Annons

Hur mycket ska man ta betalt???

Produkter
(logga in för att koppla)

artificial2

Avslutat medlemskap
Hej,

Det är så att jag att om 3 veckor ska fotografera mitt första bröllop. Veckan efter ska jag fotografera ytterligare ett.

Vid det första bröllopet ska jag ta bilder i kyrkan och sedan deras "bröllopsbilder" ute så att säga.
Vid det andra bröllopet ska jag nog vara med hela dagen.

Jag har erfarenhet när det gäller studenter, porträtt, spelningar och dylikt sedan tidigare.
Så jag är inte amatör men heller inget proffs!

Så hur mycket tycker ni jag ska ta betalt för diverse bröllop?
Jag har kikat runt lite vad alla andra tar. Jag ligger hellre lite under i pris än att ta för mycket!
Vad hade ni kunnat tänka er betala?

Vore jättetacksam för svar!
 
Min första tanke är att detta borde du avtalat innan. Men eftersom det är bokat så tar ordentligt betalt.



/Stefan R. Nilsson
 
Min första tanke är att detta borde du avtalat innan. Men eftersom det är bokat så tar ordentligt betalt.



/Stefan R. Nilsson

Det är så att jag känner paren så dom sa till mig att tänka på hur mycket jag ville ha.
Annars hade jag självklart sagt det direkt när någon bokat mig! :)
 
Jag menar inget illa (och vet inte själv hur mycket man kan ta betalt) men såna här frågor dyker upp nästan varannan dag. Sök så kommer du hitta mängder med trådar och förhoppningsvis svar. :)
 
Det är så att jag känner paren så dom sa till mig att tänka på hur mycket jag ville ha.
Annars hade jag självklart sagt det direkt när någon bokat mig! :)

Tycker mer detta låter som en freebie, erbjud bilderna gratis mot att du får använda dem i din portfolio för kommande jobb.

Vill brudparet sedan ha din hjälp med utskrifter eller fotobok så kan ni ju diskutera priser för det INNAN du påbörjar det arbetet.
 
jag har ett par råd till dig, för det första så bör man skriva ett bröllops kontrakt med kunden där det står pris antal timmar o vad som verkligen ingår (antal bilder osv)sedan är det bra om man kollar att dom vill tillåta dig att använda bilderna i reklam,hemsida,blog osv. Jag anser att man ska alltid skriva kontrakt ha en prislista på både jobbet o tex på album efterbeställningar. Även om du känner dom så tycker jag du ska ta betalt hur mycket är en fråga baserad på vad ni kommit överens om från början. I detta fall när ni inte kommit fram till något innan inget kontrakt skrivet eller prislista så skulle jag ta kontakt med kunden o komma fram till ett pris för att ta den frågan efter åt är inte ett bra. Så till nästa gång du har möte med en kund så har din affärsplan lite bättre förberedd med kontrakt,prislista så blir det lite lättare o vad du ska ta betalt det får du försöka lista ut själv men jag tycker grunden är blf prislista per timme.
 
Tycker mer detta låter som en freebie, erbjud bilderna gratis mot att du får använda dem i din portfolio för kommande jobb.

Vill brudparet sedan ha din hjälp med utskrifter eller fotobok så kan ni ju diskutera priser för det INNAN du påbörjar det arbetet.

du kan få jobba gratis åt mig har en del saker jag inte hinner med själv ;-)
 
jag har ett par råd till dig, för det första så bör man skriva ett bröllops kontrakt med kunden där det står pris antal timmar o vad som verkligen ingår (antal bilder osv)sedan är det bra om man kollar att dom vill tillåta dig att använda bilderna i reklam,hemsida,blog osv. Jag anser att man ska alltid skriva kontrakt ha en prislista på både jobbet o tex på album efterbeställningar. Även om du känner dom så tycker jag du ska ta betalt hur mycket är en fråga baserad på vad ni kommit överens om från början. I detta fall när ni inte kommit fram till något innan inget kontrakt skrivet eller prislista så skulle jag ta kontakt med kunden o komma fram till ett pris för att ta den frågan efter åt är inte ett bra. Så till nästa gång du har möte med en kund så har din affärsplan lite bättre förberedd med kontrakt,prislista så blir det lite lättare o vad du ska ta betalt det får du försöka lista ut själv men jag tycker grunden är blf prislista per timme.


----->
Saken är den att jag har haft annat för mig och berättade detta för dom. Därav hade jag inga avtal eller något klart. (Har fixat det nu dock!) Men dessa två par ville så innerligt att jag skulle fota deras bröllop och jag tackade ja. Sedan sa dom att jag skulle tänka på vad jag ville ha för dom ville inte att jag skulle göra det gratis. Och vi ska träffas nu innan bröllopet och gå igenom hur många bilder, pris och skriva avtal. :) Till nästa gång ska allt sånt vara klart innan. Nu blev det ju lite speciellt.
 
du kan få jobba gratis åt mig har en del saker jag inte hinner med själv ;-)

Sorry Ove, trots att du också är medlem på Fotosidan så räknar jag inte dig till mina vänner/bekanta ännu ;)

Men skulle vi bli vänner och du bjuder mig till ditt bröllop så kan vi prata om saken. För inte behöver du som min vän betala för lite foton, de kan ju bli min bröllopsgåva till dig.

Att jag föreslog att bilderna skulla vara gratis i just detta fallet var för att inget pris var överenskommit i förväg och att en vänskapsrelation stod på spel. Då tycker åtminstone jag att det är bättre att föreslå att bilderna är gratis, men om brudparet sedan absolut vill betala något kan man ju nämna vad man brukar debitera.
 
Sorry Ove, trots att du också är medlem på Fotosidan så räknar jag inte dig till mina vänner/bekanta ännu ;)

Men skulle vi bli vänner och du bjuder mig till ditt bröllop så kan vi prata om saken. För inte behöver du som min vän betala för lite foton, de kan ju bli min bröllopsgåva till dig.

Att jag föreslog att bilderna skulla vara gratis i just detta fallet var för att inget pris var överenskommit i förväg och att en vänskapsrelation stod på spel. Då tycker åtminstone jag att det är bättre att föreslå att bilderna är gratis, men om brudparet sedan absolut vill betala något kan man ju nämna vad man brukar debitera.

Detvar ju faktiskt inte ett enstaka bröllop åt en nära vän. Han skulle plåta två bröllop och undrade:
"Så hur mycket tycker ni jag ska ta betalt för diverse bröllop? "
 
Jag föreslår att du googlar runt lite och kollar vad andra fotografer tar för att fotografera ett bröllop. Det kommer att skilja ganska mycket beroende på om det är en som inte är känd och nyss har startat mot en som är känd och inte behöver jaga uppdrag. Vissa gärna dessa prislistor för brudparet.

Eftersom jag antar att du inte kommer att fakturera dem och lägga på moms och arbetsgivarvagifter så dra bort detta från priserna och lägg dig sedan en bit under den summan. Skulle dock säga att det beror på om du är en sådan som redigerar alla foton efteråt (från RAW?) eller om du bara lägger över allt på en skiva och ger till dem. Om man kan peka på att man kommer att lägga kanske 20 timmar utöver själva bröllopsdagen på att fota så kanske "kunderna" inte tycker att summan som man begär är så stor trots allt.

Lycka till med prissättningen och fotandet! :)
 
Jag blev själv ombedd att fota på en "gammal väns" bröllop nu i sommar och kände samma sak som du. Vad tar man betalt. Men jag frågade dem om de hade googlat runt och kollat priser hos fotografer och de nämnde priser runt 3500-5000 och uppåt beroende på vad man vill ha.
Jag såg själv att man rekommenderas att ta 1000 kr/tim så beror det väl på ifall det bara gäller att fota eller om du lägger över bilderna på skiva sen. Om det ska redigeras eller inte osv. Det är alltid svårt när man gör jobb åt vänner men hade jag haft möjligheten för 5 år sen då jag gifte mig så hade det absolut varit värt 5000 kr för å få visst många bilder på skiva.
Hoppas du kommer fram till ett beslut som känns bra.
Mvh Marie
 
Timprislappen för bröllopsfotografering?

Prislappen är väl alltid relativ till vad som avtalas, eller har jag helt fel där? Ska priset sättas efter kunskap, prestation, förväntningar eller annat?

Att följa "mallen" som finns på http://www.sfoto.se/sites/default/files/page_attachments/sff_prisg_2012_web_k5.pdf, där priset anges till 1000:-/tim för en bröllopsfotografering är det rimligt? För en inbiten proffsfotograf kan jag nog tänka mig det, eller ännu mer. Men då kan jag nog också tänka mig att det är tufft att nå alla förväntningar som brudparet har på fotografen med den prislappen.

Kan nog tänka mig att många svettas när det väl gäller om man går med på detta. I ärlighetens namn gäller det att vara ärlig från början och berätta vad du kan, vad du har fotograferat tidigare och vad du kan leverera. Dela dina idéer med de berörda och låt inte girigheten ta överhanden, blir det fel så kan det bli tråkigt. Har själv fått erbjudande om att fotografera ett bröllop inom kort och låter priset vara en hemlighet här på forumet, däremot kan jag puffa för att det viktigaste är att veta sina begränsningar och vad man kan leverera och att vädergudarna är med dig på den stora dagen. Ingen backup-plan..? Shit, vad jobbigt, då är det dags att fixa även detta...

Ja som sagt, många diskuterar prislappen här på forumet, men det viktigaste är ändå att du kan leverera det du har lovat...så simma inte efter vatten över ån. Eller vad tycker ni andra här på forumet?

Må väl/
Robert
 
Den viktigaste frågan är obesvarad - varför gör du detta?

Kan tänka mig en massa olika anledningar som ger helt olika prisfilosofi:

- Enbart för att du tycker att det är roligt (det är din hobby)
- För att du ser det som en chans att lära dig och utvecklas
- För att du vill vara bussig och ställa upp för dem som frågat
- För att du vill tjäna lite extra stålar att lägga på din hobby
- För att du vill etablera dig som professionell (bröllops-)fotograf

etc.
 
Du har helt rätt och dina uppräknade punkter är väl motiverande, men punkten där man ställer upp för att man vill vara bussig är något man bör se upp med. Visst är det smidigt (och billigt)- att anlita någon man känner för att ta bilder under ett bröllop. Här är det ändå stora saker som står på spel. Kompisar och vänner i all ära, gör man detta för att vara bussig måste man ändå leverera det som förväntas därefter kommer pressen att det kanske ändå inte blev som det var tänkt...jobbigt!

Jag säger inte att det behöver bli dåligt för att vänner ställer upp för varandra men man måste vara ärlig och berätta vad som kan förväntas och brudparet måste vara inställda på detta, det är det viktigaste. Priset är egentligen inte annat än ett säljargument när det väl gäller. Anledningen till att många kan ta bra betalt är att det har blivit en rejäl affärsverksamhet där mycket ska vara "perfekt". Undrar hur många i ärlighetens namn kan skriva upp på att visa sina oredigerade bröllopsbilder för bröllopsparet...inte många skulle jag tro. Inte ens de som tar riktigt bra betalt för jobbet. Det är väl det som kallas yrkeshemlighet?

Förr (under den analoga tiden) hade man mörkrummet till hjälp, nu finns en uppsjö av digitala hjälpmedel som även kan få den ganska ovana fotografen att "sy" till rätt hyfsade bilder i efterhand och justera ljus, skärpa och andra effekter innan man vågar visa bilderna för de inblandade. Det finns alltid en risk som med all fotografering egentligen att visa oredigerade bilder...Men egentligen är det ju där den riktiga konsten finns och dessa bröllopsfotografer är nog räknade på en hand i hela Sverige skulle jag tro :)
 
Senast ändrad:
hmmm
& jag som trodde att det var för att man vill ha mat på bordet & tak över huvudet.

Självklart har du rätt, det jag menar är kort och gott och som jag tror att du också förstår att det hänger ihop med efterfrågan, levererad vara, pris mm. "Bröllopsfotografering", har länge varit en rejäl marknadsförings- och trendig del av fotograferingens sida. Betalar du (kunden) bra förväntas du få bra resultat med andra ord. Om det sedan ger mat på bordet och tak över huvudet är en fråga för de som sysslar med detta som sysselsättning, jag har svårt att tro att många egentligen kan överleva på att endast "specialicera" sig på detta område och att man måste ta andra jobb för att dryga ut levebrödet.

Ha det gott/
Robert
 
Hej,

Det är så att jag att om 3 veckor ska fotografera mitt första bröllop. Veckan efter ska jag fotografera ytterligare ett.

Vid det första bröllopet ska jag ta bilder i kyrkan och sedan deras "bröllopsbilder" ute så att säga.
Vid det andra bröllopet ska jag nog vara med hela dagen.

Jag har erfarenhet när det gäller studenter, porträtt, spelningar och dylikt sedan tidigare.
Så jag är inte amatör men heller inget proffs!

Så hur mycket tycker ni jag ska ta betalt för diverse bröllop?
Jag har kikat runt lite vad alla andra tar. Jag ligger hellre lite under i pris än att ta för mycket!
Vad hade ni kunnat tänka er betala?

Vore jättetacksam för svar!


Hej! Jag har fotat mina tre första bröllop den här sommaren. Jag är utbildad inom foto och har fotat mycket porträtt tidigare, med aldrig bröllop. Det började med att min kusin skulle gifta sig och dom frågade mig, jag sa precis som det var, att jag aldrig fotat bröllop innan och att jag inte kunde ge några garantier för perfekta bilder. Dom ville ändå att jag skulle fota, så jag gjorde det gratis. Bra träning för mig, och en "bröllopspresent" till dom.

Bilderna blev jättebra och jag lade ut dom på min blogg vilket resulterade i att två par till, som jag är bekant med sen tidigare, hörde av sig och undrade om jag kunde fira deras bröllop också.

Det ville jag gärna, men som tidigare informerade jag din om läget, min kunskapsnivå och vad jag kunde leverera.

Jag tog 1000 kr/bröllop då fotade jag i kyrkan och porträttbilder efteråt. I priset ingick ca 100 redigerade högupplösta bilder på skiva. Jag vet att det är ett väldigt lågt pris, och med tanke på hur många timmars jobb jag lade ner på redigering så blir timlönen verkligen inte fet. Men jag gjorde inte dessa jobb för pengarnas skull, utan för att skaffa mig erfarenhet :)

Så till nästa sommar har jag lite mer kött på benen, en hel del snygga bilder att visa upp i min portfolio samt bra referenser. Har verkligen fått blodad tand och ser fram emot fler jobb där jag kan ta lite mer betalt, dock fortfarande bara som hobbyverksamhet, vilket också påverkar vilka priser man kan ta.

Hoppas mitt svar gav dig någon hjälp, och lycka till! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.