ANNONS
Annons

Hur mycket onödiga fotoprylar har ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Som rubriken lyder. Om jag ser på mig själv har jag en väldans massa "bra att ha ifall"-saker som nästan aldrig används. Studioblixtar med tillbehör, videorigg, stativ, ljudinspelare, analoga kameror mm, mm. Ändå har jag sålt sådant som jag köpt, testat och funnit att jag inte tänker använda. Det fanns en tanke när prylarna skaffade, samtliga begagnade dock. En ambition att de ska komma till användning finns fortfarande men frågan är bara när. Är det fler som sitter i samma båt med för mycket prylar?

Man har ju en diverselåda med lite blandat inom filter, stativ och ljus. I övrigt är det nog blixtar, ringblixtar, LED matriser, makrosläde, kulleder, mm, mycket för makro, som inte används så mycket. Dagens kameror är såpass bra att man inte behöver blixt och skuggor kan man lätta upp i redigeringen

Bilagor

• F7716DA4-132F-44FF-916F-E338A474134F.jpeg
    F7716DA4-132F-44FF-916F-E338A474134F.jpeg
    2.2 MB · Visningar: 53
Känner verkligen igen mig i att köpa för att ha när det blir skarpt läge. Tyvärr blir det läge väldigt sällan och då känns det som att utrustningen samlar damm. Det räcker dock att någon frågar om jag kan fota eller filma deras bröllop så behövs mer än vad jag har i dagsläget. La ut en ad200 med massa tillbehör på annons bara för att få in lite pengar från det som ligger. Det är med blandade känslor för plötsligt behövs den igen, men var det enda som går att kompensera hyfsat utan att behöva köpa in på nytt. Har försökt komma på vilken RF lins jag kan sälja som går att undvara men slutar alltid med att jag behåller dom. Det beror just på att de är köpta utifrån vad jag behöver vid olika typer av fotograferingar/filmningar och de har alla sin plats.
Det ligger en del stativ och olika ljusformare och dräller som jag faktiskt skulle klara mig utan, även något stort videohuvud samt lite pappersbakgrunder men det är brutalt låga begagnatpriser så känns inte meningsfullt. Jag ser ingen direkt ljusning, förrådet kommer nog fortsatt mest fyllas på även framåt😅

Köpte en hand rem av något slag som jag testat typ 2 gånger kopplat till kameran. Den var obekväm och ligger. Har någon väska som var onödigt köp av också. Vore jag smart så skulle jag lämnat igen dem med av någon anledning hände det aldrig och går typ inte att sälja heller. En vacker dag får man väl rensa ihop allt och ge bort.

Bättre att ha och inte behöva, än behöva och inte ha.

Den lever jag efter. Till trådstartare Hans Erik kan jag säga att jag har inte bara en, utan två ljudinspelare. Varför? Kunde inte bestämma mig för vilken av dem jag tyckte var vettigast att köpa...

Bättre att ha och inte behöva, än behöva och inte ha.

Den lever jag efter. Till trådstartare Hans Erik kan jag säga att jag har inte bara en, utan två ljudinspelare. Varför? Kunde inte bestämma mig för vilken av dem jag tyckte var vettigast att köpa...
Och jag har varit på väg att köpa en till fast den första ligger oanvänd. Kunde ju vara bra med xlr-kontakter också..
Den första kan spela in fyra kanaler så den kan ju komma till användning om man skulle vilja ha surroundljud.

Man borde sälja av det man inte använt det senaste året, men det är väl som med brädorna i garaget. Slänger man något så kommer man strax att behöva det.

Jag tycker inte jag överkonsumerar. Däremot saknar jag:
  • Flytgömsle
  • Gimbal
  • Teleförlängare
  • 800mm tele
  • Tilt/shift-objektiv
  • Octabox
I övrigt har jag vad jag behöver i form av kamerahus, objektiv, studioutrustning, speedlights, stativ, ryggsäckar mm.

Eftersom foto är en hobby så är det en överlevnadsfråga och avgörande för välmåendet. Därmed har jag svårt att se hur det skulle vara möjligt att köpa på sig "onödiga" prylar. :)

Det har gått lite för långt när jag ibland hittar två eller fler exemplar av samma pryl i en låda. Då det visar sig att jag faktiskt redan har den grejen någonstans trots att den var borta i glömskan.
Sen är det så att det är ju alltid bäst att testa och använda utrustning själv i stället för att lita på diverse recensioner ofta gjorda av besserwissers (som en själv). Det leder ofta till ett inköp och i förlängningen blir kanske prylen en hyllvärmare.
Att sälja av svider när andrahandsvärdet blir lågt trots att det ändå bör vara det vettigaste att göra.
Behovet varierar med tiden. Jag har nu köpt och sålt ett 300mm f2.8 två gånger och ångrar redan att jag sålde det senaste.
Du vet, det där med kossan och båset.

Jag har inga onödiga prylar, bara en massa prylar som inte används just nu … 😊
Bara det att det där ’inte används just nu’ kan vara läääänge.

Det är väl som med Lego när man var liten. Ju mer man hade, desto bättre var det även om man inte använde allt. Men inte fasen kunde man göra sig av med ens en liten del av det.
Barnaåren har försvunnit men barnasinnet lever fortfarande kvar i något hörn. Och tur är väl det …

Jo, TS, jag håller med dig, man har för mycket prylar. Om jag hade varit extremt krass, hade jag klarat av mitt fotobehov med min Fuji X100. Plus vidvinkelkonvertern. Plus telekonvertern. Plus… något annat. Och vips är jag inne på att jag även behöver ’det där’.

Man har ju rätt mycket grejer I skåpen… Kanske inte allt man precis behöver… 🤔😂 Men de enda onödiga jag upplever att jag köpt är när jag varit ”dum-snål” och köpt, visserligen bra grejer, men där jag kunde kostat på mig en ännu bättre, särskilt som jag har råd, men då tyckte att det var omotiverat dyrt för en hobby. Som när jag nu sitter och funderar på hur Jag ska motivera ett inköp av ett Sigma art när jag inte känner att jag saknar någon brännvidd och det inte är något egentligt fel på de objektiv jag har…

Inga alls. Jag tenderar att bara skaffa saker jag faktiskt använder. Sen är det väl dock kanske ett par saker som man använder lite mer sällan.

En hel del har det blivit under åren men onödiga… nja det beror på vem du frågar. De flesta göra att jag tycker det är roligt att ta upp kameran och fotografera, då skänker de mig glädje. Men det finns andra i min direkta närhet som med bestämdhet hävdar att de är onödiga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar