Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket kan jag kräva?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Holter

Aktiv medlem
För en månad sen så fotade jag en konfirmation. Sonen till en god vän i familjen konfirmerades, och hon undrade om jag ville göra jobbet och fota honom istället för att gå till en fotograf. Och detta gjorde jag, är ju ingen yrkesfotograf, vissa bilder blev inte lika bra som dom andra, däremot så va det överlag bra bilder.
Nu undrar hon vad jag ska ha i betalning för detta. 240 bilder, jag lovade ju att det givetvis skulle bli billigare än vad en yrkesfotograf skulle ta, men hur mycket ska jag ta? Vill ju inte kräva för mycket heller då hon som sagt är en god vän till familjen. Men på ett ungefär? Vad är rimligt? Mvh Mattias
 
Jag utgår från att du inte har företag men 500 kr är ändå för lite för 240 bilder och 8 timmars arbete. 1500 kr tycker jag du skall ta. Skriv tidrapport (inkl. digital efterbehandling) med "fakturan" så får du säkert OK.
Lycka till!
//
Nina
 
En "riktig" fotograf får inte heller ofta 240 bra bilder. De sorterar ju ofta ganska grovt så du har några bilder att välja på...

1500:- ska du ju ha iaf.


- Johan
 
hadde det varit jag så hadde jag inte tagit mer än 100 kr om det var en god familje vän. 100 kr i någon form av symbolisk summa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.