Rommel
Avslutat medlemskap
tycker du har lite konstiga råd där rommel
ang ny kamera, oavsett om D50 duger eller inte tycker jag det är fruktansvärt oproffsigt att ta ett sånt jobb utan att ha minst ett extrahus.... har själv haft tre separata hus kruppa på bara typ 40 000 bilder totalt mellan alla tre (mer eller mindre mitt fel men hur som helst har de kruppat)... skulle aldrig ge mig ut på ett paying gig med bara ett hus...
sen ang att du brukar använda 5,6 eller mindre, udda sätt att fota bröllop tycker jag... brukar man inte vilja isolera sina motiv i porträttsammanhang?
ang. bländarinställningarna så beror det helt och hållet på omständigheterna. Visst vill man ibland isolera motivet, men inbland behövs det inte. Konservativ porträttfotografering är inget isolerat. Oftast är det taget i en fotostudio!
Att ha fler hus är väl mest riktat om man är yrkesverksam. Bra om man har pengar och är glad amatör, men annars får man köpa efterhand. Och hur köper man efterhand? Jo, man måste jobba sig till det.
Försten så tar man inte med sig ett extra hus för man tror att huset ska paja mitt i en session. Mer isåfall att man vill slippa byta objektiv om man har bråttom. Utomhusvigsel är oftast inte så stressande och ett normalzoom är bättre än tele i dessa fall. Tycker jag.
Sen kan man i lugn och ro byta till porträtt objektiv för det ändamålet.
Sen de som anlitar mig vet vad de ger sig in i. De anlitar inte mig för jag är lika bra som yrkesverksamt folk utan de anlitar mig för jag är ett billigare alternativ som leverar den nivå av kvalité de är nöjda med. Oftast resonerar dessa människor med att det är bättre att betala en liten summa till någon 3:e part än låta en gäst fotografera och missa allt.
Dessutom så brukar dessa individer mest fotografera personer som känner i folksamlingen och då bilr det 200 bilder på 20 pers och 20 bilder på resterande 80 personerna.
En yrkesverksam fotograf tar väl ca 15.000 för halvdag?
/Stefan