Annons

Hur mycket kan man klämma upp en bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

TxT

Aktiv medlem
En fråga!
Har en Nikon D200 och bilderna blir 3872X2592 eller 32cmX22.
Min fråga är hur stor kan jag klämma upp bilden. Ska göra en annons som är 100cm X 70cm. Vill ha bilden ca 70cm bred (nu är den 32cm) Går det?
Jobbar i InDesig, och klämmer upp den där.
Tacksam för ett svar i natten
/Thomas
 
En fråga!
Har en Nikon D200... Ska göra en annons som är 100cm X 70cm. Vill ha bilden ca 70cm bred (nu är den 32cm) Går det?/Thomas

Ja! Är bilden fotad på tillräckligt lågt ISO är det inga som helst problem. Har sett 70x100 från 8Mpix-kameror med riktigt snyggt resultat (riktigt!)
 
Du måste nog lära dig lite grundläggande upplösningsgrejer först =)

Den enkla sanningen är att det inte finns någon bild i en dator som är 32cm.

Din bild är 3872x2592pixlar. Punkt slut.

Hur många cm den blir på papper bestäms av hur tätt du vill ha pixlarna, dvs hur många Pixels Per Inch (PPI)

Står det 32cm nu beror det bara på att den för tillfället är 307PPI.

Har du en bild som är 100x100pixlar och vill skriva ut den med en upplösning på 100PPI, då räcker bara pixlarna till att göra en bild som är 1cm stor.
Nöjer du dig med 10PPI kan du göra en bild som är 10cm stor.
Hänger du med?

Ögat kan se närmare 300PPI.
300PPI är därför standard till bilder i tex tidskrifter, där du ska se på nära håll.
Du kan alltså inte se pixlarna i en bild som har upplösningen 300PPI.
Däremot kan du se dem vid 100PPI.
Till större bilder får man lägga till "betraktningsavstånd" när man klurar ut vilken upplösning man behöver.
Står du långt bort (stort betraktningsavstånd) behöver du inte så hög upplösning.

I ditt fall räcker dina pixlar till ca 100PPI om du skriver ut en bild som är 100x70cm.

Jag är osäker på hur många PPI man behöver till en bild i den storleken, men jag skulle gissa att du kan behöva iaf 150PPI.

Då får du interpolera upp bilden.
I PS tar du bara "Image-Image size", och kryssar i "resample image".
Skriv in 100x70cm. (Den blir dock bara 100x67, så du måste beskära den till rätt proportioner innan du gör detta).
Enligt PS ska du välja "bicubic smoother" vid förstoring.
Klicka OK, och sen är det klart.


Jag är som sagt osäker på hur många PPI du behöver, men det kommer säkert någon snart som kan det.
 
Har du en bild som är 100x100pixlar och vill skriva ut den med en upplösning på 100PPI, då räcker bara pixlarna till att göra en bild som är 1cm stor.
Nöjer du dig med 10PPI kan du göra en bild som är 10cm stor.

Principen är korrekt, däremot blev det lite fel på måttenheten, det skall vara tum, inte cm.

Beträffande ursprungsfrågan - jag är övertygad om att det går att "klämma upp den" till önskad storlek. Jag har sjävl skrivit ut bild på 1024 x 768 på en A3 med godkänt resultat. Interpolering är magiskt! :)
 
Lite tips om interpolering

Interpolera i flera steg, 110% i taget tills man är uppe i önskad storlek (skapa ett funktions macro i PS)

Betrakta bilden i 50% och leta efter diagonaler, för de är de ända jag upplever kan se konstigt ut när man gör på detta sätt, och fixa dem med tex kloning, lagnings penseln eller genom blandnings lägen och lite oskärpa.

Jag skärper bilden innan interpolering för det tycker jag ger bäst resultat på utskriften (detta är en väldigt subjektiv bedömning)

Ta reda på vilken upplösning labbet där du ska skriva ut bilderna för högre dpi än så behöver du absolut inte ha.

Jag har gjort många förstoringar till 70x100 och även mer, som mest ett 3 mpixel kort uppförstorat till 240 cm på längsta längden, såg jätte bra ut (om man betraktade bilden på lite avstånd ca 50 cm)

Det är inte dyrt att prova.

/ Johan
 
En fråga!
Har en Nikon D200 och bilderna blir 3872X2592 eller 32cmX22.
Min fråga är hur stor kan jag klämma upp bilden. Ska göra en annons som är 100cm X 70cm. Vill ha bilden ca 70cm bred (nu är den 32cm) Går det?
Jobbar i InDesig, och klämmer upp den där.
Tacksam för ett svar i natten
/Thomas

Om du förstorar bilden i inDesign innebär det att du överlåter interpoleringen åt tryckeriets ripp. De flesta någorlunda moderna rippar gör detta lika bra som Photoshop eftersom samma algoritmer (bikubisk etc) används där.

Vill du vara säker på hur bilden kommer att se ut är det dock bäst att göra det själv. Mitt tips är att låta bilden vara kvar i 300 dpi och förstora bilden i ett steg och därefter lägga på oskarp mask (stora bilder tål en ganska stor radie i oskarp mask)

Det finns olika plug in:s till PS som gör ett bra jobb (Alien Skin Blow Up, Genuine Fractals med mera. Jag har själv testat alla och tycker att Alien Skin gör jobbet klart bäst. Använde den senast igår till en bild som skulle vara 10X7 meter. Bilden vägde 1.4 GB när den var klar och såg rigtigt bra ut.

Ett enkelt sätt att få en uppfattning om slutresultatet är att visa bilden i 100% i Photoshop. Ta sedan några steg tillbaka (ca 2-3 m) från skärmen och titta på bilden. Ser den ok ut där, så ser den alla gånger lika bra ut i det färdiga trycket.
 
Mitt tips är att låta bilden vara kvar i 300 dpi och förstora bilden i ett steg och därefter lägga på oskarp mask (stora bilder tål en ganska stor radie i oskarp mask)

Finns absolut ingen anledning att vara kvar i 300dpi för en sådan stor förstoring. Gå ner till max 200dpi, 150dpi räcker förmodligen också utmärkt. T.o.m. 100dpi skall räcka bra för 70x100 ( i alla fall enligt den reprofirma som gjort stora utskrifter åt mej påstår).
 
Finns absolut ingen anledning att vara kvar i 300dpi för en sådan stor förstoring. Gå ner till max 200dpi, 150dpi räcker förmodligen också utmärkt. T.o.m. 100dpi skall räcka bra för 70x100 ( i alla fall enligt den reprofirma som gjort stora utskrifter åt mej påstår).

Bara för att det räcker med 100 dpi betyder det inte att det blir bättre. Om interpoleringen blir bra har man ju faktiskt ha nytta av den högre upplösningen i 300 dpi. Tveklöst. En 70x100 affisch kan ju faktiskt betraktas på nära håll också.
 
Ang tipset att skala upp den i flera steg mha funktions macro så var det om jag förstått det nödvändigt i äldre versioner av Photoshop men att det problemet är åtgärdat i de nyare versionerna så att man nu ska kunna göra det i ett svep utan problem.
 
Ang tipset att skala upp den i flera steg mha funktions macro så var det om jag förstått det nödvändigt i äldre versioner av Photoshop men att det problemet är åtgärdat i de nyare versionerna så att man nu ska kunna göra det i ett svep utan problem.

Jag har också hört det och prövade med en bild 8 mpixel (från en cannon 20d) förstorade up den till 70x105 på båda sätten (PS CS3) jag kunde helt kalart se skilnad på den utskrivna bilderna.

/ Johan
 
stora bilder

Jobbar med stora bilder i tryck, dvs bilder 1-20 kvadratmeter
Vi ställde två montrar bredvid varandra 2x2 meter alltså 4 kvadrat med en väldigt bra bild, och båda var på mer än 1,5 meters avstånd knivskarpa vid 15 resp 30 dpi.
Stora bilder har vi tryckt i 7dpi men kanonresultat från 2meters avstånd.
När vi gör mindre bilder till bl.a RollUps så kan man ofta på bra bilder inte se någon kvalitetsförsämring vid ca 40 dpi.
Det är skillnad på bild och bild och har man inte gjort bilden själv kan man aldrig veta upplösningen då många tar bilder, skalar om dem i photoshop och sedan tycker de att deras 200k bild helt plötsligt är 300 dpi i skala 1:1 vid 100x100cm.. och det går ju inte att senare avgöra denna interpolaration.. man kan ju få vilken bild att bli vad som, någon som många inte begriper. Vid stora bilder brukar jag sätta dem i photoshop i skala 1:1 och sedan visa utskriftsstorlek på skärmen och luta mig tillbaka, ser det bra ut då så är det bra u tryck...
 
Det beror rätt mycket på betraktningsavstånd. Det är ju knappast tänkt att man ska stå med näsan mot en affish. Ofta(st) klarar stora utskrifter lägre upplösning än små som man tänker tittat på från vanligt läsavstånd. 70x100 är inga problem.
 
Självklart minskar behovet av hög upplösning med avståndet bilden betraktas på. Men visst vore det kul att kunna gå nära och se detaljer som om det vore en riktigt högupplöst bild?

För ett par dagar sedan skickade jag en bild som ska bli 10x7 meter till ett tryckeri. Originalet är en bild som motsvarar en kamera med ca 200 megapixlar. Den består av ca 30 bilder tagna med en Nikon D3 och en brännvidd på 120 mm. Efter hopsättningen av alla delbilder (Photoshop, Align Layers) blev bilden gigantisk och efter viss interpolering vägde den 1.4 GB.

Ska bli riktigt spännande att se den i tryck. Dock är jag tveksam till om rippen kan hantera så stora bilder. Det kanske måste delas ner i mindre bitar. Kul teknik är det iaf.

Länk till bilden: www.prepix.se/storfoto
 
Senast ändrad:
canvasförstoring

hej,

jag har läst denna tråd med intresse och som nybörjare undrar jag vad som är basic om man vill förstora en bild liknande den som tråden handlar om. Vad jag undrar är alltså vilka inställningar som absolut måste göras innan man skickar in bilden för tryck. Kan det exempelvis räcka med att förstora bilden i elements för att få en föraning om hur bilden ser ut i tryck?

Hälsningar

Clarissimus
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.