Starsailor
Medlem
I forumet för "köpråd" har jag lagt in en tråd ang. om jag ska köpa en D80 eller en K10D. Efter mycket funderingar och klämmande på kamerorna har jag kommit fram till att det enda som får mig att tveka till D80 är att den inte är vädertätad, vilket K10D är. I övrigt känns D80 som en bättre passande kamera för mig, ionte minst ergonomiskt.
Så till saken: Är vädertätnignen egentligen en anledning till att tveka och hur mkt klarar egentligen D80 när det gäller väder och vind?
Det är absolut inte så att jag kommer vara ute och fota i extrema väderförhållanden jämt och ständigt, däremot har jag några saker som det vore skönt om fixar:
* Klarar den ett lätt/fint duggregn en kortare (några minuter) stund?
* Överlever den resor till subtropiska länder? Vi pratar kortare perioder, ett par veckor kanske.
* Får den fnatt om jag är på en strand och det börjar blåsa lite sand på den?
* Hur går det om jag bor i tält en vecka med ev fukt som kan uppstå då?
* Snö? (inte snöstorm
* Ner till 20 minusgrader och upp till 40 plus?
Skulle kännas bra at få bekräftat från så många D80-ägare som möjligt, det finns ju rätt många här på forumet.
Ska även tillägga att jag är väldigt rädd om mina prylar och när kameran inte används kommer den givetvis att ligga i väska. Och skulle jag få för mig att fota i ösregn så kommer jag givetvis införskaffa mig en regnskydd till den.
Så till saken: Är vädertätnignen egentligen en anledning till att tveka och hur mkt klarar egentligen D80 när det gäller väder och vind?
Det är absolut inte så att jag kommer vara ute och fota i extrema väderförhållanden jämt och ständigt, däremot har jag några saker som det vore skönt om fixar:
* Klarar den ett lätt/fint duggregn en kortare (några minuter) stund?
* Överlever den resor till subtropiska länder? Vi pratar kortare perioder, ett par veckor kanske.
* Får den fnatt om jag är på en strand och det börjar blåsa lite sand på den?
* Hur går det om jag bor i tält en vecka med ev fukt som kan uppstå då?
* Snö? (inte snöstorm
* Ner till 20 minusgrader och upp till 40 plus?
Skulle kännas bra at få bekräftat från så många D80-ägare som möjligt, det finns ju rätt många här på forumet.
Ska även tillägga att jag är väldigt rädd om mina prylar och när kameran inte används kommer den givetvis att ligga i väska. Och skulle jag få för mig att fota i ösregn så kommer jag givetvis införskaffa mig en regnskydd till den.