Annons

Hur mycket pallar bajonetten på 10D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Walle skrev:
jag drar alltid remmen över huvudet och ena armen, så den hänger på axeln typ. När jag går så brukar jag slänga över den på ryggen, då slänger den inte omkring så mycket.

Perfekt för någon att ganska enkelt sno ditt objektiv och springa då!?! Det är ju ett ganska simpelt enhands-grepp för att samtidigt trycka in release-knappen och vrida ur objektivet menar jag.

Mickey skrev:
Eller skiter ni ni i att kameran tittar neråt?
Min kamera får titta på vad den vill så länge jag inte tittar i sökaren. Börjar den trilskas och ha åsikter som var vi ska titta när jag kikar genom sökaren kan jag bli lite irriterad, och ibland får jag säga till den på skarpen. Oftast lyder den i det läget.

Nej, skämt åsido; kameran hänger i rem över axeln om den inte sitter på stativet. Om jag har den i rem och skall förflytta mig (till fots eller på annat vis) så hänger jag den "diagonalt", d v s remmen över höger axel, men kameran hänger framme på min vänstra sida. Då slänger den inte runt så mycket, men den är fortfarande "ur vägen". Nackdelen är att det tar något extra ögonblick att bli skjutklar, men det brukar inte vara något problem.

På resan när jag bara använde mitt 28-135 hade jag den i handen, fast med remmen över ena axeln ifall att. Gick jag längre sträckor hade jag den i min toploader som antingen hängde över axeln, eller satt i karbinhakar på magen i ryggsäcksremmar.

Har jag 70-200at på ligger den antingen i ryggan, eller så bär jag ena handen runt objektivet nära fästningen, med remmen på ena axeln.

Dock har jag batterigrepp, så med mindre objektivpå så stannar den i normalt läge när man har den över ena axeln.

Jarod skrev:
Perfekt för någon att ganska enkelt sno ditt objektiv och springa då!?! Det är ju ett ganska simpelt enhands-grepp för att samtidigt trycka in release-knappen och vrida ur objektivet menar jag.

Fotar nästan aldrig i folksamlingar.

Jag har lyckats pajja en Eos 500N fullständigt när jag försökte ha min 70-200/2,8 på. Hela kameran är knäckt och går inte att laga.

Av ren nyfikenhet, använde du eller bar du 500N + 200/2.8 på något speciellt sätt som fick kamerahuset att knäckas? Eller fick den utstå en hel del tuff behandling? Tänkte man kunde få lite tips på vad man ska försöka >undvika< så ens 450D inte går samma öde till mötes :)

halsrem har jag inte haft på flera år. Visst, med min första kamera, en 400D plus kitobjektiv, så var den så lätt att det inte var något problem att ha den runt halsen, men även då tyckte jag bara att den mest slängde omkring.
Idag, men en 5D2 plus batterigrepp plus ett 24-70 så går det rakt inte att ha den runt halsen. Vill inte ens ha den runt axeln. Känns som det ger fattningen för mycket stryk.
Nej, en handlovsrem istället ger ett skönt grepp om kameran. Så jag har den helt enkelt i näven hela tiden jag har den uppe. Som sagt, det är en vanesak. Måste jag använda händerna till något annat lägger jag helt enkelt ner kameran i väskan. Såvida jag inte kan bara använda vänsterhanden =)

Av ren nyfikenhet, använde du eller bar du 500N + 200/2.8 på något speciellt sätt som fick kamerahuset att knäckas? Eller fick den utstå en hel del tuff behandling? Tänkte man kunde få lite tips på vad man ska försöka >undvika< så ens 450D inte går samma öde till mötes :)

Nästan nytt rekord i lyftande av gammal tråd, 7år och 3 månader

500N gjorde en lufttur och landade någon meter bort när jag skulle svinga upp kameran på axeln.

Det går inte att jämföra Eos 500N med de digitala Eos-kamerorna. De hade plastbajonett och plastigt byggda på ett sätt som ingen kamera är idag.

Jag har aldrig haft problem med några digital hus i kombination med tunga objektiv. Massor av pressfotografer bär sina 5D Mark II med 70-200/2,8 på axeln varje dag. Tror inte en 450D är så väldigt mycket klenare i det här avseendet, men det kan ju vara klokt att lyfta i objektivet.

Nästan nytt rekord i lyftande av gammal tråd, 7år och 3 månader
Recycling av trådar, bra för miljön :)

500N gjorde en lufttur och landade någon meter bort när jag skulle svinga upp kameran på axeln.

Det går inte att jämföra Eos 500N med de digitala Eos-kamerorna. De hade plastbajonett och plastigt byggda på ett sätt som ingen kamera är idag.

Jag har aldrig haft problem med några digital hus i kombination med tunga objektiv. Massor av pressfotografer bär sina 5D Mark II med 70-200/2,8 på axeln varje dag. Tror inte en 450D är så väldigt mycket klenare i det här avseendet, men det kan ju vara klokt att lyfta i objektivet.

Aha, det sätter saker och ting i ett annat ljus! Var insnöad på 500D som ju är uppföljaren på 450D (som jag har just nu med en 100-400L glugg), men så var det ju inte riktigt. Ok, lite varsamhet (inga längre luftturer alltså) och försöka att undvika använda gluggen som ett bräckjärn så ska det gå bra verkar det som. Tack för en uppföljning på en gammal tråd! :)

Jag förstår inte riktigt denna ovilja mot att ha kameran runt halsen. Hur gör ni som inte använder rem när ni ska byta objektiv och det inte finns något att ställa saker på i närheten?

När jag ska byta objektiv håller jag "det nya" i vänster hand, vridet på lämpligt sätt. Med högra handen tar jag av baklocket och sätter det mellan tänderna (öppningen neråt, speciellt om man fotograferar något läckert...) och tar av "det gamla". Så sätter jag dit det nya (och hjälper om det behövs till med höger handflata) och sätter på locket på det gamla.

Om vi alla håller på att fotografera med systemkameror i många hundra tusen generationer till kan vi hoppas på att evolutionen ger människan tre händer. Det vore ofta praktiskt. (Ett problem är dock att handskar säljs parvis, men man kan ju gå samman två personer om tre par.)

Åter till ämnet. När man ser hur pressfotograferna springer omkring med sina 70-200/2,8 i rem om axeln får man en viss tilltro till bajonettens styrka. Dock ska man nog vara lite försiktig om man har en kamara i X00-serien.

Att tunga objektiv riktas nedåt när man har kameran i rem är väl bara en fördel. Utrustningen tar mindre plats i sidled, och den hänger stabilare.

ALj

ANNONS