Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket snyggare är 4K? (ett video experiment)

Produkter
(logga in för att koppla)

Lobbamobba

Aktiv medlem
Hej,
Jag är av uppfattningen att 4K är nice men att det inte spelar så stor roll i dagsläget. Det är snarare kul att kunna beskära bilden i efterhand och även om nerskalad 4K är snyggare än 1080p så är det marginellt IMO.

Därför blev jag sugen på att göra ett experiment eller närmare bestämt två.
Youtube har en förmåga att sabba videos som laddas upp med sin hårda kompression. Men på sistone har folk börjat skala upp HD till 4K eftersom man då får ca 3ggr så hög bitrate tilldelad av youtube.

Därför filmade jag en film i 1080p, exporterade den som 4K, laddade upp den och sa inget mer om det för att se om någon skulle märka något.

Resultat:
Efter 4 dagar har videon setts av +693 människor och fått 29 Likes på Youtbe och ca 10 positiva kommentarer.

Vad drar vi för slutsater av detta? Inga typ... bara en kul grej :)

Här är videon.
OBS Jag bytte rubrik idag, innan stod det såklart inget om uppskalat utan bara vilken kamera jag använt.
https://www.youtube.com/watch?v=UNoQ3Cp3WZ8
 
Svårt

Som du antydde kan man inte dra några slutsatser. Eftersom det inte finns något att jämföra med (samma film exporterad i standardutförande) så kan jag i alla fall inte se om denna skulle vara mer "snygg" än någon annan film. Vore kul om någon efter detta inlägg kunde göra en riktig jämförelse och ladda upp två identiska filmer för att se om det gör någon skillnad.
 
Som du antydde kan man inte dra några slutsatser. Eftersom det inte finns något att jämföra med (samma film exporterad i standardutförande) så kan jag i alla fall inte se om denna skulle vara mer "snygg" än någon annan film. Vore kul om någon efter detta inlägg kunde göra en riktig jämförelse och ladda upp två identiska filmer för att se om det gör någon skillnad.

Redan gjort det men mitt internet ligger nere hemma så jag ber att få återkomma:)
 
Skalningen kan jag inte uttala mig om.
Men jag tror att det har betydelse att du filmat en del med kort skärpedjup så att friläggningarna blir fina. Det har nog en gynnsam inverkan.
 
Skalningen kan jag inte uttala mig om.
Men jag tror att det har betydelse att du filmat en del med kort skärpedjup så att friläggningarna blir fina. Det har nog en gynnsam inverkan.

Det har framförallt med bitraten hos youtube at göra. Man får typ 5 om man laddar upp ett HD klipp och 30 om man först skalar upp det till 4K.

Alltså så att det inte ska bli några missförstånd, klippet ser 1000ggr snyggare ut på min dator än vad riktig 4K gör på youtube. Det här experimentet handlar om att få så snygg 1080p som möjligt på youtube.

Det experimentet visar är att om du filmar i 1080p men skalar upp till 4K så kommer youtube ge dig specialbehandling och bara förstöra din film ganska mycket istället för jätte mycket.

Har lagt upp en jämförelse och har fixat stillbilder, återkommer om 5 min.
 
Här är ett litet klipp i 1080p och 4K (kolla i 4K även om du har en vanlig monitor).

Det är svårt att se eftersom jag inte can screen captura i full screen men på min skärm om jag pausar och synar skärmen så ser jag mer och framförallt fulare banding i 1080p.
På killens arm strax under axeln är det fyrkanter i 1080p (uppförstorat syns de skittydligt så pausa videon i fullscreen där på bägge och jämför)

1080p
1080pbanding.jpg

4K
4kbanding.jpg

Här är klippen,
1080p
https://www.youtube.com/watch?v=2tyzPP5upcM

4K
https://www.youtube.com/watch?v=w2QMWGIm4HA
 
OK. Hastigheterna till youtube:

2160 p (4k) 35–45 Mbit/s
1440 p (2k) 10 Mbit/s
1080 p 8 000 kbit/s

Frågan är hur det ser ut om man renderar med max rate 8000 kbit/s?
Det bör väl se ungefär lika ut som på youtube.
 
Jag fick svar av ingen mindre än Frank Glencairn på ett annat forum som postade ett av sina äldre blogginägg,

"GET THE MOST FROM YOUTUBE
The new YouTube 4K UHD format opens the door to high-quality online viewing.
The higher bitrate allowance for 4K uploads now provides a much nicer
showcase for almost any video. ClipToolz fourK will automatically
scale your video up to 3840 x 2160 resolution and will properly prepare
your clips for uploading to YouTube.


YOUTUBE - COMPRESSION & QUALITY
We all know that compression artifacts can be very distracting when viewing
online content. In order to help reduce upload re-compression you can convert
your clips to a YouTube-ready format, but even under the best conditions
these conversions reduce the bitrate of your video to a very low level -
which equates to sacrificed quality.

With ClipToolz fourK you can take full advantage of the higher bitrate
of 4K uploads and retain the quality of the original source."
 
Jag var in till en butik för service av skrivare. Medans jag stod och väntade tittade jag på en TimeLapse som snurrade på en 55" 4K TV, kvaliteten var enorm. Nu tittade jag iofs på kanske 1m håll vilket förmodligen inte är normalt TV-avstånd. På vanligt avstånd tror jag skillnaden är betydligt mindre.

Man kanske skall koda om sina timelapses i 4K, upplösningen i orginalbilderna är ofta betydligt högre i dom flesta fallen. 4K är "bara" 8MP.

/Karl
 
Jag var in till en butik för service av skrivare. Medans jag stod och väntade tittade jag på en TimeLapse som snurrade på en 55" 4K TV, kvaliteten var enorm. Nu tittade jag iofs på kanske 1m håll vilket förmodligen inte är normalt TV-avstånd. På vanligt avstånd tror jag skillnaden är betydligt mindre.

Man kanske skall koda om sina timelapses i 4K, upplösningen i orginalbilderna är ofta betydligt högre i dom flesta fallen. 4K är "bara" 8MP.

/Karl

Det tycker jag definitivt, på youtube kommer du so sagt få tre ggr så hög bitrate om du gör det vilket kommer synas på moln m.m som rör sig.
 
Det tycker jag definitivt, på youtube kommer du so sagt få tre ggr så hög bitrate om du gör det vilket kommer synas på moln m.m som rör sig.

Fast jag har bara 3200x1800 i upplösning på laptopen och den råkar vara den skärm jag har med högst upplösning.

Högre bitrate är ju iofs alltid bra.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.