Annons

Hur mycket regn tål D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stina.D

Aktiv medlem
Har varit ute och fotat i Skåne de senaste dagarna. Inte så kul eftersom det regnat en hel del och jag vet inte hur mycket vatten min nya D70 tål. Gissar att det inte är så mycket, men lite stänk borde den väl klara?

Någon som har goda eller dåliga erfarenheter?
 
Beror på hur man definierar stänk.

Min erfarenhet är att kameror är känsliga för väta och fukt. Grundtipset är att ha kameran i plastpåse och ta fram den endast då man ska knäppa.
 
Min Canon 300D klarade flumridetestet på Lisseberg. Den blev ordentligt översköljd vid ett flertal gånger.
 
Om jag ska ut ochj plåta i regn så tar jag en plastpåse (typ 5-liters fryspåse), skär upp ett hål i påsens botten för sökaren, trär påsen över kameran, passar hålet över sökaren och klämmer fast den med den lilla plastbiten som sitter runt sökaren. Sedan kan man ta ett gummiband och sätta fast plastpåsen runt motljusskyddet. Alla knappar går att manövrera, man kan läsa i displayen, kolla hjälpligt på LCD-skärmen. Och den klarar ganska mycket vatten :eek:)
 
Tillägg: så som jag skriver här ovan gör jag numera. I somras var jag på Hovs Hallar en regning dag (så här såg det ut). Då fick kameran ganska mycket vatten på sig, och den började mot slutet bete sig lite konstigt (reagerade inte på knapptryckningar ibland). Det kändes inte helt bekvämt, så jag försöker skydda den bättre nu... :eek:)
 
Stina.D skrev:
Har varit ute och fotat i Skåne de senaste dagarna. Inte så kul eftersom det regnat en hel del och jag vet inte hur mycket vatten min nya D70 tål. Gissar att det inte är så mycket, men lite stänk borde den väl klara?

Någon som har goda eller dåliga erfarenheter?

Jag har varit ute med min i duggregn några ggr, har inte varit några problem.
/Göran
 
Tack för all info!

Verkar alltså som om den klarar en del duggregn och lite skvätt.
Tack Fredrik för tipset om fryspåsen. Ska fixa till en sådan.
Något flumridetest kommer jag dock inte att göra ;-)
 
Skulle tro att använda sin kamera i regn är en ganska stor chansning.

Därför kan man bara ge rådet att avstå.

Jag har full förståelse för att tillverkarna inte specar sina kameror efter hårdare normer när det gäller stötar och miljö.

Denna bit kostar pengar och vi betalar hellre för annan typ av prestanda. För det andra skulle reklamation/garantiutgifter skjuta i höjden.

Att `fegspeca´ kameran ger alla parter minst problem.

Jämför med mobiltelefonbranschen. Inte heller här specar man telefonerna så att man vet vad de klarar av.

SP testade nyligen 7 mobiler bertäffande:

Fall från 1 meter mot hårt underlag.
Salt eller förorenad (korrosiv) miljö.
Fuktig miljö (duggregn).

Resultatet var att Nokia 5140 som uppgavs vara extra tätad/tålig fungerade dåligt i fuktig miljö medan funktionsspäckade Sony/Ericsson K700i fungerade helt utan problen. De övriga hade varierande problem.

Jag skulle önska att de mer kända kameratestarna inte satt i knät på tillverkarna med lånade produkter utan köpte sina testkameror i butik.

Som avslutning på sina tester skulle kameran lämnas till SP, SEMKO eller något annat certifierat testinstitut för att testa miljö och fall/stötar i följande ordning.

Fuktig miljö (duggregn)
Droppande vatten under 10 minuter (1mm/minut).

Kyla
-15 grader Celcius under 1 dygn.

Salt eller förorenad (korrosiv) miljö.
Saltdimma under 3 dygn.

Fall från 1 meter mot hårt underlag (betonng)


Själv skulle jag vara väldigt intresserad av just
dessa parametrar inför ett kameraköp.
 
alcedo [E.F.S] skrev:
Om jag ska ut ochj plåta i regn så tar jag en plastpåse (typ 5-liters fryspåse), skär upp ett hål i påsens botten för sökaren, trär påsen över kameran, passar hålet över sökaren och klämmer fast den med den lilla plastbiten som sitter runt sökaren. Sedan kan man ta ett gummiband och sätta fast plastpåsen runt motljusskyddet. Alla knappar går att manövrera, man kan läsa i displayen, kolla hjälpligt på LCD-skärmen. Och den klarar ganska mycket vatten :eek:)

Blir det inte kondens i plastpåsen ?
 
GertLind skrev:
Blir det inte kondens i plastpåsen ?
Det kan det säkert bli under lämpliga betingelser. Jag har inte råkat ut för det än, men är inte ute så förtvivlat ofta i regn heller. Man får vara lite uppmärksam på det. Det borde ju vara ganska enkelt att ordna med ventilation i plastpåsen på ställen som är mindre utsatta för regnet kanske (vet inte om det skulle göra situationen bättre eller sämre dock...).

Jag har dock funderat mycket på det där med regnskydd och söker fortfarande smidig lösning på problemet. Plastpåsen har funkat bäst hittills, men är inte perfekt.
 
Kan helt säkert räcka med en liten singel droppe för att kameran skall lägga av, samma kamera i en annan situation klarar timmar med konstant kraftigt dugg.

Jag utsätter inte minn prylar för stora risker,, har inte råd med det. Är man försiktig och annvänder regnskydd så kan i stort sett fota tort jämt. Tropiskt fuktiga platser har jag ingen erfarenhet av.

Jag tycker man ser många stå med sin typ 300D ute i snöregn där man lika gärnan kunnat använda sig av ett regnskydd. Man behöver inte vara onödigt mycket risktagande,,,

/Niclas,
 
Har varit ute i regn med min D70, den klarade av det. Samma sak sker ju när man varit ute på vintern och kommer in i värmen igen.

Då är det bara att plocka ut minneskort, batteri och glugg och låta kameran stå ett tag. Torka av den så gott det går innan.

Värmeväxlingar sker oavsett man vill eller inte. Men det skall den tåla.
 
Vet inte vad de digitala undeverkan tål men min F90X tål hälleregn utan vidare.Den han riktiga tätningar över allt. Min D100 vet jag tyvärr inget om än.
 
Personligen så är jag försiktig med grejerna,, förstår inte att det är nödvändigt att utsätta prylarna för en sådan risk. Nödvändigt? Går det inte att skydda för att bättra oddsen?

Mvh Niclas,,
 
Vinterkall kamera skall ligga kvar i väskan och inte tas upp inomhus förrän den har temperaturutjämnat. Kondens är inte att leka med.
Den går in över allt.
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Vinterkall kamera skall ligga kvar i väskan och inte tas upp inomhus förrän den har temperaturutjämnat. Kondens är inte att leka med.
Den går in över allt.

Precis, DEn typen kondens är som du säger ingen konst att undvika.
De allra flesta situationer tillåter många försiktighetsåtgerder, jag vidtar många av dem. Men kanske jag är överebeskyddande.
/Niclas,
 
Jag fotade ett bilrally i vintras under blött tungt snöande. Jag använde ett litet paraply och om det kom vatten/flingor på kameran torkade jag av det direkt med en liten näsnuk. Lite regn är inte svårt att skydda sig emot. Värre är det då allt är vått efter en hel dag ute i regn. Fast också det funkar om man bara planerar för det .
 
Är det någon som vet hur det fungerar på tropiska platser med mycket fukt i luften? Ska snart iväg på en sådan resa med min D70, så det kan vara bra att veta.
 
Man rekomenderas alltid att ha kameran och all annan utrustning i en väska och att inte ta ut den utan låta den stå i väskan vid eventuella värmeväxlingar så att växlingarna sker långsammare.

Är man otålig att kolla sina bilder efter en fototur så tar man bara ut kortet och stoppar i datorn/läsaren och låter kameran stå kvar i väskan.

Under extremt fuktiga förhållanden är det väl bättre att använda analogt.

Det finns ju också siliconkulor att köpa separat. Bara att fylla väskan med sådana om man är i tropiska regnskogar etc. :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.