell ackreditering och möta dessa personer på t ex härbergen och så vidare och därifrån bygga upp ett förtroende för att ta bilder.

Annars är det väl vanligt hederligt gatufotande som gäller, raka frågor och raka svar.

Kanske genom att inte fundera på det.

Här är ett par alternativ att ta som tankespår:

1. Hur ska jag närma mig denna svaga, bräckliga stackars sate?

2. Ahh, där är en snubbe jag vill tala med. Då gör jag det.

Vilket funkar bäst? Genuint intresse gör underverk med attityden och det är attityden som jag tror kan vara grunden..

En annan tanke är att närma sig barn och djur. Funkar ofta genom att man är som lite ointresserad. Kastar man sig över ett barn eller en hund genom att rusa på och böja sig över och gulligulla rycker de undan.

Får de komma själv, i sin egen takt, brukar det fungera. Hundar är det extra tydligt. För om jag inte verkar bry mig agerar jag lite som en ledare och det är väldigt intressant och lockande för en hund. Det finns kanske lite hund och barn i oss alla.

Rak kommunikation.

Gå fram till dem och ställ en rak fråga - "Hallå grabbar, får man slå sig ned? Vad säger Ni om en kopp kaffe medans Ni lyssnar på en kortfattad undran ifrån mig?"

Inget ömkande -blir lätt reaktionen, "vad fan vet du om min situation"

Skall du skämta undvik ironi!! Många av dem har psykiska problem..och där går ironi absolut inte hem..lita på mig.

Håll dig till dem utan spattig gång, knarkarna har inte koll på mycket allra minst på sig själva, tänder på samtliga cylindrar utan att du själv fattar vad han/hon blev förbannad över.

Har du fått ett nej tidigare, gå förbi "av en ren händelse" vid ett senare tillfälle. Låt dem se dig på lite håll fotandes fåglar eller något annat och hälsa bara. Skapa en relation.

När Ni sitter och "snackar" föreslå att ta en kompisgängbild som du kan gå iväg och framkalla på stört och ge dem.

Ha i åtanke att de har blivit blåsta många gånger i livet och säkert är reserverade mot snokande svensons.

Kom ihåg att du inkräktar på deras revir så sitt inte och häcka med dem på bänken utan förstå när det är dags att gå för att komma tillbaka någon annan dag.

Fråga poliserna i området vilka som är snälla gubbar och vilka man skall hålla sig undan ifrån.

-

Det var mycket bra tips jag fick av er...skall ut och försöka praktisera dom..vi får väl se hur det går. Går det bra kommer ni att få ta del av resultatet..

tack för alla tips!

Ett sätt som kan vara ett bra sätt att "bryta isen" är helt enkelt att köpa "Aluma" och dröja sig kvar och snacka lite, om du röker så ta fram och bjud och du kan få en vän för livet. Fördelen med att hugga dessa killar och tjejer är att dom oftast är lite lugnare än att de som bara sitter i parken men dom kan ta dig med för att träffa dom andra.

Ta ev kontakt med "Aluma" och erbjud dom bilderna och ev lit text. Det var ett liknande reportage för ett tag sen här nere och det var uppskattat.

Greven

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar