Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket pengar gör ni av med?

Produkter
(logga in för att koppla)

gbjerne

Aktiv medlem
Det är så ruskigt mycket snack om utrustning (kameror, gluggar, film, skrivare, blixtar mm mm)

Det hade varit kul att veta hur mycket pengar ni lägger på er fotografering under ett år?

15 000 än så länge i år, då har jag visserligen köpt en helt analog utrustning ...

/Anders

Jag är säkert uppe i 10 000 bara i år än så länge. Då är det inkl. stativ och ett objektiv och en massa framkallning.
Lämnar in drygt 2 rullar i månaden och det är 316 kr, bara det är 3792 kr om året.

/Camilla

Jag fick just uppgift från Molanders att jag förra året handlat film, fonder, batterier mm. för 18939:-
Men sedan har jag köpt lite kameror, studioblixtar och annat smått&gott av andra leverantörer.

Runt 5-10000 skulle jag tro. Det mesta av de pengar jag kan avvara(och lite till) går till framkallning, film och fotoprylar...

Usch vilken jobbig fråga...
Kollar jag årets Eurocardräkningar landar den rena konsumtionen på 37484,09:- och till detta ska räkningarna från bl a Diabolaget och Fotolabo på 2411:- adderas. Totalt 39895,09:- med andra ord.
Detta känns helt absurt.
Till mitt försvar måste jag säga att jag har bytt hus i år.
Fan Gustav nu fick jag ångest....
... speciellt då inkomsterna är lika med noll.

Har dock en väldigt förstående fru som kommenterar nya investeringar med "Men du tycker ju att det är så kul".;)

Senast ändrad:
Ett par månadslöner om året ungefär, fast i år har jag legat lågt. Inga stora investeringar. Jag väntar dock på vad Photokina har i bagaget, det kanske blir en djupdykning igen...

Mvh
Maverick

För att det inte ska låta som jag var gjord av pengar ska ju tilläggas att jag är yrkesverksam och kan göra avdrag på mina inköp.

Förra året bytte jag min F5 till en F100, köpte en beg Mamiya 67proII, en Nikon Coolscan 4000.

Förra veckan blev det en D100.

Oj. Jag skulle nog bli skrämd om jag räknade på det. Tror fotograferingen har minst lika stor del i min budget som boendekostnaden för mig i huset.
Modigt av er som törs räkna på det måste jag säga...
Till mitt försvar är jag nybörjare och har sedan Mars skaffat både kameror och lite mörkrumsutrustning...

25 000 på prylar och några tusen på film trots att jag har det mesta av min film genom jobbet. Men det ska ju sägas att jag drar in en del pengar på mitt fotograferande.

Impulsköpte en Eos 1v som var nersat til 17 000 i våras :)

Nästa investering blir en Canon 16-35:a

Det är alldeles för lätt att göra av med slantarna också.. Många bäckar små.. nej, hjälp, stoppa mig innan det är för sent! =)

Tja... Lite extremt i år med både nytt hus och ett 70-200/2.8...och så nu då snart ett 20-35...
Så 35kkr är man nog uppe i...

Sen är det ju filmkostnad och framkallning och det orkar jag inte ens räkna på...och ramar, och efterbeställningar, och....,och....

gbjerne skrev:
Det är så ruskigt mycket snack om utrustning (kameror, gluggar, film, skrivare, blixtar mm mm)

Det hade varit kul att veta hur mycket pengar ni lägger på er fotografering under ett år?
Detta år har jag lagt ut nästan 100.000 kr
För jag älskar vad jag gör, nästa år blir det bara film och fotopapper och såna smågrejor.
Smakar det så kostar det.

Grejen är den att man måste ha detn utrustnning man trvis och som känns rätt, annars blir ej bilderna så bra.
Det är vad jag tror.
/jimbo

Som jämförelse kan man ju säga att jag inte har några andra hobbies, förutom kajaking & MTB, så jag lägger aldrig pengar på skidresor eller badsemestrar.
Jag har ingen häftig bil, jag bär inga häftiga kläder. Jag äter nudlar, mm.

Så fort jag får in lite slantar köper jag ny utrustning!

Re: Re: Hur mycket pengar gör ni av med?

Jimbo skrev:

Grejen är den att man måste ha detn utrustnning man trvis och som känns rätt, annars blir ej bilderna så bra.
Det är vad jag tror.
/jimbo

Klockrent rätt! Man måste "lita" på prylarna - veta hur de fungerar och veta att stativet ÄR stabilt, att zoomen GER skarpa bilder. Mycket psykologi i det här. För min del är det också viktigt att logiskt fundera på VAD jag skall ha en ny pryl till- hur den skall användas innan jag köper den...

Men nu är jag ute på ett stickspår igen. Att jag aldrig lär mig!

mvh Janne

Dryga tusenlappen i prylar det senaste året (om man ignorerar det faktum att det var i fjol somras jag köpte kameran för 5kkr), och ca 5kkr i film och framkallning. Det närmaste året blir det nog lite mer i prylar, för jag måste ha ett stativ och _vill_ verkligen ha ett 50/1.4....

Men, så lägger jag väl ut en 10kkr per år på den andra hobbyn; datorn, också...

Hej

Inte ett nickel gör jag av med.....

Dock har jag investerat en massa pengar i välbefinnande och internutbildning av mig själv.

Så ser jag det.

De två senaste åren över 100 000:- men antagligen inte över 200 000:-.

Till detta kommer fotoresor till olika turstmål för att få ner resepriset och boendekostnaden. Närmast på tur ligger Thailand.

det beror på hur man räknar, studio i vardagsrummet gör då att hyran är en fotokostnad.

bilen för att transportera all utrusning som man investerar i, kläder kan ju vara bra rekvisita, liksom all mat man köper.

dvs att är pengarna slut i slutet på året har alla pengarna gått till fotograferandet.

nej men mellan tummen o pekfingret så ligger väl en snittmånad på en 500-700 spänn skulle jag tro på framkallning o film.

sen tillkommer ev nyköp i år väl ca 5000 spänn eller så.

ska man räkna med datorn så blir det en jäkla dyr hobby.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar