ANNONS
Annons

Hur mycket ska jag ta betalt? Och kan jag?

Produkter
(logga in för att koppla)
tycker du har lite konstiga råd där rommel
ang ny kamera, oavsett om D50 duger eller inte tycker jag det är fruktansvärt oproffsigt att ta ett sånt jobb utan att ha minst ett extrahus.... har själv haft tre separata hus kruppa på bara typ 40 000 bilder totalt mellan alla tre (mer eller mindre mitt fel men hur som helst har de kruppat)... skulle aldrig ge mig ut på ett paying gig med bara ett hus...

sen ang att du brukar använda 5,6 eller mindre, udda sätt att fota bröllop tycker jag... brukar man inte vilja isolera sina motiv i porträttsammanhang?

ang. bländarinställningarna så beror det helt och hållet på omständigheterna. Visst vill man ibland isolera motivet, men inbland behövs det inte. Konservativ porträttfotografering är inget isolerat. Oftast är det taget i en fotostudio!

Att ha fler hus är väl mest riktat om man är yrkesverksam. Bra om man har pengar och är glad amatör, men annars får man köpa efterhand. Och hur köper man efterhand? Jo, man måste jobba sig till det.
Försten så tar man inte med sig ett extra hus för man tror att huset ska paja mitt i en session. Mer isåfall att man vill slippa byta objektiv om man har bråttom. Utomhusvigsel är oftast inte så stressande och ett normalzoom är bättre än tele i dessa fall. Tycker jag.
Sen kan man i lugn och ro byta till porträtt objektiv för det ändamålet.

Sen de som anlitar mig vet vad de ger sig in i. De anlitar inte mig för jag är lika bra som yrkesverksamt folk utan de anlitar mig för jag är ett billigare alternativ som leverar den nivå av kvalité de är nöjda med. Oftast resonerar dessa människor med att det är bättre att betala en liten summa till någon 3:e part än låta en gäst fotografera och missa allt.
Dessutom så brukar dessa individer mest fotografera personer som känner i folksamlingen och då bilr det 200 bilder på 20 pers och 20 bilder på resterande 80 personerna.

En yrkesverksam fotograf tar väl ca 15.000 för halvdag?

/Stefan

Mitt senaste bröllop i år utomhus var alla utom ett motiv taget med bländare på över 5.6. Det motivet jag hade på 2.8 var där buketten ligger på marken och brudparet långt borta så får man en fin bouquet (eller hur det nu stavas och uttalas, hehe). Man fotar nära buketten med stor bländaröppning!

Så stor bländaröppning är guld värd för litet skärpedjup och fotografering i dunkel miljö. Tyvärr blir det svårare att få skärpan riktig grym och då måste man nog ha ett dyrt objektiv med bländaröppning, typ 50/1.4 för 4700, men då tycker jag ett 18-50/2.8 har bättre flexibilitet.

Föresten, mitt första bröllop hade jag en Canon 400D med superzoomen 18-200/4.5-6.3 och en billig extern blixt Nissin Di622. Fotograferade i en kyrka, utomhus för porträtt och sen mingel i en stor lokal.
Alla parter blev nöjda! Och då hade jag ingen erfarenhet överhuvudtaget. Bara en glad amatör ;)

/Stefan

"Mitt senaste bröllop i år utomhus var alla utom ett motiv taget med bländare på över 5.6"

Med tanke på ett av svaren på detta ditt inlägg:
Menar du "större öppning än 5,6" eller "högre värde än 5,6"?

Var lite otydlig där. På normalzoomen Tamron 17-50/2.8 låg bländaren på mellan 2.8 och 5.6. Använde den mestadels av tiden.
Telezoomen låg på mellan 4 och 9 där större delen pendlade mellan 7.1 och 9. Men den användes INTE till porträtt utan för att få med när brudparet traskade mot vigselplatsen på stranden.

Mot som sagt.Alla bilder behöver inte isoleras från för/bakgrund. Ibland går det inte för då kan blir bli "plottrigt" man får se hur omgivningen ser ut helt enkel. Som jag brukar säga till brudparen. Alla uppdrag är olika!

/Stefan

yrkesverksam fotograf är man väl om man tar betalt för att fota ett bröllop...
jag säger bara - den fotograf som tar sig an ett bröllop utan nån slags backup-utrustning känns bra pantad i mina ögon och jag hade blivit rätt förbannad om en av mig anställd fotograf dyker upp på ett evenemang som det inte finns chans att göra om utan nån slags backup till om nånting går sönder...

vsd gör du stefan när du är halvägs in i ceremonin och slutaren hänger sig i din kamera?
-"ursäkta mig bruden men det var såhär att..."
neru, ska inte, får inte hända...

Det finns ett ännu enklare sätt än att dribbla med priset till en väldigt billig nivå.

Testfotografera!
Ta med brudparet och ta lite bilder under en 1 timme och gärna så nära där du nu skall vara vid bröllopet.

Gillar de resultatet är det bara att börja planera och gillar dem det inte så står det dem fritt att välja ngn annan.

I Hong Kong går man ännu längre. Man sätter av dagen före bröloppet som en fotodag och tar en massa bilder i lugn o ro, ibland i olika klänningar på bruden. Då behöver man bara komplettar med några bilder från själva ceremonin på bröllopsdagen.

Det finns ett ännu enklare sätt än att dribbla med priset till en väldigt billig nivå.

Testfotografera!
Ta med brudparet och ta lite bilder under en 1 timme och gärna så nära där du nu skall vara vid bröllopet.

Gillar de resultatet är det bara att börja planera och gillar dem det inte så står det dem fritt att välja ngn annan.

I Hong Kong går man ännu längre. Man sätter av dagen före bröloppet som en fotodag och tar en massa bilder i lugn o ro, ibland i olika klänningar på bruden. Då behöver man bara komplettar med några bilder från själva ceremonin på bröllopsdagen.
Ja så är det ju bara att klippa in gästerna med photoshop...

Förlåt! jag kunde inte låta bli...

yrkesverksam fotograf är man väl om man tar betalt för att fota ett bröllop...
jag säger bara - den fotograf som tar sig an ett bröllop utan nån slags backup-utrustning känns bra pantad i mina ögon och jag hade blivit rätt förbannad om en av mig anställd fotograf dyker upp på ett evenemang som det inte finns chans att göra om utan nån slags backup till om nånting går sönder...

vsd gör du stefan när du är halvägs in i ceremonin och slutaren hänger sig i din kamera?
-"ursäkta mig bruden men det var såhär att..."
neru, ska inte, får inte hända...

Jag tog själv mitt livs första "bröllops foto jobb" för några veckor sedan. (Ja jag kanske är lite pantad? ;-) )
Jag har lite samma problem som trådskaparen, vad tar man betalt? (Den detaljen verkar ha försvunnit i tråden?)
Jag gjorde fullt klart för brudparet att jag 'inte' är proffs, och att jag inte har någon backup utrustning, "ifall någonting händer så..."

Brudparet var helt på det klara med förutsätningarna.
Jag förklarade att jag har nya frächa minneskort, ny fin kamera, chansen att nått går fel är försvinnande liten, men den finns där!

Jag var själv väldigt osäker på om min utrustning räcker till. Då jag skickade min normalzoom med gamla huset när jag uppgraderade för ett tag sedan sitter jag med ett Sigma 30mm f/1,4 och en gammal skjutzoom 80-200mm f/2,8. Min oro för utrustningen var helt obefogad, då det blev kanon med 30mm utomhus, och så stod jag nästan längst bak i mittgången i kyrkan med 80-200an på stativ. Provade både ISO 200 och 400.
Jag bad brudgummen hålla upp ett gråkort inne i kyrkan, vid tillfälle som passar och stälde WB efter det kortet på alla foton.
Blev hur bra som helst.

Fast i en perfekt värld, hade jag också haft två/tre hus.
Backupp utrustning som dubblar och triplar fotona på plats och givetvis nya frächa ljusstarka gluggar...
Sedan hinner verkligheten ikapp, jag torkar saliven ur mungipan och inser att min D300 med Sigma 30mm och Nikkor 80-200mm får klara sig ett tag till. (En 16-85mm kommer dock inhandlas innan resan till Vitryssland i höst.)

När brudparet kommer tillbaka från smekmånaden, skall vi gå igenom vilka kort jag skall lägga ner tid på i PS.

Och som sagt! Vad skall man som glad amatör ta betalt?

P.S. jag sköt ca 2/3 med manuella instälningar. Den sista 1/3 på auto. Ett tips till de som är nya på detta är att som jag, ställa WB kompensation på åtminstånde -1. Så inte brudklänningen blir överexponerad om man skjuter i auto. (Skulle stält ner den till -1,3, men jag sköt i RAW, så det går att rädda.)

Att inte ha backuputrustning vid en bröllopsplåtning torde rimligen vara totalförbjudet. Det handlar om respekt och proffsighet gentemot kunden.
Tänk om kameran går sönder??? Hade skämts ögonen ur mig.
Alla som sysslar med tekniska produkter av något slag vet att det handlar inte om något går sönder utan när.

Fick en mkt bättre fråga av ett brudpar i somras.
Inte om ifall min utrustning skulle gå sönder utan mer ifall det händer något med mig.
Sjukdom, olycka odyl.
Hur gör man då? anlitar någon som definitvt är dyrare och går med förlust, eller?

Som sagt, man får vad man betalar för. Precis som man skulle hyra en bil. Kan ju alltid teckna specialförsäkring ifall att ;). Men då blir det ju dyrare. Anlita en yrkesverksam (och då menar jag inte alla som tar betalt utan de som livnär sig på detta i 1:a hand) och betala den extra "försäkringen" eller kör på billigare alternativ och hoppas att utrustningen inte krabbar. Och hur ofta gör det det i just såna tillfällen?

/Stefan

Att inte ha backuputrustning vid en bröllopsplåtning torde rimligen vara totalförbjudet. Det handlar om respekt och proffsighet gentemot kunden.
Tänk om kameran går sönder??? Hade skämts ögonen ur mig.
Alla som sysslar med tekniska produkter av något slag vet att det handlar inte om något går sönder utan när.

Vi kanske skall skicka in en motion till regeringen då, se om vi kan få det förankrat i lagboken...

Enligt alla röster jag hört (Sett) här på FS, så måste man endera vara fullt proffesionell, med utrustning för sex sifriga belopp innan man får ens fundera på att ta kort på bröllop. Eller så skall man hålla sig på behörigt avstånd från kyrkan, i alla fall om man har en kamera i handen..?

Att ställa upp och lägga ner 10-20 timmar av min tid, med befintlig utrustning är "ajja-bajja", får absolut inte ta betalt nått...
Jag kollade en prislista på vad profsen tar, det jag gjort skulle landa på upp emot 20-25 tusen.

Att låta brudparet bestämma själva, om de vill lägga de pengarna, eller välja ett billigare alternativ, "det borde förbjudas..?"

JAG ÄR INGEN PROFFS FOTOGRAF! Jag arbetar som svetsare. Foto är min hobby, min passion. Jag håller på med det på min fritid. Mest sitter jag och "Photoshoppar", problemet är ju bara att en del människor gillar det jag gör och frågar om jag vill fota för dem.

Om ett par som varit ihop i 15år och har barn ihop, en dag bestämmer sig för att gifta sig, kanske det inte är lika mycket "Once in a lifetime" som när kronprinsessan skall gifta sig.

De har bestämt sig för att de inte vill anlita "ett proffs" (Profset skulle mao pga sitt höga pris inte fått jobbet oavsett om jag tog det eller ej, så jag har inte tagit jobbet ifrån någon! Där emot kommer kanske Crimsons fotolab få några bilder till att framkalla.)
De är MEDVETNA OM ATT det finns en liten risk att MINA BILDER KAN MISSLYCKAS! De är också medvetna om att i princip alla som är bjudna, har en kamera med sig, så helt utan kort kommer de inte att bli.
De väljer att chansa med mig. Och hoppas på lite finare bilder, än ur vännernas små pocket kameror.

Men hey! Låt oss lagstadga att det är totalförbjudet att annordna ett bröllop utan en proffs fotograf. (Bröllop är ju så billiga i alla fall, eller?)

Kameran kan gå sönder..?
Men fotografen då? Han/hon kan ju få kramp, eller hjärtatack..?
Man måste ha backupp! Så minst två fotografer måste man ju ha!

Seriöst... Hur långt skall det dras?
Det finns "bröllop" och så finns det "BRÖLLOP".
Det finns en spännvid, från "inte så viktigt", till "jätte viktigt".
Precis som det finns en spännvid i folks inkomst nivåer. Den som tjänar mycket, lejer en proffsfotograf med dubbla fullformat hus, den som tjänar lite mindre frågar runt om det finns någon i kamratkretsen som är duktig på att ta kort.

Det finns inte lika mycket spännvid i åsikterna här på FS.
"Full-pro" verkar vara det som gäller.
Vad är ert råd?
Skjut fram bröllopet, tills ni sparat ihop till riktig fotograf?

Inte om ifall min utrustning skulle gå sönder utan mer ifall det händer något med mig.
Sjukdom, olycka odyl.
Hur gör man då? anlitar någon som definitvt är dyrare och går med förlust, eller?

Som sagt, man får vad man betalar för. Precis som man skulle hyra en bil. Kan ju alltid teckna specialförsäkring ifall att ;). Men då blir det ju dyrare. Anlita en yrkesverksam (och då menar jag inte alla som tar betalt utan de som livnär sig på detta i 1:a hand) och betala den extra "försäkringen" eller kör på billigare alternativ och hoppas att utrustningen inte krabbar. Och hur ofta gör det det i just såna tillfällen?

/Stefan
Tack! En som förstår! ;)

Jag tog själv mitt livs första "bröllops foto jobb" för några veckor sedan. (Ja jag kanske är lite pantad? ;-) )
Jag har lite samma problem som trådskaparen, vad tar man betalt? (Den detaljen verkar ha försvunnit i tråden?)
Jag gjorde fullt klart för brudparet att jag 'inte' är proffs, och att jag inte har någon backup utrustning, "ifall någonting händer så..."

Brudparet var helt på det klara med förutsätningarna.
Jag förklarade att jag har nya frächa minneskort, ny fin kamera, chansen att nått går fel är försvinnande liten, men den finns där!

Jag var själv väldigt osäker på om min utrustning räcker till. Då jag skickade min normalzoom med gamla huset när jag uppgraderade för ett tag sedan sitter jag med ett Sigma 30mm f/1,4 och en gammal skjutzoom 80-200mm f/2,8. Min oro för utrustningen var helt obefogad, då det blev kanon med 30mm utomhus, och så stod jag nästan längst bak i mittgången i kyrkan med 80-200an på stativ. Provade både ISO 200 och 400.
Jag bad brudgummen hålla upp ett gråkort inne i kyrkan, vid tillfälle som passar och stälde WB efter det kortet på alla foton.
Blev hur bra som helst.

Fast i en perfekt värld, hade jag också haft två/tre hus.
Backupp utrustning som dubblar och triplar fotona på plats och givetvis nya frächa ljusstarka gluggar...
Sedan hinner verkligheten ikapp, jag torkar saliven ur mungipan och inser att min D300 med Sigma 30mm och Nikkor 80-200mm får klara sig ett tag till. (En 16-85mm kommer dock inhandlas innan resan till Vitryssland i höst.)

När brudparet kommer tillbaka från smekmånaden, skall vi gå igenom vilka kort jag skall lägga ner tid på i PS.

Och som sagt! Vad skall man som glad amatör ta betalt?

P.S. jag sköt ca 2/3 med manuella instälningar. Den sista 1/3 på auto. Ett tips till de som är nya på detta är att som jag, ställa WB kompensation på åtminstånde -1. Så inte brudklänningen blir överexponerad om man skjuter i auto. (Skulle stält ner den till -1,3, men jag sköt i RAW, så det går att rädda.)

grejen är den att ett hus funkar fint så länge det funkar, sen funkar det inte alls... räknar man statistiskt på mina hus så håller de ca 10 000 bilder innan nåt händer, det är inte så många bröllop det... sen att andra fotat 200 000 bilder utan ett enda fel är jag medveten om, men när kameran går sönder när prästen står och pratar då blir maninte så mycket gladare av att veta att man är en statistisk osannolikhet

Sjukdom, olycka odyl.

fuck yeah!! har du tagit ett jobb så är det ditt ansvar att se till att det görs, OAVSETT om du går med förlust eller inte...
bröllop är inte min grej men hade jag tagit ett sånt jobb så vet jag att jag har 5 andra fotografer jag kan ringa om det skulle hända nåt med mig (och antaglgen gå med rätt mycket förlust)

Respekt och ansvar. Absolut!

Min mor är konstnär, hon ställer ut på gallerier. (Olja på duk)
Hon fotograferar också, för diverse föreningar, mot ersätning.
Nu skulle hennes väninnas dotter gifta sig. Och mor blev tillfrågad om att fotografera. Min mor visade dem vad jag gjort och påstod att jag är mycket bätre lämpad som fotograf.

Jag klargjorde genast att jag inte är proffs, att jag saknar allt vad säkerhet gäller, att det alltid finns en chans att utrustningen strejkar.

Med vetskap om detta, ville de ändå att jag skulle ta bilder på deras bröllop.

Jag var också och rekognocerade i kyrkan (St Birgittas kapell) innan jag sa JA till jobbet, då jag var osäker på om min utrustning räcker till.

Med facit i hand blev bilderna bra. drygt 400 bilder i RAW format varav ca 100 bilder inne i kapellet. (Nästan två fulla 4Gb minneskort.)
Förutom att jag tjuvstartat med att sätta ihop två panoraman innifrån kyrkan, har jag låtit materialet ligga orört, tills vi gått igenom vilka bilder jag skall jobba med.

Idag ligger de på datorns disk + två externa diskar här hemma, + en USB sticka hemma hos morsan ifall det skulle brinna här hemma. Så nu är det förhållandevis säkert backuppat.

Jag vet fortfarande inte vad som vore rimlig ersätning.

Råd:

Så länge bröllosparet förstår vad man köper och ni är överens, så kan du göra vad som helst. Svårare än så är det väl inte. Vad mångsa här befarade var att köparna inte var fullt införstådda med vad som kan komma att leveras och därför skulle kunna bli ordenligt besvikna. Det är ex vis inte säkert att köparen förstår vad som kan hända och därför blir förbannad Om det hnder att det inte blev några vettiga bilder pga det ena eller det andra.
För övrigt kan ju bröllopsparet också bli sjuka :)

oo
Vi kanske skall skicka in en motion till regeringen då, se om vi kan få det förankrat i lagboken...

Enligt alla röster jag hört (Sett) här på FS, så måste man endera vara fullt proffesionell, med utrustning för sex sifriga belopp innan man får ens fundera på att ta kort på bröllop. Eller så skall man hålla sig på behörigt avstånd från kyrkan, i alla fall om man har en kamera i handen..?

Att ställa upp och lägga ner 10-20 timmar av min tid, med befintlig utrustning är "ajja-bajja", får absolut inte ta betalt nått...
Jag kollade en prislista på vad profsen tar, det jag gjort skulle landa på upp emot 20-25 tusen.

Att låta brudparet bestämma själva, om de vill lägga de pengarna, eller välja ett billigare alternativ, "det borde förbjudas..?"

JAG ÄR INGEN PROFFS FOTOGRAF! Jag arbetar som svetsare. Foto är min hobby, min passion. Jag håller på med det på min fritid. Mest sitter jag och "Photoshoppar", problemet är ju bara att en del människor gillar det jag gör och frågar om jag vill fota för dem.

Om ett par som varit ihop i 15år och har barn ihop, en dag bestämmer sig för att gifta sig, kanske det inte är lika mycket "Once in a lifetime" som när kronprinsessan skall gifta sig.

De har bestämt sig för att de inte vill anlita "ett proffs" (Profset skulle mao pga sitt höga pris inte fått jobbet oavsett om jag tog det eller ej, så jag har inte tagit jobbet ifrån någon! Där emot kommer kanske Crimsons fotolab få några bilder till att framkalla.)
De är MEDVETNA OM ATT det finns en liten risk att MINA BILDER KAN MISSLYCKAS! De är också medvetna om att i princip alla som är bjudna, har en kamera med sig, så helt utan kort kommer de inte att bli.
De väljer att chansa med mig. Och hoppas på lite finare bilder, än ur vännernas små pocket kameror.

Men hey! Låt oss lagstadga att det är totalförbjudet att annordna ett bröllop utan en proffs fotograf. (Bröllop är ju så billiga i alla fall, eller?)

Kameran kan gå sönder..?
Men fotografen då? Han/hon kan ju få kramp, eller hjärtatack..?
Man måste ha backupp! Så minst två fotografer måste man ju ha!

Seriöst... Hur långt skall det dras?
Det finns "bröllop" och så finns det "BRÖLLOP".
Det finns en spännvid, från "inte så viktigt", till "jätte viktigt".
Precis som det finns en spännvid i folks inkomst nivåer. Den som tjänar mycket, lejer en proffsfotograf med dubbla fullformat hus, den som tjänar lite mindre frågar runt om det finns någon i kamratkretsen som är duktig på att ta kort.

Det finns inte lika mycket spännvid i åsikterna här på FS.
"Full-pro" verkar vara det som gäller.
Vad är ert råd?
Skjut fram bröllopet, tills ni sparat ihop till riktig fotograf?

grejen är den att ett hus funkar fint så länge det funkar, sen funkar det inte alls... räknar man statistiskt på mina hus så håller de ca 10 000 bilder innan nåt händer, det är inte så många bröllop det... sen att andra fotat 200 000 bilder utan ett enda fel är jag medveten om, men när kameran går sönder när prästen står och pratar då blir maninte så mycket gladare av att veta att man är en statistisk osannolikhet

Med min gamla D80 hade jag varit mera ovillig att ta jobbet, just pga det du säger. Nu har jag ett förhållandevis nytt hus, ett D300 som i dagsläget inte passerat 4000 exponeringar.
Därmed inte sagt att den inte kan gå sönder. Men sannorlikheten är ju mindre med mindre antal exponeringar.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.