Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket och hur ska jag ta betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

vacant

Medlem
hej.

det är så att jag fått förtroendet till ett fotojobb som innebär att jag kommer fota ett band.

kommer att jobba med detta ca 3 dagar. hur ska jag ta betalt, per timme? eller komma överens om ett pris? eller något annat? ska jag gå efter någon prislista och isånafall, vart finns det?

om det är ytterligar saker jag borde tänka på så ge mig gärna tips.

vacant skrev:
hej.

det är så att jag fått förtroendet till ett fotojobb som innebär att jag kommer fota ett band.

kommer att jobba med detta ca 3 dagar. hur ska jag ta betalt, per timme? eller komma överens om ett pris? eller något annat? ska jag gå efter någon prislista och isånafall, vart finns det?

om det är ytterligar saker jag borde tänka på så ge mig gärna tips.
[/QUOTE

Ta per timma, 900:- i timman + moms är utgångsbudet!
Prislista finner du hos BLF.se eller SFF.se.
Tips, låta en yrkesfotograf göra jobbet?
Ilkka

Det finns mycket att beräkna in.... ex. är det ett stort skivbolag ska du definitivt ta minst 900:-/timmen + att du lägger på för material. Men är det bara ett litet källarband som ska ge ut en egensponsrad singel ska du kanske vara lite snällare... men sånt känner man oftast på sig.

När ni väl tagit bilderna till uppdragsgivaren hur gör ni med rättigheterna då om ni tar betalt per timme? Får de göra vad de vill med bilderna eller tar ni ytterligare betalt för själva användandet?

Har dom vänt sig till dig, utan större erfarenhet av uppdragsfotografering, har dom antaligen förväntat sig ett helt annorlunda pris än 900 kr + moms i timmen.

Mitt tips: ta en bra bit mindre betalt, efter hur bra du tycker du är, och va noga med att vara tydlig med bandet att du inte kan lämna någon "kvalitetsgaranti" med din erfarenhet.

Va också noga med att komma överens om bildanvändningsrättigheter.

"Skåningen" skrev:
Vi andra har betalat 100 kr för BLF:s prislista.
Den kan du beställa på www.blf.se

Där finner du allt du behöver veta.

Niklas
www.niklaswibom.com
www.modellguiden.com

Så om någon ställer en fråga om hur man ska göra i Photoshop så kommer ditt svar vara...gå kurs i Photoshop eftersom vi som kan antingen har lagt ner tid eller betalt för dyra böcker/kurser?

Kan iofs hålla med om att ska man ta betalt så kan det vara bra att köpa prislistan.

Är man ny på att ta betalt så kan det vara intressant att veta hur andra gör...prislistan måste väl ändå bara vara en guide på vad man bör ta betalt...eller?

Aaron: Vad skulle ditt tips angående bildrättigheterna vara? Ska bandet få göra vad de vill med bilderna så länge de inte ger eller säljer bilderna vidare?

Jag tycker att du skall göra en värdering om hur mycket du lagt ner på jobbet och så.
Sen beror det ju på vad bandet är villiga att betala. Och hur de kommer användas.

Lita på din intiution.

När det gäller sådana här uppdrag gäller det väl att ha lite fingertoppskänsla. Att begära 900:-/tim + moms som amatörfotograf för fotografering av ett okänt band på "garagenivå" kan man tycka vad man vill om. Personligen anser jag att BLF´s prislista endast är att betrakta som en rekommendation. Man får helt enkelt avväga sina egna fotografiska kunskaper och vad man kan prestera mot intressenten. En nybörjare kan och bör inte heller följa prislistan. Dessutom är en prisstratifiering endast sunt för branschen. Jag vill dock poängtera att man självklart inte ska utföra ett slavjobb, men man måste kunna vara flexibel.

Om det är ett stort skivbolag som tex EMI som knackar på dörren så kan man (och bör) rimligen följa prislistan mer slaviskt än om det är ett enskilt litet band som vill ha en bild till en singel. Och kom inte och säg att man säljer ut sig och utgör ett hot mot etablerade yrkesfotografer om man avviker från prislistan. Alternativet för ett litet band är som regel inte att anlita en professionell fotograf utan då kanske dom fotar själva eller anlitar nån polare med kamera. Men det får man ju avväga från gång till gång.

Lycka till!

Jag har köpt en pensel,en fin en och har fått förfrågan om att måla ett staket.Finns det någon prislista att gå efter eller ?? Grannen är utbildad målare och har ca:143.75 /timme, kan jag ta 800:- utan att skämmas ??
Mvh/Gunte..

gunte skrev:
Jag har köpt en pensel,en fin en och har fått förfrågan om att måla ett staket.Finns det någon prislista att gå efter eller ?? Grannen är utbildad målare och har ca:143.75 /timme, kan jag ta 800:- utan att skämmas ??
Mvh/Gunte..

Nja, han skrev väl snarare så här:

Jag har fått förfrågan om att måla ett staket. Det kommer att ta 3 dagar i anspråk. Jag har inte målat något staket tidigare. Hur ska jag ta betalt?

Är det dessutom någon som har målat ett staket förut och har några tips på hur man målar ett staket?

Jag har läst om denna prislista som man får betala för i en annan tråd.Måste säga att det är bland det dummaste jag har hört, i alla fall om det är en lista som utgivaren vill att fotografer skall gå efter. Om inte, tja då är det ett sätt att tjäna pengar...

Ronnie_W skrev:
Jag har läst om denna prislista som man får betala för i en annan tråd.Måste säga att det är bland det dummaste jag har hört, i alla fall om det är en lista som utgivaren vill att fotografer skall gå efter. Om inte, tja då är det ett sätt att tjäna pengar...

Varför är det så dumt? En riktprislista ger ju dig som oerfaren fotograf ett hum om vad riktpriset är, vad du sedan däremot tar av dina kunder är ju din ensak.

Riktpriserna inom t ex SFF bygger ju på vad medlemmar rapporterar in och på så sätt tas det alltså hänsyn till vad en fotograf som vill kunna leva på sitt plåtande i genomsnintt ungefär bör ta per bild/timmes jobb.

Att någon som har ett fast jobb och fotar vid sidan av teoretiskt (och praktiskt?) kan ta ett lägre arvode är väl i sig inte heller något konstigt. Det konstiga däremot är när någon duktig fotograf som plåtar vid sidan av sitt vanliga jobb säljer sina bilder till rena underpriser med tanke på att hon/han t ex levererar bilder helt i klass med de bästa yrkesfotograferna. Det är konstigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar