Annons

Hur mycket minne behöver jag ha med på resan?

Produkter
(logga in för att koppla)

900401

Avslutat medlemskap
Mot slutet av mars flyger jag till London och jag har beställt min första systemkamera som jag ska ha med på resan. Jag har beställt en Sony NEX-5 + 18-55/16mm och en Sony LCM-EMA (fodral för kamerahus med 16mm på samt en påse till 18-55). Nu återstår bara två UV-filter och minne. UV-filter är redan klart vilka jag ska beställa (Dörr UV 49mm Digital high grade), men jag är osäker på hur stort minne jag behöver.

Jag tänkte köpa ett Transcend SDHC Class 10 8GB, men räcker det eller behöver jag mer (två 8GB eller ett 16GB)? Som ni kanske kan räkna ut av mitt val av systemkamera så kommer jag att filma, vilket kanske tar mycket plats (full HD)?

Min bärbara dator kommer inte att följa med på resan så jag har alltså ingen möjlighet att tömma minneskortet mellan varven. Annars tror jag ett minne på 8GB hade räckt. Jag kommer att vara i London i fyra dagar.

Undrar för övrigt om batteri. Om jag inte är helt ute och reser följer det med ett batteri som är uppladningsbart. Vi lär ha tillgång till jackuttag så jag behöver väl inget extrabatteri utan det räcker att jag laddar när jag är i hotellrummet?

Kamerahus + två kitobjektiv
Fodral till kamerahus och objektiv
Två UV-filter
Minne
Batteriladdare (antar att det följer med också)

Ser det bra ut?
 
Min lilla femöring: ett extra batteri är alltid bra att ha, för man kan ge sig f-n på att man annars blir stående utan ström i fel läge.

Minneskort är billigt. Köp fler om du är tveksam. De finns till försäljning i London också.
 
Senast ändrad:
Eftersom att du inte är i behov av snabbhet så kan du köpa ett billigt men stort minneskort istället, och som föregående talare sa: minneskort finns att köpa i London också! (var bara tvungen att härma!)

Två Transcend 16 GB klarar dig med, det lovar jag. Full hd filmning: 20 min = 4GB vilket betyder att du kan filma i 80 minuter / 16GBminneskort.
 
Man får väl rannsaka sig själv om hur mycket man tänker fota/filma under resan. Har man bestämt sig för att göra en långfilm så behövs mycket material om man redigerar sedan. Hellre för mycket än för lite innan man börjar klippa. Själv brukar jag inte få ihop mer en kanske en timme film totalt under en semestervecka. Då med vanlig videokamera. Fotomässigt klarade jag faktiskt fem dagar i Barcelona på ett 16GB-kort eller drygt 700 bilder trots att jag köpte ett dyrt reservkort på plats. Om man har en stram budget kan det vara bra att jämföra priserna hemma med butikspriset dit man ska innan man åker eftersom vissa saker faktiskt går att köpa billigare hemma.

Sammanfattningsvis: hur många MB per minut/bild "drar" kameran? Hur mycket tänker jag filma/fota? Multiplicera och du har svaret.

Sedan varför två objektiv med i stort sett samma brännvidd? Lämna det ena hemma. Zoomen är mer praktisk, så länge ljuset räcker.
 
Extrabatteri?

Ni är flera som rekommenderar extrabatteri, men batteriet kostar flera hundra kronor (mer än 500 kr) när jag googlat snabbt.

Batteriet som följer med heter NP-FW50 (Li-Ion batteri). Så jag ska köpa ett extra? Det är inga småpengar, redan nu är jag uppe i nästan 8000 kr.
 
Köp SDHC-kort, minst 16GB och minst 20MB/s (annars hackar/stannar filmningen).

Här är två prisvärda minneskort:
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=604759
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=624520

Vad är det för skillnad på klasserna?

Tänkte Transcend SDHC Class 10 16GB men är klass 10 för dåligt? Är det desto lägre klass ju bättre/snabbare minneskort?

Har för mig att klass 10 är minst 10MB/s och upp till 20MB/s. Varför jag tittade på Transcend SDHC Class 10 8GB först var för den följer med i ett paket på CyberPhoto med denna kameramodell så tänkte att det var "rätt" minne att köpa. Ska jag alltså ha snabbare?

Första länken (klass 6) för 419 kr var visserligen dubbelt mot Transcend SDHC Class 10 16GB men andra länken (klass 1) var verkligen för dyr. Är det verkligen nödvändigt?
 
Sammanfattningsvis: hur många MB per minut/bild "drar" kameran? Hur mycket tänker jag filma/fota? Multiplicera och du har svaret.

Var tar man reda på hur många MB per minut/bild kameran drar? Jag har för mig att skärmen drar en del...

Jag vet inte hur mycket jag kommer att filma och fota faktiskt. Troligen blir det 50/50 fördelat (beroende på hur man räknar).

Sedan varför två objektiv med i stort sett samma brännvidd? Lämna det ena hemma. Zoomen är mer praktisk, så länge ljuset räcker.

Nej, båda objektiven följer med. Dels är 16mm så litet och kameran ska ligga i ett fodral som ändå 16mm får plats i (18-55 får inte plats). Så den är mer till nytta än besvär. 16mm är vad jag har förstått ljusstarkt också och bra för interiör och stadsbilder. 18-55 tänkte jag mer använda då jag är lite längre bort, porträtt osv.
 
Senast ändrad:
Skippa UV-filter, de gör ingen nytta. Möjligen som stötskydd, men där tycker jag att objektivens motljusskydd fungerar bättre. Risken är större att filtren försämrar bilderna med reflexer och minskad kontrast.

Fodral? Varför då? Du ska väl ha kameran framme så att du kan fota? Små fodral där bara kameran får plats har jag aldrig fattat nyttan med. När man börjar komm aupp i väskor för att transportera kamerahus, några objektiv, blixt m.m. så är det en annan sak.

Jag skulle isåfall hellre köpa ett extra batteri än filter och fodral. Och så minne, så mycket man har råd med och/eller tror sig behöva, plus lite till. Hellre flera mindre minnen än ett stort, ifall det går sönder/försvinner.
 
jag kör oftast med 4g-8gb kort o alltid av märket scandisk har aldrig haft något problem med dom. Vet du hur många bilder ditt orginalbattteri räcker till? Jag har 2 st extra batterier till mina kameror men har aldrig behövt mer än 1st trots att jag kan ta en hel del bilder på en dag, dagens batterier räcker riktigt bra. Hur sony är vet jag inte det kan skilja en del.
Uv filter skulle jag skippa däremot ett polfilter är aldrig fel. Det klarar jag mig inte utan på utlandsresor. Jag skulle satsa på att köpa så mycket kort du har råd med dom är billiga. Jag själv har över 100gb i kort. Ett tips är att du sållar bilderna på en gång när du tagit några som ser likadana ut o spar bara dom som du vill ha kvar. Själv så sållar jag bara bort dom som är feltagna pga rädsla att ta bort (fel) bild. Annars tycker jag iden om att ta med en kortläsare o bränna bilderna på ett internetcafe är smart om din ekonomi är begränsad.
Eftersom du är i en storstad så skulle du kunna köpa kort efter behov alltså inget att svettas över. Det är värre om man är i en djungel, nu är du i en storstadsdjungel så det är inga problem med varken att hitta kort eller internetcafe. Trevlig resa
 
Flera kort

Hej!

En tanke när det gäller minneskort. De är små, man kan tappa bort dem, de kan, (ovanligt med kvalitetskort), men de kan gå sönder. Kameran kan bli stulen med kortet i.
Kanske en idé att satsa på flera kort i 4-8 gb klassen än färre större.
Då riskerar du inte att förlora så många bilder om olyckan är framme.
Man kan aldrig ha för många minneskort, själv brukar jag använda ett 4gb kort per dag när jag reser, sedan tömmer jag alla när jag kommer hem. Ofta blir det 300-400 bilder per dag på ett resmål och då räcker ett 4 gb kort en dag. I alla fall för mig med en Nikon D80 (10.2 mp).

Trevlig resa!
Mikael
 
Ha ha, här utrustar vi Rebecka som om hon skulle ut på ensamsegling till Borneo.
Eftersom kameran knappt kommit ännu så har du förstås ingen erfarenhet hur mycket batteri som går åt.
Jag har aldrig filmat med en systemkamera så jag vet inte hur snabbt de slukar ström. Videokameror drar ström. Som nybörjare gör man ofta felet att slösa med strömmen i onödan genom att låta autofokus gå och displayen lysa mest hela tiden. Det behövs sannolikt ett reservbatteri för det är snopet när batteriet tar slut och man har en halv dag kvar innan man kan ladda. Vid stillbildstagning klarar man sig troligen åtminstone ett par dagar på en laddning av batteriet. Hoppas du hinner öva lite på hemmaplan innan du åker. Batterier skall laddas ett par gånger innnan de kommer upp i kapacitet också.
 
Vad är det för skillnad på klasserna?

Tänkte Transcend SDHC Class 10 16GB men är klass 10 för dåligt? Är det desto lägre klass ju bättre/snabbare minneskort?

Har för mig att klass 10 är minst 10MB/s och upp till 20MB/s. Varför jag tittade på Transcend SDHC Class 10 8GB först var för den följer med i ett paket på CyberPhoto med denna kameramodell så tänkte att det var "rätt" minne att köpa. Ska jag alltså ha snabbare?

Första länken (klass 6) för 419 kr var visserligen dubbelt mot Transcend SDHC Class 10 16GB men andra länken (klass 1) var verkligen för dyr. Är det verkligen nödvändigt?
Om man läser här tex: http://www.fotosidan.se/blogs/froderberg/forsokte-rajala-blasa-mig.htm så är ju hysterin med snabba minneskort bara ett sätt att kunna ta mer betalt. Det man möjligen vinner på är snabbare överföring till datorn, men har man då en långsam minneskortsläsare så är det pengar i sjön iaf...
 
Ni är flera som rekommenderar extrabatteri, men batteriet kostar flera hundra kronor (mer än 500 kr) när jag googlat snabbt.

Batteriet som följer med heter NP-FW50 (Li-Ion batteri). Så jag ska köpa ett extra? Det är inga småpengar, redan nu är jag uppe i nästan 8000 kr.
Tja, what can I say?

Det är, faktiskt, bara du själv som kan veta hur din budget och ditt användningsmönster ser ut. Och det är du som måsta besluta om hur du skall anpassa din utrustning mht det.

Att få slut ström är ett &%#¤)=(/!#"¤&%!#"!
Personligen skulle jag inte ens överväga att dra iväg på en resa utan att ta med minst ett "extra" batteri.
 
Om man läser här tex: http://www.fotosidan.se/blogs/froderberg/forsokte-rajala-blasa-mig.htm så är ju hysterin med snabba minneskort bara ett sätt att kunna ta mer betalt. Det man möjligen vinner på är snabbare överföring till datorn, men har man då en långsam minneskortsläsare så är det pengar i sjön iaf...

För video behövs inte snabbare än vad som krävs för video, dvs. 15-25MB/s beroende på kamera, filformat och komprimeringsgrad.

För foto, i RAW, med en snabb kamera är snabbare kort ALLTID bättre. Till min EOS 7D är t.ex. 60MB/s "ett krav" trots att den har rätt stor RAW-buffert. Fotar man bara JPG spelar det ingen roll däremot.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.