Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket rymmer Slingshot 200AW

Produkter
(logga in för att koppla)

¿prodigy¿

Avslutat medlemskap
Jag tror jag har hittat den perfekta kameraväskan, men nu är jag tveksam om jag kan trycka ner allt i väskan eller inte.

Jag vill kunna ha kameran med mitt 17-55-objektiv med motljusskydd på i väskan men det blir tyvärr 23cm. Väskan är bara specad till 22cm så frågan är vad ni som äger väskan tror. Rymmer den exakt 22cm eller går det att få i lite till?

Vad jag vill ha i är:
Canon 30D med 17-55 och Motljusskydd. L:23
70-200/2.8L IS L:19,7
100/2.8 Macro L:?
+ lite småprylar

Vad tror ni?
 
23cm lång kamera kombo får precis plats med lite vilja, tog fram tumstocken...
70-200:an kommer inte att få plats monterad, iaf inte som tänkt av tillverkaren, möjligtvis stående i väskan.

Citerar mig själv från den här tråden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=742975
"Jag har också en Lowepro Slingshoot 200 och är tveksam om du får in en 70-200/f2,8 , iaf så som det är tänkt på deras hemsida.
Skulle då vara på höjden.
210*260mm och 150mm högt är stuvutrymmet."

Har en 350D med batterigrepp, sigma 18-50/f2,8 monterat och ett Sigma 28-70/f2,8 , lite filter, en revaxörblåsa extra minneskort och batteri.
Det ekar i min väska...
Dock inte länge till, en 70-200/f2,8 kommer snart att bosätta sig där.
 
Surt att de inte släpper en 300AW. Och 210x260 är ju inte mycket då de skriver 220x300 i specen :( .

Jag får väl leta vidare, men det blir svårt när man egentligenn inte vill ha någon annan väska.

Knepigt även på bredden att få in prylarna då både 17-55/2.8 och 70-200/2.8 tar ca 100mm med motljusskydd. sedan skall man få in ett 100/2.8 macro som kanske ligger på ca 75mm + mellanväggar i väskan. Det får inte plats på 260mm.

Jag får väl köpa en annan väska så länge och hoppas de gör en större Slingshot.
 
Senast ändrad:
Har själv en SlingShot 200 och upplever den som "perekt" för det dagliga fotokånkandet.

När jag mäter det stora utrymmet i den får jag följande mått:

28 x 15 x 23 cm (LxBxH)

Sedan finns de viss flexibilitet. Vad jag upplever som lite dumt är inredningens utformning, väggarna du kan flytta omkring. Har planer på att bygga egen inredning.

Finns en duk (putsduk?) och jag funderar över om det är 18% grått? Dessutom har du regnskydd som ligger gömt i botten.

Utöver det stora utrymmet har du plats för telefon, plånbok och batteri. Jag har desutom ett litet bordsstativ i min.

Lycka till / Jan-Olof
 
Jag gör ett försök med väskan. Nu har jag beställt den så jag får hoppas att det blir bra.

Det ska bli spännande :)

Tack för svaren!
 
Jag har ett 5D-hus med batterigrepp och ett 24-105/4L monterat, ett 70-200/2.8L och ett 16-35/2.8L (ståendes) i min. Trångt, men det går.
Blixt, två extra batterier samt avtankningshårddisk ligger i det övre facket. Motljusskydd till 16-35, putsdukar och lite annat i frontfacket, ett par extra minneskort i minneskort-fickan på insidan av den stora luckan.

Tyvärr blir väskan ganska tung att bära och det känns i axlar och rygg efter en dag.
 
Jag har nu fått hem min Slingshot 200 AW, och den rymmer kameran utan problem. En mycket trevlig väska.

Tack för alla svar :)
 
Trevligt Daniel!
Själv har jag just insett att sigma 70-200/f2,8 macro inte får plats monterad på eos 350d i väskan som tillverkaren tänkt :(
Kombo'n blir för lång.
 
Nu har jag äntligen köpt ett 70-200/2.8IS och har nu tagit ett par bilder på hur det ser ut i 200AW:

Detta är vad som finns i väskan på bilden:
Canon 30D
Canon 17-55/2.8IS
Canon 70-200/2.8IS

Så här kan man ha det om man inte vill ha 70-200 monterat på kameran:
 

Bilagor

  • img_5046_.jpg
    img_5046_.jpg
    55.3 KB · Visningar: 516
Nu följer två bilder om man vill kunna ha båda objektiven monterade på kameran.

Detta är vad som finns i väskan på bilderna:
Canon 30D
Canon 17-55/2.8IS
Canon 70-200/2.8IS
Kenko Pro 300 1.4x
 

Bilagor

  • img_5050_.jpg
    img_5050_.jpg
    58.8 KB · Visningar: 656
Jag skulle inte vilja rekomendera den för den utrustningen. Jag har en D200 med 17-55 och jag skulle inte få plats med ett tele i den väskan. Förvisso skulle jag kanske kunna packa som daniels bilder visar men det känns som smidigheten går förlorad liksom poängen att ha en slingshot. Då kan jag lika gärna ha en vanlig ryggsäck istället.

Men väskan brukar finnas hemma hos många butiker så det är ju möjligt att du får prova där.

Mvh
Maverick
 
Jag har själv köpt en slingshot 200. Jag bytte ut min "dagligväska" mot en sån så nu kan jag ha med mig kameran jämt utan att behöva släpa på en trettio kilo tung Nature trekker :D

Givetvis får jag inte med mig lika mkt, men hellre kameran och ett extra objektiv än ingenting alls pga att jag inte orkar släpa på en tung ryggsäck när jag skall göra mina vardagsärenden :)
 
Maverick skrev:
Jag skulle inte vilja rekomendera den för den utrustningen. Jag har en D200 med 17-55 och jag skulle inte få plats med ett tele i den väskan. Förvisso skulle jag kanske kunna packa som daniels bilder visar men det känns som smidigheten går förlorad liksom poängen att ha en slingshot. Då kan jag lika gärna ha en vanlig ryggsäck istället.

Men väskan brukar finnas hemma hos många butiker så det är ju möjligt att du får prova där.

Mvh
Maverick

Varför går smidigheten förlorad om man packar väskan som jag visar? Varför förlorar man poängen med en slingshot?

Jag tycker det är perfekt. Du har alltid kameran redo (med 70-200 eller 17-55 i mitt fall), bara att snurra runt väskan till magen, öppna och plocka fram kameran för att snabbt ta en bild och sedan lägga tillbaka kameran. För mig är det just pga detta som jag köpte en Slingshot 200AW.

Visst skall jag byta objektiv så måste jag öppna upp hela locket, men det tycker jag är helt ok. Det behöver man även om man packar den som tillverkaren vill.

Jag vill absolut rekommendera denna slingshotväska med denna utrustning. Kan inte bli mycket smidigare. Jag får tom plats med något mer objektiv i väskan (tex en kommande macro eller ett fast).

Det är inte ens trångt i väskan med dessa objektiv.
 
Jag har min med 28-135 och 10-22 + D20 när jag åker snowboard och diverse andra äventyr, Funkar skit bra

Mvh Daniel
 
¿prodigy¿ skrev:
Varför går smidigheten förlorad om man packar väskan som jag visar? Varför förlorar man poängen med en slingshot?

Jag tycker det är perfekt. Du har alltid kameran redo (med 70-200 eller 17-55 i mitt fall), bara att snurra runt väskan till magen, öppna och plocka fram kameran för att snabbt ta en bild och sedan lägga tillbaka kameran. För mig är det just pga detta som jag köpte en Slingshot 200AW.

Visst skall jag byta objektiv så måste jag öppna upp hela locket, men det tycker jag är helt ok. Det behöver man även om man packar den som tillverkaren vill.

Jag vill absolut rekommendera denna slingshotväska med denna utrustning. Kan inte bli mycket smidigare. Jag får tom plats med något mer objektiv i väskan (tex en kommande macro eller ett fast).

Det är inte ens trångt i väskan med dessa objektiv.

Jag köpte den av samma anledning som du och som det är nu kan jag göra det. Men då har jag inget tele som sagt. Den skulle heller inte få plats. det är trångt redan med mitt 17-55 och mitt 28-70. För mig är det inte okej att behöva öppna hela väskan vid objektivbyte, då går poängen förlorad iom att väskan inte längre kan hänga kvar på magen. Lika så är väska redan nu så pass trång att det går ifrågasätta hur snabbt jag egentligen får ur kameran. Jag tycker väskan funkar för kamera med normaloptik och nån extra specialglugg om den inte är för stor och en blixt. Sen är det bara småkrams som går ner. Fast alla har vi väl olika krav.

Det andra är att jag tycker att den blir fruktansvärt jobbig att bära om den blir för full och tung. Den blir sämre än en axelväska t o m för den senare kan man iaf variera axel med. Så när jag väl köper ett tele så hamnar nog denna väska på hyllan för det mesta.

Mvh
Maverick
 
Nu har jag testat min Kenko-konverter och utan problem så får en "Canon 30D + Kennko 1.4x + 70-200/2.8IS" plats i väskan monterat. Riktigt bra då jag antagligen kommer ha konvertern monterad ganska ofta.

Kan även berätta att byte av objektiv går kanonbra även med väskan på magen och enbart "sido-luckan" öppen. Eftersom väggarna sitter fast med kardborre, så som bilderna visar ovan, så tar du lätt upp andra objektiv och byter.

Grym väska :)
 
Jag har haft en Slingshot AW 200 i en dryg månad nu och är mkt nöjd. Jag var iväg på solsemester en vecka i början av november och då klämde jag ner denna utrustning i den:

Nikon D70 med 80-200/2,8 monterad
Nikkor 85/1,8
Sigma 105/2,8 macro
Nikkor 18-70/3,5-4,5
Sigma 10-20/4-5,6
Kenko 1,4x konverter

+ urtankningsenhet, minneskort, gummiblåsa, torkduk, laddare och lite annat småplock.

De "lösa" objektiven fick plats i varsitt av de fyra fack som finns runt det stora mittfacket i "normalfallet". Småprylarna fick plats utan problem i det lilla facket högst upp.

OK, det blev rätt tungt, men väskan var ändå väldigt skön att bära, och mycket mer praktisk än min MiniTrekker på en sådan här resa, enklare att stuva som handbagage på flyget t ex.

I vanliga fall har jag "bara" huset och 2-3 gluggar, men det kändes bra att veta att väskan sväljer så här mycket om det skulle behövas.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.